سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 31, 2021
15:05 شنبه، 9ام مردادماه 1400
کد خبر: 127022

TSMC: خط تولید تراشه‌ی آیفون و مک تحت تأثیر گازهای مخرب قرار گرفته‌ است

 
گفته می‌شود یکی از خطوط تولید TSMC که وظیفه تولید تراشه‌های پیشرفته اپل را بر عهده دارد، به گازهای مخربی آلوده شده که فرایند تولید را مختل کرده است.
 
اواخر هفته گذشته مشخص شد که TSMC در حال ساخت کارخانه‌ای به‌منظور تولید تراشه‌ی ۲ نانومتری برای بهره‌برداری در سال ۲۰۲۴ است و طبق روال معمول، اپل برای تولید تراشه‌های پیشرفته خود از این بازوی تولیدی بهره خواهد گرفت؛ اما جدیدترین اخبار حاکی از آن است که یکی از کارخانه‌های پیشرفته غول تراشه‌سازی تایوان با نام Fab 18 تحت تأثیر گازهای مخرب قرار گرفته است. کارخانه‌ی مذکور در جنوب تایوان قرار دارد و اغلب تراشه‌های پیشرفته اپل را تولید می‌کند.
 
هنوز مشخص نیست این مشکل چه وسعتی دارد و چه خطوطی را درگیر کرده است؛ اما TSMC خاطرنشان می‌کند که جای نگرانی نیست و برای اطمینان از نبود مشکل در کیفیت تراشه‌ها، در حال پیگیری و ایجاد تمهیداتی برای پاک‌سازی آن مناطق است. کارخانه Fab 18 در منطقه تاینان تایوان، دارای تأسیسات بسیار پیشرفته ۳ نانومتری است که انظار می‌رود برای نخستین بار در نسل سوم پردازنده اختصاصی کامپیوترهای مک با نام احتمالی M3 مورد استفاده قرار بگیرد. پیش‌تر گزارش شده بود که غول دنیای فناوری کل ظرفیت تولید این کارخانه را برای تأمین قدرت پردازشی محصولاتش رزرو کرده است.
 
اعتقاد بر این است که تراشه‌های امسال اپل همچون A15 و M1X بر پایه فرایند ساخت ۵ نانومتری پلاس تولید خواهند شد؛ بنابراین، احتمالا آسیب دیدن این خطوط تأثیر زیادی در تولید سری آیفون ۱۳ و مک‌بوک‌های پرو نخواهد داشت.
 
اپل احتمالا طبق سنت هرساله از به‌روزترین پردازنده‌های سری A در بطن جدیدترین گوشی‌هایش استفاده خواهد کرد. تاکنون جزئیات بیشتری از مشخصات این پردازنده منتشر نشده است؛ اما می‌توان حدس زد که مانند سالیان گذشته، قلب تپنده‌ی آیفون‌های بعدی به ۶ هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای پردازش‌های سبک و چهار دو هسته قوی برای پردازش‌های سنگین مجهز خواهد شد و چهار هسته‌ی گرافیکی (GPU)، بهترین عملکرد در محتوای گرافیکی را تضمین خواهند کرد. افزون بر این، اجزای دیگری همچون موتور عصبی، پردازنده سیگنال تصویر (ISP)، یادگیری ماشین و… با بهبودهایی مواجه خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.