اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

July 28, 2021
11:33 چهارشنبه، 6ام مردادماه 1400
کد خبر: 126899

کاسبان فیلترینگ مخالف طرح فضای مجازی هستند/ اینترنت مسدود نمی‌شود

 
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کاسبان فیلترینگ مخالف طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی هستند، گفت: با سیاه نمایی و به دروغ موافقان این طرح را متهم به مسدود سازی اینترنت می‌کنند.
 
احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را قانون راهبردی رفع فیلترینگ و ایمن سازی بستر فعالیت‌های گسترده دیجیتالی دانست و گفت: تعداد موافقان ثبت نامی برای دفاع از طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به ۵۰ نفر رسیده است، بسیاری از افرادی هم که به عنوان مخالف ثبت نام کرده اند، خود با کلیات طرح نه تنها مخالف نیستند بلکه از آن دفاع هم می‌کنند، اما با بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مخالف هستند.
 
وی ادامه داد: موافقان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی از جمله این جانب معتقدند یک کمیسیون تلفیقی از متخصصین همه کمیسیون‌ها می‌تواند معایب طرح را برطرف کرده و به صورت دقیق‌تر و کارشناسی‌تر این طرح را بررسی کند. معتقدم این طرح موجب ایجاد مشکل برای فعالیت‌های کاربران در فضای مجازی و پلتفرم های خارجی نمی‌شود.
 
راستینه تصریح کرد: در صورت تصویب نهایی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و با ضابطه‌مند شدن فعالیت پلتفرم‌ها، فیلترینگ دیگر معنایی نخواهد داشت و پلتفرم‌های خارجی با اخذ مجوز و ایجاد دفتر نمایندگی در ایران به تعهداتشان عمل خواهند کرد و می‌توانند خدمات دولت الکترونیک از جمله تراکنش‌های مالی را هم انجام دهند.
 
قرار نیست اینترنت مسدود شود
 
راستینه اظهار داشت: آنهایی که اعلام می‌کنند به دلیل نگرانی نسبت به از بین رفتن مشاغل در فضای مجازی با این طرح مخالف هستند، به هیچ عنوان این طرح را مطالعه نکرده‌اند و به دروغ موافقان این طرح را متهم به مسدود سازی اینترنت می‌کنند. طبق این طرح مادامی که برای پلتفرم‌های خارجی جایگزینی نیست هیچکس حق فیلتر کردن آن‌ها را نخواهد داشت.
 
برای کاربران فضای مجازی جرم انگاری نکرده‌ایم
 
راستینه با بیان اینکه با تخریب و تهمت و سیاه نمایی میدان دفاع از حقوق مردم را خالی نمی‌کنیم، تصریح کرد: در این طرح برای صیانت از اشتغال کاربران فضای مجازی، کمیسیون مشخصی پیش‌بینی شده است تا شاغلان در این بستر دچار مشکل نشوند و اشتغال‌شان آسیب نبیند.
 
وی ادامه داد: کاسبان فیلترینگ نگران ضابطه‌مند شدن فضای مجازی هستند چراکه می‌دانند با پذیرش تعهد از طرف پلتفرم‌های خارجی و داخلی دیگر فیلترینگ معنایی نخواهد داشت لذا صدای جیغ بنفش آنها بلند شده است.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برای کاربران فضای مجازی جرم انگاری نکرده‌ایم، گفت: پلتفرم‌ها در صورتی که حقوق و حریم کاربران را صیانت نکرده و به تعهداتشان عمل نکنند مجرم تلقی می‌شوند.
 
کاسبان فیلترینگ مخالف طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی هستند
 
وی با بیان اینکه مردم دروغ‌های کاسبان فیلترینگ را نخواهند پذیرفت، گفت: کاسبان فیلترینگ پرونده‌های زیادی در دستگاه قضایی از جمله سرکشی در حساب مردم، اخاذی مجازی، شکستن حریم خصوصی، صفحه‌های ترویج خشونت علیه کودکان، فریب و دروغ‌های عاشقانه، دارند.
 
راستینه گفت: متاسفانه قانونی برای برخورد با این هنجار شکنی‌های ویرانگر که کانون بسیاری از خانواده‌ها را ویران ساخته وجود ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.