اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

August 4, 2021
16:57 چهارشنبه، 13ام مردادماه 1400
کد خبر: 127186

روایت مشاوران اسنپ‌دکتر از تجربه‌‌ مشاوره‌‌ آنلاین

 
مشاوران و روانشناسانی که با اسنپ‌دکتر همکاری می‌کنند اعتقاد دارند مشاوره روانشناسی آنلاین با توجه به مزیت‌هایی که دارد موجب شده تا افراد به مشاوره روانشناسی ترغیب شوند.
 
مراقبت از سلامت روان در کشور ما هنوز متاثر از دلایلی همچون قیمت بالای خدمات روانشناسی، باورهای غلط فرهنگی یا در دسترس نبودن خدمات مشاوره است. بنابراین با وجود اینکه مشورت با یک فرد متخصص و کمک گرفتن از روانشناسان و مشاوران می‌تواند در تصمیم‌گیری و عبور از موقعیت‎‎‌های سخت و پیچیده‌ زندگی کمک‌کننده باشد اما بسیاری از افراد همچنان از این امکان بی‌بهره‌اند.
 
آن هم در شرایط امروز جامعه که به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محدودیت‏‌های همه‌‎گیری کرونا فشارهای روزمره‌ زیادی روی افراد است. بنابر آمار منتشر شده از دفتر سلامت روان وزارت بهداشت حدود ۲۳ درصد از جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روان هستند اما حدود ۶۶ تا ۷۵ درصد از این افراد برای درمان به روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند.
 
روانشناسان و مشاورانی که با اسنپ‎‌دکتر همکاری می‌‏کنند، معتقدند مشاوره‌ روانشناسی آنلاین به دلیل افزایش دسترسی همگان، قیمت پایین و ناشناس ماندن مراجعان در مشاوره‌ غیرحضوری توانسته افراد مختلفی را از سراسر ایران خصوصا از شهرهای دور افتاده و محروم به دریافت مشاوره‌ روانشناسی ترغیب کند.
 
مشاوره‌ روانشناسی فراتر از مرزها
«معصومه مختارپور» روانشناس، مشاور خانواده، ازدواج و مسائل جنسی و استاد دانشگاه، درباره‌ تجربه خود در زمینه‌ ارائه‌ مشاوره به افرادی از طیف‌‎های مختلف در اسنپ‎‌دکتر می‌گوید با توجه به اینکه بیش از ۲۰ سال سابقه‌ کار در حوزه‌ روانشناسی و مشاوره داشته و تحصیلاتش در حوزه‌‎های کودک، خانواده و روانشناسی بالینی است به افراد زیادی از طیف‌های گوناگون جامعه مشاوره داده‌است. اما معتقد است این طیف با شروع همکاری‎‌اش با اسنپ‌دکتر بسیار متنوع‎‌تر شده است:
 
«غالبا در ابتدای هر مشاوره با چند سوال تلاش می‌کنم درک بهتری از بافت فرهنگی و خانوادگی‎‎ فرد داشته باشم. بر همین اساس متوجه شدم که در این اپلیکیشن با کاربران مختلفی روبه‌رو هستم؛ مراجعانی از شهرهای مختلف ایران و حتی مناطق محروم و شهرهای کوچک که دسترسی به اینترنت این امکان را به آن‌ها داده که از مشاوره‌ روانشناسی بهره‌‎مند شوند. جالب اینکه در این مدت حتی از خارج از کشور برای مثال از ترکیه و چین هم مراجع داشته‎‌ام.»
 
دسترسی به مشاوره‌ روانشناسی با کمترین هزینه
مختارپور امکان محک زدن مشاوران را از دیگر مزایای اسنپ‌دکتر می‌داند و می‌گوید اصولا در مشاوره‌ روانشناسی خیلی مهم است که فرد با مشاور و روانشناس خود ارتباط برقرار کند. در مشاوره‌ حضوری، عملا امکان مراجعه به مشاوران مختلف و انتخاب از بین آن‌ها برای افراد سخت‌تر است. اما افراد در اسنپ‎‌دکتر با کمترین هزینه می‎‌توانند به مشاوران مختلف دسترسی پیدا کنند و مشاور مناسب را برای خود انتخاب کنند.
 
