اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 7, 2021
14:18 شنبه، 16ام مردادماه 1400
کد خبر: 127250

عضو کمیسیون آموزش مجلس: آموزش مجازی نباید بعد از ریشه‌کنی کرونا هم متوقف شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه آموزش مجازی بعد از ریشه‌کنی کرونا باید به عنوان مکمل آموزش حضوری تداوم یابد به تشریح دلیل تاخیر در واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان پرداخت.

 
مهدی اسماعیلی در واکنش به اظهارنظر معاون آموزشی جهاد دانشگاهی مبنی بر اینکه ما با تفکر سنتی وارد آموزش مجازی شدیم و برخی هنوز به این باور نرسیده‌اند که این روش آموزش باید ارزیابی چند مرحله‌ای داشته باشد، گفت: ما تنها یک تجربه اولیه در این حوزه داشتیم و کار بسیار سختی هم بود که در یک مقطع زمانی بسیار محدود مجبور شدیم از آموزش مجازی برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کنیم بدون توجه به اینکه کشور بزرگی داریم که فاقد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این روش آموزشی است.
 
ما برای آموزش مجازی بدون وجود زیرساخت‌های لازم فی‌البداهه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ کردیم
 
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته در گذشته از آموزش مجازی به عنوان یک ابزار کمک آموزشی استفاده می‌کردند، بنابراین بعد از شیوع کرونا به راحتی توانستند در زمان تعطیلی مدارس از این سیستم آموزشی در سطح گسترده بهره‌مند شوند، اما متاسفانه در ایران از امکانات لازم در این زمینه بی‌بهره بودیم و فی البداهه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کردیم که زیرساخت‌های لازم برای آن آماده نبود و حتی تا این لحظه هم نتوانسته‌ایم با استفاده از این روش آموزشی، کل کشور را پوشش دهیم. کما اینکه در روستاها و مناطق محروم با مشکلات جدی در این حوزه مواجه هستند.
 
وی تصریح کرد: البته ما بعد از شیوع کرونا ناچار به استفاده از آموزش مجازی بودیم، در غیر این صورت یا باید با وجود خطر ابتلا به کرونا مدارس باز می‌شد یا فرآیند آموزش در کشور متوقف می‌شد و اگر وقفه ای در این زمینه ایجاد می‌شد، صدمات جبران‌ناپذیری را برای سیستم آموزشی کشور به همراه داشت، بنابراین این نقطه آغاز مطلوبی برای ارائه خدمات آموزش مجازی در کشور بود، اما هنوز به نقطه ایده‌آل در این حوزه نرسیده‌ایم.
 
مهمترین ایراد آموزش مجازی در کشور نبود امکان ارزیابی آنلاین است
 
اسماعیلی با بیان اینکه یکی از ایراداتی که به آموزش مجازی در کشور وارد بوده این است که نمی‌تواند به صورت آنلاین ارزیابی کند. افزود: امیدواریم کرونا در کشور ریشه‌کن شود تا سیستم آموزشی در قالب حضوری برگزار شود، اما حتی اگر این مهم نیز محقق شود باز هم باید ما همچون کشورهای توسعه‌یافته از آموزش مجازی به عنوان مکمل آموزش حضوری استفاده کنیم و نباید آن را حذف کنیم.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در مورد دلیل تاخیر در واکسیناسیون دانشجویان که قرار بود در تابستان انجام شود، تاکید کرد: هم‌اکنون به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونای دلتا و گسترش تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز به 300 شهر، اولویت تزریق واکسن به گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیرتر داده شده است، بنابراین تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان که قرار بود تا پایان شهریورماه به اتمام برسد، هنوز اجرا نشده است.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که می‌توان در مهرماه کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها را به صورت حضوری برگزار کرد اما چنانچه به وضعیت پایداری برسیم قطعا در شهریورماه واکسیناسیون معلمان، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در دستورکار قرار خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.