تلفن همراه

گوشی

August 17, 2021
12:22 سه شنبه، 26ام مردادماه 1400
کد خبر: 127627

چگونه از سالم بودن باتری آیفون مطمئن شویم؟

iPhone-Battery-Health-780x470.jpg
 
باتری از جمله قطعاتی است که سلامت آن در عملکرد دستگاه‌های مک و یا آیفون بسیار حائز اهمیت است. زمانی که باتری دچار آسیب و یا اختلال در عملکرد شود، ممکن است مشکلاتی از قبیل خاموش شدن‌های ناگهانی و یا عدم توانایی در حفظ شارژ را به دنبال داشته باشد.
 
خوشبختانه اپل این امکان را از طریق ارائه ابزارهایی برای کاربران مک و آیفون فراهم کرده تا وضعیت سلامت باتری خود را زیر نظر بگیرند و در صورت نیاز، اقداماتی را برای بالا بردن طول عمر باتری انجام دهند. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به هر آنچه مربوط به باتری و سلامت آن می‌شود.
 
بررسی سلامت باتری در آی او اس
 
در دستگاه‌های مجهز به آی او اس ۱۱.۳ و نسخه‌های بعد از آن، کاربران می‌توانند سلامت باتری (Battery Health) دستگاه خود را چک و در صورت نیاز، آن را تعویض کنند. برای مشاهده این ویژگی، می‌بایست ابتدا وارد Settings، سپس Battery و بعد از آن Battery Health شد.
 
قابلیت Battery Health، ظرفیت حداکثری باتری را نشان می‌دهد و آن را با عملکرد یک باتری نو مقایسه می‌کند. یک باتری معمولی، می‌تواند تا ۵۰۰ چرخه شارژ دوام بیاورد و ۸۰ درصد از ظرفیت خود را حفظ کند. اما این درصد به مرور زمان کاهش می‌یابد و در نتیجه، مدت زمان نگهداری شارژ در آن کمتر می‌شود.
 
فراموش نکنید که یک چرخه شارژ به منزله هر بار اتصال گوشی به شارژر نیست، بلکه هر بار پر شدن شارژ گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد به عنوان یک چرخه محاسبه می‌شود.
 
قابلیت Performance Management در آی او اس چیست؟
در قسمت Battery Health، این امکان برای کاربر فراهم شده تا متوجه شود که عملکرد باتری در حد مطلوب است یا خیر. هر چه عمر باتری زیاد شود و کیفیت عملکرد آن تقلیل یابد، اپل قابلیت Performance Management را برای فعال می‌کند.
 
این قابلیت به منظور پیشگیری از هرگونه خاموش شدن‌های ناگهانی و خالی شدن سریع شارژ گوشی فعال می‌شود. البته این امکان برای کاربران فراهم شده تا در صورت تمایل، Performance Management را غیرفعال کنند.
 
این ویژگی تاثیری را در عملکرد قابلیت‌های دستگاه از قبیل ارتباط اینترنت، کیفیت دوربین و… برجای نمی‌گذارد؛ بلکه تغییراتی جزیی از قبیل کم شدن نور پس‌زمینه، کاهش صدای بلندگو، تقلیل نرخ فریم در حین اسکرول کردن و… را به دنبال دارد.
 
سیستم عامل آی او اس به گونه‌ای طراحی شده که در صورت شناسایی افت عملکرد باتری، این موضوع را به اطلاع کاربر می‌رساند تا بتواند برای تعویض باتری اقدام کند.
 
همچنین اپل از قابلیتی نوآورانه برای شارژ باتری در آی او اس استفاده کرده که منجر به افزایش طول عمر باتری خواهد شد. این قابلیت، نحوه استفاده کاربر از دستگاه و بازی‌های زمانی شارژ را زیر نظر می‌گیرد و با بهینه‌سازی فرآیند شارژ، از بروز مشکل در شارژ و عملکرد باتری جلوگیری می‌کند.
 
قابلیت Battery Health در مک او اس
به مانند آی او اس، سیستم عامل مک او اس نیز نحوه شارژ، چرخه شارژ و سلامت باتری دستگاه را مورد ردیابی و ارزیابی قرار می‌دهد. برای دسترسی به این اطلاعات، می‌توانید به منوی اپل که در قسمت بالایی و سمت چپ صفحه جای گرفته، مراجعه کنید.
 
در اینجا، می‌توانید System Information را نصب کنید و بعد از آن گزینه Power را در قسمت Hardware انتخاب کنید. در نهایت با انتخاب Power، جزییات مربوط به باتری را مشاهده خواهید کرد.
 
در اینجا، اطلاعاتی از قبیل تعداد چرخه‌های شارژ، وضعیت باتری و حداکثر ظرفیت آن نمایش داده می‌شود. اپل محدوده چرخه شارژ دستگاه‌های مک را در وب‌سایت خود منتشر و اعلام کرد که این عدد برای مدل‌های مک بوک ایر (۲۰۱۸) حدود ۳۰۰ و برای مک بوک‌های جدید از جمله مک‌های مجهز به تراشه M۱ برابر با ۱۰۰۰ چرخه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.