اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 16, 2021
15:02 دوشنبه، 25ام مردادماه 1400
کد خبر: 127601

انتقاد وزیر پیشنهادی ارتباطات از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با اشاره به اظهارات وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون اقتصادی گفت که او اشکالاتی را به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی وارد می داند و منتقد آن است.
 
zarepour.jpg
 
مجتبی توانگر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات در جلسه صبح امروز کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای دکتر زارع پور در این جلسه عنوان کرد که فضای مجازی می تواند فضای مزیت ساز و مولفه قدرت برای جمهوری اسلامی باشد اما در هر حال تکنولوژی آسیب هایی دارد که باید برای آن تدبیر کرد.
 
وی افزود: وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان کرد که در خصوص طرح صیانت پیش قضاوت هایی نسبت به دیدگاه های وی انجام می شود؛ در حالی که می گوید هر جا مطلبی را طرح کرده نگاهش توسعه ای بوده است؛ از جمله در وزارت ارشاد که بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان شکل گرفت و جوانان نخبه در تولید محتوا و نرم افزار فعال شدند و در سال ۹۰ که ۲۰ میلیون دلار صادرات نرم افزار صورت گرفت، بنابراین نگاه توسعه ای و تحولی بوده است.
 
توانگر با اشاره به اظهارات زارع پور مبنی بر اینکه به ستاد اجرایی و هیچ نهاد دیگری وابسته نیست اضافه کرد: وزیر پیشنهادی ارتباطات در مورد طرح صیانت گفت: ما باید مثل همه کشورهایی که مردم برایشان مهم هستند عمل کنیم و باید اقدام عالمانه صورت گیرد اما آیا راهی که رفته ایم درست بوده است؟ قطعا اشکالاتی به این طرح وارد است. من هم منتقد آن هستم و در کمیسیون ویژه نظراتم را خواهم گفت. ما نباید مردم را بی اعتماد کنیم زیرا خیلی مباحث نتیجه بی اعتمادی مردم است. اولین مشکل دولت جدید در حوزه فناوری اطلاعات هم دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسئولین است. مردم به سیاست و محصولاتمان بی اعتمادند.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دکتر زارع پور شبکه ملی اطلاعات را جزو افتخارات کشورهای پیشرفته عنوان کرد و گفت که اتحادیه جهانی برای مدیریت اینترنت وجود دارد اما نقش ایران در آن کمرنگ است. او همچنین گفت که آنقدر بی اعتمادی وجود دارد که بعضی بحث ها را نمی شود مطرح کرد. در مورد طرح صیانت هم مجلس برای اصل ۸۵ شدن تصمیمش را گرفته ولی اعتقاد من شفاف بودن و حتی پخش زنده مذاکرات کمیسیون است.
 
توانگر یادآور شد: وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت که ما در همه سال های گذشته مردم را در این فضا تنها رها کردیم در حالیکه هیچ جای دنیا مردم را اینطور رها نمی کنند. ما ۱۵ سال است بحث شبکه ملی اطلاعات را مطرح می کنیم. سال ۸۷ وزیر وقت ارتباطات گفت که شبکه ملی دو سال دیگر راه می افتد و پیش از آن هم آقای غرضی گفته بود دو سال دیگر، این دو سال کی تمام می شود؟ اعتقاد و باور در مسئولین در مورد شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته و این موجب بی اعتمادی مردم شده است. من سعی می کنم با مردم به صورت مستقیم گفت وگو کنم و فضای بی اعتمادی را کمتر کنم تا بتوانیم این موضوع را پیش ببریم.
 
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با بیان اینکه در این جلسه نمایندگانی نقطه نظرات خود را درباره برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح کردند، گفت: قرار شد پس از رای اعتماد کارگروهی بین کمیسیون اقتصادی، کمیته اقتصاد دیجیتال و وزارت ارتباطات شکل گیرد تا همفکری هایی در این زمینه انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.