August 1, 2021
17:41 یکشنبه، 10ام مردادماه 1400
کد خبر: 127089

لطف اله سیاهکلی کیست؟

 
ICTna.ir – براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، نام لطف اله سیاهکلی، در کنار عیسی زارع‌پور و ابراهیم محمودزاده بعنوان یکی از گزینه اصلی جدید برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید مطرح شده است.
 
DSC-4002.jpg.jpg
 
براساس اطلاعات رسیده به خبرنگار ایستنا، نام وی در کنار دکتر عیسی زارع‌پور (رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه)، دکتر ابراهیم محمودزاده (رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران)، محمد حسن انتظاری (دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی در دولت اول حسن روحانی) و همچنین دکتر مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل فعلی همراه اول، قائم مقام پیشین رئیس سازمان صدا و سیما در امور فناوری و رسانه‌های نوین و دبیر اسبق شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق مرکز ملی فضای مجازی) بعنوان اصلی ترین گزینه های معرفی بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس شورای اسلامی از سوی ابراهیم رئیسی قرار گرفته است.
 
لطف‌اله سیاهکلی، در حال حاضر نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی است.
 
به گزارش ایستنا، او متولد سال 1340 است و در سال 66 از دانشگاه صدا و سیما در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد و در دانشگاه زنجان فیزیک کاربردی خوانده و در سال 93 نیز در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بحران از دانشگاه مالک اشتر تهران فارغ‌التحصیل شده است.
 
معاونت رسانه‌های نوین و مجازی سازمان صدا و سیمای کشور از سال 89 تا 94، قائم‌مقام معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی از 84 تا 89، مدیرکلی صدا و سیمای مرکز زنجان از 80 تا 84 و مدیرکلی صدا و سیمای مرکز چهار محال و بختیاری از 78 تا 80 از جمله سوابق اجرایی او به شمار می‌روند.
 
او همچنین عضویت در کمیسیون آینده‌نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در کمیته هماهنگی نهادهای فرهنگی زیرمجموعه مقام معظم رهبری، عضویت در شورای معین شورای عالی  فضای مجازی، عضویت در کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضویت در  کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی، عضویت در کمیسیون اقتصاد و فناوری شورای عالی امنیت ملی، عضویت در هیات امنای بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نایب رییس اتحادیه رادیو تلوزیون‌های اسلامی جهان اسلام، عضویت در کمیته برخورد با جرایم رایانه‌ای، نایب رییس هایت مدیره شرکت ساختمانی و تاسیساتی ساراتل ایران، نایب رییس هئات مدیره شرکت قطعات الکترونیک (تکتا) وابسته به صدا و سیما، ریاست هیات مدیره شرکت فناوری و اطلاعات سروش رسانه و عضویت در هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات شرکت سروش دیتا را در رزومه کاری خود دارد.
 
سیاهکلی سه عنوان کتاب به نام کیک قدرت و رسانه‌های نوین، تولید محتوا در رسانه‌های نوین و مدیریت در رسانه‌های نوین را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تالیف کرده است.
 
nody-سیاهکلی-نماینده-قزوین-شاسی-بلند-1623358774.jpg
 
لطف‌الله سیاه‌کلی سیاستمدار اصول گرا است. وی موفق شد در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، با کسب ۸۳ هزار و ۵۵۵ رای، از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز از استان قزوین انتخاب گردد و به مجلس راه یابد.
 
سیاهکلی تنها گزینه مطرح شده برای تصدی سمت وزارت ارتباطات است که در اینستاگرام و توییتر فعال است. 
 
سیاهکلی 60 ساله در خصوص مدیریت فضای مجازی معتقد است که "حدود ۱۵سال است که هنوز نتوانسته ایم تعریف کنیم که متولی فضای مجازی در کشور کیست؟ و باید بگویم که مجالس ما عرضه نداشتند این مسئله را حل کنند."
 
 
در برنامه «به وقت ایران» یکشنبه ۲۵ آبان با حضور محمد صادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های سواد رسانه ای و عضو شورای رده بندی سنی بازی های رایانه ای و لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک درمجلس شورای اسلامی  با موضوع سواد رسانه ای از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.
 
سیاهکلی در ابتدای این برنامه گفته بود: فضای مجازی دست ساز بشر است و فضای لایتناهای نیست. زمینی است که بشر براساس اعداد صفر و یک آن را ساخته و قابل کنترل و مدیریت است. اگر تا به حال مدیریتی در این خصوص صورت نگرفته، به دلیل عدم مهارت  است و به شکلی فضای مجازی را رها کرده ایم. معمولا در کشور ابتدا در معرض قرار می گیریم و سپس به فکر اصلاحات برمی آیم. هیچ گاه قبل از تکنولوژی درباره فرهنگ و مهارت استفاده از آن اندیشه نشده است. مدت فراگیری فضای مجازی در مدت زمان بسیاری طول می کشد و سرعت انتقال بالایی دارد، بنابراین در کسری از ثانیه فرد در معرض آن قرار می گیرد. 
 
وی در ادامه گفته بود: در فضای مجازی گروه های متعددی از جمله صاحبان پلت فرم ها و محتوا و مصرف کنندگان و صاحبان زیرساخت فعال هستند، این گروه ها برای وحدت رویه و فعالیت براساس قائده صحیح نیازمند ابزار قانون هستند. در حالی که برای فضای مجازی تنها دو ماده قانونی وجود دارد که آن هم برخورد با جرائم رایانه ای است. در صورتی که بسیاری از حرف هایی که در فضای مجازی عنوان می شود، جرم نیست که بخواهیم در قالب جرم با آن برخورد شود، بلکه انحراف از معیار، و سبک زندگی نادرست است. در کشورهای دیگر مانند کشور چین استفاده از فضای مجازی از قائده ای برخوردار است و در صورت لزوم برخوردهای فرهنگی و اصلاح گرایانه صورت می گیرد. 
 
سیاهکلی تصریح کرده بود: آزادی در قالب عقلانیت است، آنچه را عقل نمی پسندد اگر آزاد باشد، خلاف عقل و مسائل انسانی است و هر محدودیتی، محرومیت و ایراد نیست. بنابراین؛ اولین گام داشتن قانون در این فضای مجازی است. 
 
وی درباره فعالیت های مجلس در این راستا گفته بود: مجلس به ایجاد فراکسیون رسانه و فضای مجازی پرداخته است و همچنین باید کمیسیون فضای مجازی راه اندازی شود که به مسائل فضای مجازی نگاهی تخصصی داشته باشد. 
 
سیاهکلی در پایان گفته بود: حدود ۱۵ سال است که هنوز نتوانسته ایم تعریف کنیم که متولی فضای مجازی در کشور کیست و این مشکل باید به دست مجلس حل شود و قبل از اینکه به دولت خرده بگیریم باید بگویم که مجالس ما عرضه نداشتند این مسئله را حل کنند. فضای مجازی، فضای نامحدودی است که مستلزم قانون است و متأسفانه ما در مجلس به تکلیف خود هیچ، عمل نکرده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.