اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 4, 2021
11:08 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1400
کد خبر: 127151

مودم VDSL ملی ساخته می‌شود

 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که ساخت مودم VDSL در داخل کشور یک اولویت ملی بوده و این موضوع با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان در حال محقق شدن است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به انفجار و گسترش اطلاعات و فناوری، استفاده از خطوط اینترنت با سرعت و کیفیت مناسب  به منظور دستیابی به اینترنت در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به همین منظور و با توجه به وابستگی به خدمات و افزایش نیاز کاربران در سال‌های اخیر، خدمات، ابزارها و سرویس‌های مرتبط در همه جای دنیا و به طبع ایران گسترش یافته است.
 
اینترنت ADSL 
 
ADSL که کوتاه شده‌ی عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line به ‌معنی «خط اشتراک دیجیتال نامتقارن» است، نسل جدیدی از تکنولوژی DSL محسوب می‌شود که با بهره‌گیری از سیم‌های مسی معمولی خطوط تلفن، امکان استفاده از اینترنت را برای کاربران فراهم می‌کند. استفاده از فناوری ADSL برای اتصال به اینترنت نیاز به تجهیزات ویژه‌ای نداشته و می‌توانید از همان سیم‌کشی تلفن خانه برای تهیه آن بهره بگیرید، از همین رو این سرویس در دسترس‌تر و به طبع ارزان‌تر است.
 
با استفاده از اینترنت ADSL که تاکنون بسیاری از کاربران خانگی در ایران نیز اختیار داشتند، کاربران می‌توانستند با سرعت حداکثر 24 مگابیت‌برثانیه هر محتوایی را از اینترنت دانلود کنند؛ اما سرعت آپلود در این سرویس بسیار محدودتر است. هرچند سرعت نهایی دانلود و آپلود صرف‌نظر از سرویس اینترنتی که خریداری می‌شد، به کیفیت سیم، فاصله با مرکز مخابراتی، نویز و غیره نیز ارتباط دارد.
 
اینترنت فیبرنوری  
 
اینترنت فیبرنوری یا اینترنت UFB که کوتاه شده‌ی عبارت Ultra-Fast Broadband است، مبتنی بر کابل‌های فیبرنوری است و می‌تواند سرعت متوازنی تا یک گیگابیت برای دانلود و آپلود در اختیار کاربر قرار دهد. این نوع اینترنت اخیرا در ایران نیز برای کاربران خانگی و توسط شرکت مخابرات عرضه می‌شود.
 
در فناوری اینترنت کابل نوری به جای سیگنال‌های الکتریکی از سیگنال‌های نوری استفاده می‌شود که کیفیت و سرعت بالاتری داشته و در برابر شرایط محیطی بسیار مقاوم‌تر ظاهر می‌شوند. اینترنت فیبر نوری از سرویس‌های مبتنی بر DSL بسیار گران‌تر است و به شکل بسیار محدودتری هم در اختیار کاربران قرار گرفته است.
 
و اما اینترنت VDSL چیست؟
 
فناوری VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به‌معنی خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالاست. VDSL نسل جدیدی از فناوری‌های DSL هست که روی بستر کابل‌های مسی ارائه می‌شود، به‌عبارتی نسل بعدی فناوری ADSL محسوب می‌شود، مودم‌های VDSL می‌توانند پهنای باند 52 مگابیت برثانیه و آپلود 16 مگابیت برثانیه رو ارائه بدهندکه بیش از 6 برابر مودم‌های ADSL هست. البته این پهنای باند مودم‌های DSL در حالت استاندارد و در حالت تئوری آنها می‌توانند تا 300 مگابیت برثانیه رو هم ارائه بدهند.
 
