اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

August 10, 2021
11:24 سه شنبه، 19ام مردادماه 1400
کد خبر: 127378

ترغیب جوانان به واکسیناسیون با کمک ارتش اینفلوئنسرها

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری امریکا که چندی پیش شبکه‌های اجتماعی بویژه فیس بوک را به‌دلیل انتشار اخبار جعلی درباره کووید 19 و واکسن کرونا متهم به کشتار مردم کرده بود حالا دست به دامان ارتش اینفلوئنسرهای (افراد تأثیرگذار) شبکه‌های اجتماعی شده است تا جوانان را به سمت واکسیناسیون سوق بدهد.
 اعتماد بالای جوانان به اینفلوئنسرها
طبق گزارش نیویورک تایمز با گسترش سویه دلتای کووید 19 و روند افزایش بیماری‌زایی آن، کاخ سفید در تازه‌ترین تلاش‌هایش برای توسعه واکسیناسیون اقشار مختلف بویژه جوانان با یک چالش عمده مواجه شده است. هر چند رئیس‌جمهوری امریکا امیدوار بود تا 4 ژوئیه حدود 70درصد بزرگسالان امریکا واکسن کرونا را دریافت کنند ولی این امر محقق نشد و البته این موضوع برای جوان‌ترها با چالش‌های بیشتری همراه است. اکنون برای افراد 12سال به بالا در امریکا امکان تزریق واکسن وجود دارد ولی تاکنون تنها   58درصد 12 تا 17ساله‌ها به تزریق واکسن روی خوش نشان داده‌اند.
درحالی که سویه دلتا براحتی جوانان را نشانه می‌گیرد اما این رده سنی کمتر حاضر به صحبت درباره کرونا می‌شوند و با استناد به اخبار جعلی انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی، خود را در برابر این بیماری ایمن می‌دانند و کمتر به رعایت پروتکل‌ها می‌پردازند. ازسوی دیگر از واکسن کرونا هم استقبال چندانی نمی‌کنند. با توجه به میزان استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی و ساعاتی که در آنها سپری می‌کنند، به نظر می‌رسد این قشر بیش از بقیه جامعه تحت تأثیر اخبار غلط و جعلی درباره واکسیناسیون قرار دارند و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند که واکسن نزنند و حتی اجباری بودن آن را یک تهدید جدی برای دموکراسی می‌دانند.
در همین راستا کاخ سفید همکاری تازه‌ای را با کمپانی Village Marketing  که با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی همکاری دارد،آغاز کرده است. کاخ سفید در این مسیر همچنین با کمپین ملی Made to Save که با هدف افزایش دسترسی به واکسن کروناویروس فعال است و از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی کمک می‌گیرد نیز همکاری دارد.
 خبر این همکاری با انتشار عکسی از «جو بایدن» و«الیویا رودریگو» خواننده پاپ 18ساله که یک اینفلوئنسر هم محسوب می‌شود، در صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهوری امریکا اعلام شد. این پست بیش از 72هزارلایک جمع کرد و بیش از هزار و200نفرهم به آن پاسخ دادند که البته بیشتر آنها از طرفداران این خواننده نوجوان پاپ بودند.«رودریگو» در دیدار با «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی در امریکا، متعهد به تولید محتوا درباره اهمیت دریافت واکسن توسط جوانان و نوجوانان شد.
درواقع دراین طرح از افراد تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند و دوستداران خود را دریک فضای مجازی گردهم جمع می‌کنند، کمک گرفته می‌شود تا اطلاعات درستی درباره واکسن کرونا در اختیار یک جمعیت هدف عمده و گسترده قرار بگیرد. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در دولت بایدن معتقد است احتمالاً جو بایدن بهترین پیام دهنده و فرد تأثیرگذار برای جوانان نیست تا شک و تردید خود را درباره تزریق واکسن کرونا کنار بگذارند. به هر حال واقعیت این است که جوانان به اینفلوئنسرها اعتماد بیشتری دارند و ازآنها در زمینه استایل زندگی و… بیشتر تأثیر می‌گیرند. ما می‌خواهیم شاهد تلفات کمتر باشیم و جان تعداد بیشتری از انسان‌ها بویژه جوانان را حفظ کنیم.
گفتنی است که جدا از کاخ سفید بسیاری از ایالت‌های امریکا هم به طور مجزا به اینفلوئنسرهای محلی با 5 تا 10هزار فالوور که از آنها به‌عنوان میکرواینفلوئنسر یاد می‌شود، ماهانه تا هزار دلار پرداخت می‌کنند تا طرفدارانشان را به واکسیناسیون متقاعد کنند.
 ستاره‌های شبکه‌های اجتماعی در یک طرح