گاهی نیز افراد می‎‌خواهند درباره‌ مسائلی که به هر حال برای آن‌ها تابوست، مثل مسائل جنسی صحبت کنند و مشاوره‌ آنلاین به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در تماس تلفنی بدون خجالت، نکات تاریک زندگی خود را روی دایره بریزند و درباره‌ آن‌‎ها حرف بزنند:
 
«برای من همکاری با اسنپ‌‎‎دکتر و دسترسی به مراجعانی از طیف‎‌های مختلف تجربه‌ بسیار خوبی بوده. علاوه بر این از آن جایی که در اسنپ‌دکتر پزشکان و روانشناسانی با تخصص‌های مختلف وجود دارند، در صورت نیاز می‌توانیم مراجعان را به این متخصصان ارجاع دهیم تا روند درمان با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری دنبال شود.»
 
از اختلافات زناشویی تا مشاوره برای فرزندان
«شکوه جباری» مشاور خانواده، ازدواج، کودک و نوجوان درباره‌ تجربه‌ خود از مشاوره در اسنپ‌دکتر می‌گوید افراد زیادی از شهرهای مختلف حتی شهرهای دور افتاده در رابطه با موضوعاتی مثل اختلافات زناشویی، طلاق و غیره برای مشاوره با من تماس می‌گیرند. به نظر می‌رسد مراجعان از کیفیت مشاوره‌‎‏ها راضی هستند و به همین دلیل دوست دارند روند مشاوره ادامه پیدا کند. بنابراین بسیاری از این جلسه‌های مشاوره‌ آنلاین چند ماه ادامه پیدا می‎‌کند.
 
به گفته وی بسیاری از افرادی که تماس می‌گیرند والدینی هستند که درباره‌ استفاده از اینترنت و روابط فرزندان‌شان در فضای مجازی نیاز به مشورت دارند و بخشی از تماس‎‌ها نیز در زمینه‌ مشاوره‏‌های پیش از ازدواج است.
 
نقش اینترنت و اپلیکیشن‌های پزشکی در ترویج فرهنگ مشاوره
«اعظم دشتی» که دکترای مشاوره داشته، روان درمانگر و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی است اعتقاد دارد که اسنپ‌دکتر نقش مهمی در ترویج فرهنگ مشاوره دارد:
 
«در این مدت نه تنها به افرادی از شهرهای مختلف مشاوره داده‌‎ام، بلکه مراجعانی از مناطق بسیار کوچک و دور افتاده از مرکز هم داشته‌ام که به خدمات مشاوره دسترسی ندارند و بدون وجود اسنپ‎‌دکتر و مشاوره‌ آنلاین نمی‌‎توانستند با یک متخصص صحبت کنند. به نظرم اسنپ‌دکتر می‌‎تواند به خودش افتخار کند که توانسته چنین تغییری را در جامعه ایجاد کند.»
 
مشاوره‌ آنلاین؛ فضای امنی برای حرف زدن
این استاد دانشگاه با اشاره به نیاز جامعه‌ ما به خدمات روانشناسی و سلامت روان تاکید دارد در شرایط کنونی جامعه‌ ما به دلیل بالا بودن میزان اضطراب پایه و شرایطی که کرونا ایجاد کرده به خدمات مشاوره نیاز مبرمی وجود دارد. ایجاد امکان مشاوره برای مردم و کمک گرفتن از یک متخصص واقعا کار بزرگی است. در بسیاری از کشورهای دنیا چنین خدماتی از سوی مراکز درمانی و دانشگاه‌‎ها (نه فقط از سوی مشاوران بلکه به وسیله‌ دانشجویان روانشناسی) هم ارائه می‎‌شود؛ فقط برای اینکه افراد بتوانند با یک نفر حرف بزنند.
 
او اعتقاد دارد افراد به دلیل مشکلات کلان در جامعه، نمی‌‏توانند همه جا خود واقعی‎‌شان را بروز بدهند و بنابراین نیاز زیادی به مشاوره دارند؛ فضای امنی که بتوانند به راحتی در آن صحبت کنند:
 
«حتی اگر این مشاوره به درمان هم منجر نشود، حداقل می‌‏تواند کمک کند وضع بدتر نشود. امیدوارم بیمه‌‏ها هم در این زمینه وارد شوند و به کمک مشاوره و خدمات روانشناسی بیایند تا با کاهش هزینه‌ها خدمات مشاوره برای همه قابل استفاده باشد. خیلی مهم است که اگر یک مادر با کودک پنج ساله‌ پرخاشگری مواجه است، از کودکی به او برچسب نزند و با کمک مشاور بتواند رابطه‌ بهتری با فرزندش داشته باشد.»
 