خطوط تلفن، مقدار کمی از ظرفیت خودشان را برای انتقال صدا استفاده می‌کنند، فناوری‌های DSL از ظرفیت‌های باقی‌مانده در این خطوط برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر، صدای ما در فرکانس‌های 400 تا 3400 هرتز منتقل میشود، درحالی که خطوط تلفن می‌توانند داده‌ها رو در فرکانس‌های چندین میلیون هرتزی (مگاهرتزی) هم انتقال بدهند و داده‌های دیجیتال رو منتقل کنند. بنابراین با استفاده از این خطوط و با کمک فناوری DSL میشه اینترنت رو بر بستر این خطوط ارائه داد. فناوری VDSL با استفاده‌ی بهینه از ظرفیت خطوط تلفن میتوان حداکثر پهنای باند ممکن را تحویل بدهد.
 
نکته‌ی بسیار مهم درمورد فناوری VDSL این است که پهنای باند اینترنت دریافتی، به فاصله تا سوییچ‌های VDSL شرکت ارائه‌‌دهنده‌ی اینترنت بستگی دارد. به این معنی که با افزایش فاصله از شرکت ارائه‌دهنده، سرعت به شدت کاهش پیدا می‌کند. به‌‌طوری که در فواصل زیاد، سرعت اینترنت در حد فناوری ADSL میشود. بنابراین ISP‌ها (ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی) سعی دارن زیرساخت‌های VDSL خودشان را در سطح وسیعی توسعه بدهند تا امکان استفاده‌ی همه‌ی شهروندان از آن فراهم شود. به همین دلیله که VDSL در کلان شهرها (به ویژه تهران) قابل دسترس است.
 
«امیر ناظمی» روز گذشته در آیین مجازی تبادل تفاهم‌نامه همکاری مشترک پنج جانبه با هدف حمایت از داخلی سازی مودم های VDSL و محصولات شبکه انتقال (POTN) در صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: «در طرح ساخت مودم یک شرکت دانش‌بنیان حضور دارد. این شرکت دانش‌بنیان با مکانیزم مالی تشویق می‌شود که تولید مودم‌های قبلی خود یعنی ADSL را کنار بگذارد و وارد تکنولوژی جدید شود.»
 
ناظمی درباره اهمیت پیشرفت تولید همگام با پیشرفت تکنولوژی افزود: «تکنولوژی همواره به سرعت اتفاق می‌افتد ولی خیلی اوقات شرکت‌هایی که تولیدکننده یک تکنولوژی قدیمی هستند، زمان این را ندارند که وارد تکنولوژی جدید شوند و زمان را از دست می‌دهند که این امر در صنعت خودرو مشاهده شد.»
 
وی همچنین از ورود شرکت مخابرات به این طرح خبر داد و گفت: «از سوی دیگر تقاضایی در این تفاهم‌نامه وجود دارد که شرکت مخابرات بزرگترین تأمین‌کننده ارتباطات ثابت در کشور باید این گذاره را داشته باشد، اما کمبود منابع مالی خیلی از اوقات امکان سرمایه‌گذاری برای رفتن به سمت تکنولوژی جدید را از بین می‌برد و به همین خاطر در این تفاهم‌نامه جزء دوم طرف تقاضا که مخابرات است، وارد بازی شده است.»
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه محصول تولیدی دانش بنیان است، گفت: در این جریان مکانیزم سوم نهاد سیاستگذاری که وزارت ارتباطات است برای بررسی این نیاز و تقاضا وارد فرآیند شده است و صحه‌گذاری بر موضوع می‌کند که یک اولویت ملی است و اهمیت این اولویت ملی بیش از یک کالای مصرفی است، بلکه یک کالای واسطه‌ای است؛ چرا که به تولید کمک می‌کند.
 
ناظمی در ادامه توضیحاتش گفت که سه نهاد دیگر یعنی صندوق نوآوری و شکوفایی، پست بانک و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در پیشبرد اهداف این طرح و تأمین مالی آن دخیل خواهند بود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که ساخت مودم VDSL در داخل کشور یک اولویت ملی بوده و این موضوع با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان در حال محقق شدن است. در این طرح ملی شش نهاد برای کمک به پیشبرد پروژه و تأمین مالی تولید مودم‌ها همکاری می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.