در قالب طرح جدید کاخ سفید بیش از 50 استریمر شبکه اجتماعی Twitch، ستاره‌های یوتیوب و همچنین فعالان تیک تاک که از آنها با عنوان تیک تاکر یاد می‌شود هم به کاخ سفید کمک می‌کنند تا تعداد جوانانی را که حاضر به تزریق واکسن می‌شوند، افزایش دهند و از سوی دیگر به مقابله با انتشار اخبار دروغ و نادرست و جعلی درباره واکسیناسیون کووید 19 در شبکه‌های اجتماعی بپردازند.
این اینفلوئنسرها همچنین تلاش می‌کنند تا والدین را از مزایای تزریق واکسن برای کودکان آگاه کنند و به این ترتیب آنها هم وارد گردونه واکسیناسیون شوند، بویژه سویه دلتا که کودکان و جوانان را درگیر می‌کند. موضوعاتی همچون پاسپورت واکسیناسیون که خدمات دولتی احتمالاً تنها با ارائه این پاسپورت ارائه خواهد شد هم بخش دیگری از موضوعات مورد بحث این فعالان شبکه‌های اجتماعی است.
یکی از این افراد تأثیرگذار، «الیویا رودریگو» خواننده پاپ 18ساله است که در اینستاگرام بیش از 14میلیون دنبال کننده (فالوور) دارد و تعداد این دنبال کننده‌ها در توئیتر به 1.3میلیون نفر و در تیک تاک هم به 9.3 میلیون نفر می‌رسد. تقریباً همگی این دنبال کننده‌ها جوان هستند و «رودریگو» می‌تواند آنها را به تزریق واکسن متقاعد کند. وی که به کاخ سفید دعوت شد تا در کنار رئیس‌جمهوری ایالات متحده در یک قاب قرار بگیرد و از مزایای واکسن برای جوانان بگوید، در فیلمی در کنار «جو بایدن»: گفت این موضوع اهمیت زیادی دارد که دوستان و اعضای خانواده خود را به زدن واکسن متقاعد کنید.
«جکی آینا» یکی از یوتیوبرها با بیش از 28 میلیون فالوور هم در قالب یک نشست مجازی که از طریق یوتیوب منتشر شد و «جو بایدن» و آنتونی فائوچی هم در آن حضور داشتند درباره واکسیناسیون و اخبار غلط مربوط به آن صحبت کرد و تلاش‌ها ادامه دارد تا فالوورهای خود را نسبت به تزریق واکسن متقاعد کند.
«الی زایلر» و«تینکس» هم از ستاره‌های تیک تاک هستند که هریک مصاحبه‌ای جداگانه با فائوچی داشته‌اند و آن را در حساب‌های کاربری خود پست کرده‌اند تا دنبال‌کننده هایشان، آن را ببینند و تحت تأثیر قرار بگیرند. زایلر 17ساله با بیش از 10میلیون فالوور تیک تاک همچنین یک ویدیو در یوتیوب تولید کرده که در آن ازحس خوب خود درباره واکسیناسیون گفته و به بیان دلایلش برای تزریق واکسن پرداخته و دیگران را نیز به این موضوع تشویق می‌کند. تینکس هم یک مصاحبه اینستاگرامی با فائوچی داشت و تاکنون 250میلیون نفر از آن بازدید داشته‌اند که رقمی شگفت انگیز محسوب می‌شود. وی در این مصاحبه به تعدادی از اخبار جعلی درباره واکسیناسیون اشاره کرد. در یکی از اخبار جعلی آمده است با تزریق واکسن عملاً آدم فضایی‌ها بدن را تسخیر می‌کنند و یک خبر دیگر که بویژه در تیک تاک بازتاب گسترده‌ای داشت و دامنه آن به کشور ما نیز رسید، تبدیل شدن بدن به یک آهنرباست. تینکس معتقد است حتی اگر بخش کوچکی از این افراد هم نگاهشان نسبت به واکسیناسیون تغییر کرده باشد نشان از موفقیت وی در این زمینه دارد.
 یک زبان جدید
طبق مطالعات Pew Research Service، 86 درصد بزرگسالان امریکا یعنی 8 نفر از هر 10نفر اخبار و اطلاعات مورد نیاز را ازطریق گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند. همین موضوع کافی است تا دریابیم چرا تا این حد مقابله با انتشار اخبارجعلی وغلط برای دولت امریکا مهم است. اما چرا باوجود تلاش‌های فراوان، همچنان این گروه‌ها فعال هستند و اخبار جعلی منتشر می‌کنند؟
با توجه به افزایش فشار بر گروه‌های ضد واکسن که در شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیس بوک و اینستاگرام فعالیت دارند این گروه‌ها خود را با نام‌های مختلفی همچونDance Party یاDinner Party  مخفی می‌کنند و حتی در بیانیه‌ها، اخبار و چت‌هایشان از کلمات رمز استفاده می‌کنند. به این ترتیب پنهان می‌مانند و ردیابی آنها توسط این شبکه‌های اجتماعی که نشان داده‌اند عزمی جدی برای بستن چنین حساب‌های کاربری و مقابله با انتشار اخبار جعلی دارند، سخت‌تر می‌شود. یکی از این گروه‌ها بیش از 40هزار فالوور دارد و با استفاده از کلمات رمز به‌عنوان مثال افرادی را که واکسن زده‌اند شناگر می‌نامد و از فایزر به‌عنوان پیتزا یاد می‌کند به این ترتیب کمتر توسط ابزارهای حقیقت یاب به دام می‌افتند. درواقع می‌توان گفت که حالا دیگر برای منتشرکنندگان اخبار جعلی، یک زبان جدید در شبکه‌های اجتماعی ایجادشده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.