مزیت ناشناس بودن و صحبت از رازهای پنهان
مصطفی صادقی دکترای روانشناسی، زوج درمانگر، سکس تراپیست و مشاور افسردگی نیز معتقد است اسنپ‌دکتر دسترسی به مشاوره‌ روانشناسی را برای افرادی از شهرهای کوچک و حتی روستاهای ایران ایجاد کرده است.
 
به گفته وی مزیت ناشناس بودن در این شکل از مشاوره این فرصت را فراهم آورده تا افراد بتوانند درباره‌ موضوعاتی که تابوست به راحتی صحبت کنند.
 
صادقی با بیان این که تنوع جغرافیایی مراجعان در اسنپ‌دکتر برایش بسیار جالب است، تماس کاربرانی از کشورهای مختلف مثل آمریکا، سوئیس و ژاپن در اسنپ‌دکتر را مثال می‌زند. همچنین تماس‏‌های زیادی از شهرهای مختلف کشور و حتی روستاهای صعب‌‎العبور با وی گرفته می‌‏شود و تقریبا از همه‌ استان‏‌ها مثل سیستان و بلوچستان، تبریز، شهرکرد، چهارمحال و بختیاری و غیره مراجع داشته‌ است.
 
به اعتقاد او اگر امکان مشاوره‌ آنلاین فراهم نبود بسیاری از این افراد نمی‌توانستند از کمک یک روانشناس بهره‌مند شوند:
 
«در شهرهای کوچک مسئله‌ دیگری که وجود دارد این است که افراد همدیگر را به خوبی می‌شناسند و به همین دلیل ترجیح می‌‏دهند درباره‌ مسائل خود، خصوصا مسائل حساس با مشاور هم صحبت نکنند. در برخی موارد افراد می‌خواهند مسائلی را در زمینه‌ سکس‌تراپی و مسائل جنسی با مشاور مطرح کنند که در گفت‌و‌گوی حضوری برای آن‎‌ها سخت است. اما در مشاوره‌ آنلاین خیلی راحت و شمرده این مسائل را با مشاور در میان می‌‏گذارند.»
 
 
مشاوره‌ شبانه‌روزی و حفظ جان افراد در شرایط بحرانی
این روانشناس با تاکید بر اینکه تا به حال دست کم جان پنج نفر را در جریان مشاوره‌ تلفنی از مرگ نجات داده، می‌‏گوید در دسترس بودن مشاور به صورت شبانه‌روزی برای افرادی که در موقعیت‌های حساس قرار دارند، خدمت بزرگی است. من به خاطر اینکه شب‎‌ها غالبا کار پژوهشی انجام می‌‏دهم تا دیروقت در دسترس هستم و در این مدت کاربرانی با من تماس گرفته‌اند که تصمیم داشتند به زندگی خود پایان دهند. اما به دلیل در دسترس بودن مشاور و امکان مشاوره توانستند شانس دوباره‌ای به خود دهند و قبل از قطعی کردن تصمیم با یک متخصص صحبت کنند. او در این باره می‌گوید:
 
«خوشبختانه توانستم با یک مشاوره‌ انگیزشی آن‎‌ها را منصرف کنم تا در جلسه‌‏های بعدی درمان ادامه پیدا کند. گاهی هم فرد آنقدر افسرده است که اصلا نمی‌‏تواند از خانه بیرون بیاید و همین که یک کد تخفیف برای مشاوره از سوی اسنپ‌‎دکتر دریافت می‎‌کند، انگیزه‌‎ای برای او می‌شود تا مشاوره را امتحان و گاه دنبال کند.»
 
استفاده از مشاور در شرایط قرنطینه
صادقی همچنین با اشاره به اهمیت زیاد مشاوره در شرایط همه‌گیری کرونا می‌گوید به دلیل شرایط کرونا و قرنطینه، خانواده‌‏ها زمان بیشتری را با هم می‌گذرانند و اختلافات خانوادگی بیشتر خودش را نشان می‌‎دهد و پررنگ‎تر می‌شود: «گاه تماس‌‎هایی داشته‎‌ام که در اوج درگیری و اختلاف گرفته شده و به کنترل اوضاع و کاهش تنش منجر شده است. این امکان تنها با در دسترس بودن خدمات روانشناسی فراهم شده که بخش بزرگی از مراجعان از این خدمات رضایت داشته‌اند و مشاوره از طریق اسنپ‌دکتر را به اطرافیان خود نیز پیشنهاد داده‌اند.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.