سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 25, 2021
14:21 یکشنبه، 3ام مردادماه 1400
کد خبر: 126768

پردازنده چینی 3A5000 با عملکرد مشابه نسل اول رایزن AMD معرفی شد

 
بازار پردازنده‌ها در اختیار شرکت‌های آمریکایی اینتل و AMD قرار دارد، اما این موضوع باعث نشده که کشورهای دیگر به دنبال ورود به این بازار نباشند. در همین راستا توسعه‌دهنده چینی CPU به نام «Loongson» از نسل جدید پردازنده ۴ هسته‌ای خود با نام ۳A5000 رونمایی کرده که فرکانسی در محدوده ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز دارد.
 
این پردازنده جدید از ریزمعماری ۶۴ بیتی GS464V استفاده می‌کند که حاوی ۴ واحد محاسبه و منطق (ALU) و دو واحد وکتور ۲۵۶ بیتی به ازای هر هسته است. این پردازنده جدید برای لپ‌تاپ‌ها، محیط‌های صنعتی و حتی کاربردهای مربوط به سرور هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
 
پردازنده Loongson 3A5000 به ۲ کنترلر مموری DDR4-3200 و همچنین یک ماژول رمزگذاری اختصاصی مجهز شده. این پردازنده همچنین ۴ کنترلر HyperTransport 3.0 SMP دارد که امکان استفاده همزمان از چندین ۳A5000 را در یک سیستم واحد فراهم می‌کند، درست مانند چیزی که در پردازنده‌های Xeon اینتل و Epyc شرکت AMD دیده‌ایم.
 
چیزی که پردازنده ۳A5000 را خاص می‌کند، استفاده از یک معماری مجموعه دستورالعمل (ISA) نوین و نه مشخصات فنی‌اش است. این ISA که «LoongArch» نام دارد، مشابه x86 و ARM است اما برای اینکه دچار مشکلات دریافت حق امتیاز از شرکت‌های خارجی نشود، از پایه توسعه پیدا کرده است.

LoongArch تقریبا ۲۰۰۰ دستورالعمل و افزونه اختصاصی برای تبدیل باینری، وکتور و پردازش پیشرفته وکتور و مجازی‌سازی دارد. این معماری با MIPS64 سازگار است و می‌تواند کدهای نوشته شده برای پردازنده‌های قبلی Loongson یعنی MIPS64 را اجرا کند. با این وجود، LoonArch از نظر تئوری مجموعه‌ای منحصر به‌فرد است.
 
به گفته Loongson، مجموعه دستورالعمل LoonArch نسبت به ISA قبلی ۱۰ تا ۲۰ درصد کارآمدتر است و همچنین در افزایش سرعت ۳A5000 نقش دارد. این پردازنده جدید در مقایسه با نسل قبلی‌اش یعنی ۳A4000 تا ۵۰ درصد سریع‌تر است و ۳۰ درصد هم انرژی کمتری مصرف می‌کند.
 
به دلیل تفاوت‌های معماری نمی‌توان به راحتی عملکرد ۳A5000 را با رقبای آمریکایی مقایسه کرد، اما به گفته Loongson، این پردازنده در تست SPEC CPU2006 موفق به کسب امتیاز بیش از ۸۰ شده است. بنابراین عملکردش مشابه نسل اول پردازنده‌های رایزن AMD و همچنین پردازنده‌های نسل ششم اینتل Core است.
 
مسلما چنین عملکرد برای رقابت در بازار جهانی مناسب نیست، اما چند ماه دیگر باید منتظر بمانیم تا نمونه ۱۶ هسته‌ای‌ آن با نام ۳C5000 از راه برسد که احتمالا عملکرد بسیار بالاتری داشته باشد. با سرعتی که چین پیشرفت می‌کند، احتمالا بتواند در آینده نزدیک با شرکت‌های آمریکایی مطرح رقابت کند، البته اگر صنعت فناوری آن تحریم نشود و سرنوشتی مانند هواوی پیدا نکند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.