سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 2, 2021
11:36 دوشنبه، 11ام مردادماه 1400
کد خبر: 127102

سامسونگ احتمالا می‌خواهد ماژول حافظه ۷۶۸ گیگابایتی DDR5 بسازد

 
سامسونگ اخیرا در جدیدترین گزارش مالی خود اعلام کرده که به دنبال درخواست دیتاسنترهای ابری در حال توسعه حافظه ۲۴ گیگابیتی DDR5 است. حافظه‌ای با این قابلیت انتقال اطلاعات می‌تواند حداکثر ظرفیت ۷۶۸ گیگابایتی داشته باشد و برای سرورها و حتی پی‌سی‌ها به بازار بیاید.
 
مدیر ارشد سامسونگ در کنفرانس گزارش درآمدهای این شرکت گفت: «به منظور رفع نیاز و درخواست شرکت‌های ابری، محصولی با نهایت توانایی ۲۴ گیگابیتی DDR5 تولید می‌کنیم.» سامسونگ در حال حاضر یک حافظه ۵۱۲ گیگابایتی DIMM دارد که از ۳۲ پشته ۱۶ گیگابایتی مبتنی بر حافظه‌های ۱۶ گیگابیتی DRAM استفاده می‌کند.
 
سامسونگ با استفاده از حافظه ۲۴ گیگابیتی در پشته‌های ۸-Hi می‌تواند ظرفیت یک پشته را به ۲۴ گیگابایت و ظرفیت ماژول ۳۲ تراشه‌ای را به ۷۶۸ گیگابایت برساند. پردازنده مرکزی یک سرور با چنین RDIMM دارای هشت کانال حافظه می‌شود و با دو ماژول به ازای هر کانال می‌تواند به بیش از ۱۲ ترابایت حافظه DDR5 مجهز شود.
 
 
برای مقایسه می‌توانیم پردازنده اینتل Xeon Scalable Ice Lake-SP را در نظر بگیریم که می‌تواند از ۶ ترابایت حافظه DRAM پشتیبانی کند. سامسونگ همچنین می‌تواند نسخه‌های ۹۶، ۱۹۲ و ۳۸۴ گیگابایتی این ماژول‌ها را برای جریان اصلی و سرورهای پرتراکمی بسازد که به بیش از یک RDIMM به ازای هر کانال نیازی ندارند، با این حال می‌توانند از ظرفیت اضافه DRAM استفاده کنند.
 
برای مصارف کلاینتی، استفاده از تراشه‌های حافظه ۲۴ گیگابیتی به جای ۱۶ گیگابیتی می‌تواند ظرفیت ماژول حافظه را تا ۵۰ درصد افزایش دهد، بنابراین می‌توانیم انتظار ماژول‌های ۲۴ و ۴۸ گیگابایتی DDR5 را هم داشته باشیم. با این حال، سامسونگ می‌گوید تراشه‌های ۱۶ گیگابیتی DDR5 هنوز در جریان اصلی بازار باقی خواهند ماند.
 
افزون بر این، سامسونگ ممکن است در حافظه ۷۶۸ گیگابایتی DDR5 از مدار مجتمع مدیریت توان S2FPD02 استفاده کند که نسبت به نسل قبل وعده افزایش بهره‌وری ۹۱ درصدی را می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.