باندپهن

باندپهن ثابت

فیبرنوری

August 9, 2021
13:10 دوشنبه، 18ام مردادماه 1400
کد خبر: 127346

روسیه عملیات فیبرکشی در قطب شمال را آغاز کرد

ICTna.ir- روسیه اعلام کرد اجرای اولین فیبر نوری ارتباطی زیردریایی در قطب شمال را به عنوان بخشی از یک پروژه دولتی برای تامین اینترنت پرسرعت مناطق دورافتاده قطب پس از توقف پروژه مشابه شرکت‌های خصوصی آغاز کرده است.
 
Arctic.jpg
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مسکو قصد دارد تا وضعیت ارتباطی و زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق دورافتاده شمالی را که قرار است حضور نظامی‌ها در آنها افزایش یابد، بهبود ببخشد و مسیر دریای شمالی را به یکی از مسیرهای اصلی خطوط کشتیرانی تبدیل کند.
 
لینک این کابل که قرار است تا سال 2026 تکمیل شود، 12 هزار و 650 کیلومتر طول ساحل شمالی روسیه از روستای تریبرکا در دریای بارنتز تا دورترین سواحل شرقی ولادیووستک خواهد بود.
 
الکسی استرلچنکو، سرپرست این پروژه با اشاره به اینکه این پروژه 889 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و تمامی آن توسط دولت تامین خواهد شد، گفت: کابل مورد نیاز این پروژه در شهر قطبی مورمانسک با استفاده از فیبر نوری چینی و قطعات روسی ساخته خواهد شد.
 
این پروژه برای اتصال به شبکه کابل‌های ارتباطی جهانی به کابل‌های ارتباطی بیشتری نیاز خواهد داشت و برای این کار به سرمایه خارجی نیاز خواهد بود که در قالب همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک به اروپا و آسیا توسعه خواهد یافت.
 
قرار است توسعه این پروژه، یک پروژه تجاری جداگانه‌ای به شمار برود و برای این کار مذاکرات گسترده‌ای میان شرکت‌هایی از آسیا، اروپا و آمریکا آغاز شده است.
 
این درحالیست که پیش از این پروژه کابلی دیگری توسط مگافون، اپراتور خصوصی روسیه با همکاری Cinia، اپراتور زیرساخت فنلاندی اجرا شده بود که در ماه می سال جاری متوقف شد. در این پروژه یک میلیارد دلاری با نام ارتباط قطب شمال قرار بود کابل ارتباطی از هلسینکی تا توکیا از مسیر شمال روسیه برقرار شود.
 
به نظر می‎رسد مگافون بخاطر عدم رقابت با دولت و همچنین یکسری مشکلات فنی که آن را زیان‌ده می‌کرد، این پروژه را متوقف کرده است و از سوی دیگر عدم دریافت تائیدیه‌های دولتی موجب نگرانی‌های امنیت ملی برای آن شده است.
 
مگافون به رویترز گفته است برای اجرای این پروژه تائیدیه‌های دولتی موردنیاز و ضروری را در اختیار دارد اما در ماه می تصمیم گرفت به منظور بازنگری ساختاری و اقتصادی آن را متوقف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.