اپلیکیشن

تلفن همراه

August 17, 2021
11:10 سه شنبه، 26ام مردادماه 1400
کد خبر: 127616

ساترا مجوز صوت و تصویر روبیکا را باطل کرد

 
ساترا مجوز صوت و تصویر سوپر اپلیکیشن روبیکا را باطل کرد و معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دلیل این امر را تخلفات گسترده این پیام رسان اعلام کرده است.
 
 علی سعد، معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا یکی از دلایل این اقدام ساترا را گزارش‌های اخیر مبنی بر استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران عنوان کرد.
 
در روزهای اخیر بسیاری از کاربران شناخته شده فضای مجازی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند اعلام کرده‌اند به نام آنها در پلتفرم روبیکا صفحات جعلی ساخته شده و تمامی محتوایی که آنها در پلتفرم‌های خارجی مانند یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و… منتشر کرده‌اند، در این صفحه جعلی، کپی شده است اما روبیکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ساخت شناسه کاربری (اکانت) به نام افراد مختلف، محدودیتی ندارد و اکانت‌هایی که جعلی خوانده می‌شوند، توسط افراد حقیقی ایجاده شده‌اند و روبیکا در ساخت آنها نقشی نداشته است.
 
به نظر می‌رسد دلیل ارائه شده از سوی روبیکا برای ساترا قانع کننده نبوده است. این اولین بار است که ساترا اقدام به ابطال مجوز یک پیام‌رسان داخلی کرده است.
 
سعد در توییتر خود نوشت که این سازمان به صورت مرتب از بهمن ماه ۹۹ پیگیر پرونده تضییع حقوق کاربران در روبیکا بوده است و تا کنون با طیف وسیعی از تخلفات این پیام رسان داخلی مواجه شده است.
 
طبق گفته او تخلفات روبیکا شامل ، تخلفات ترافیکی و درآمدهای غیرقانونی، فعالیت بدون مجوز، نقض قوانین رقابت بوده است، اما به نظر می‌رسد گزارش‌های اخیر در خصوص استفاده غیر مجاز از اطلاعات شخصی کاربران در نهایت منجر به اقدام جدی ساترا در مقابل روبیکا شده است.
 
طبق اعلام معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی سازمان  تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، ساترا با ابطال مجوز سرویس صوت و تصویر سوپراپلیکیشن روبیکا و منع پخش تبلیغات بازرگانی آن در رسانه ملی، اقدامات اولیه را انجام داده است.
 
طبق گفته سعد همچنین این سازمان در مورد تخلفات ترافیکی این سوپر اپلیکیشن نیز با نامه‌نگاری با وزارت ارتباطات و طرح شکایت در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پرونده احقاق حقوق کاربران را پیگیری کرده که منجر به حذف محاسبه غیرقانونی پهنای باند در آن شد.
 
بهمن ماه گذشته ساترا اعلام کرد: « شکایت کاربران رسانه‌های صورت و تصویر فراگیر مبنی بر محاسبه ترافیک برخی از سرویس‌های داخلی بر مبنای تعرفه بین‌المللی موجب شد تا معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا پرونده ترافیکی رسانه‌ها را به کمیته تخلفات این سازمان ارجاع دهد.» همین شکایت موجب شد تا کمیسیون اصل نود مجلس در فروردین ماه ۱۴۰۰ به شکایت واصله درخصوص تخلف ‏اپراتورهای همراه در محاسبه هزینه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی رسیدگی کرد و به وزارت ارتباطات ۱۰ روز فرصت دادند تا گزارش میزان تخلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت به مردم را تهیه و به مجلس اعلام کند.
 
معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا اعلام کرده است که هر چند این سازمان اولین و تنها نهاد اقدام کننده علیه تخلفات روبیکا بوده اما خودش را به حمایت تمام قد از سرویس داخلی قانونمند متعهد می‌داند. طبق گفته او ساترا تخلفات روبیکا را تا اصلاح نهایی و فعالیت قانونمند آن ادامه خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.