سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 17, 2021
14:39 سه شنبه، 26ام مردادماه 1400
کد خبر: 127637

بیش از ۲۰ درصد درآمد TSMC از طریق اپل تامین می‌شود

 
اپل با همکاری شرکت TSMC بسیاری از تراشه‌هایش از جمله A14 بایونیک، M1 و چند تراشه دیگر را تولید می‌کند. همین مسئله باعث شده بیش از ۲۰ درصد مجموع درآمد TSMC از قراردادهای این شرکت با اپل حاصل شود.
 
گزارش جدید خبرگزاری دیجی‌تایمز می‌گوید اپل بیش از ۲۰ درصد درآمدهای TSMC را تامین می‌کند. اصلی‌ترین همکاری این دو شرکت در بحث تولید تراشه‌های سری A است که در آیفون و آیپد استفاده می‌شود. آخرین تراشه از این سری A14 بایونیک بود که در سری آیفون ۱۲ به کار گرفته شد و به‌زودی A15 بایونیک را در سری آیفون ۱۳ خواهیم دید.
 
کوپرتینویی‌ها همچنین چند وقتی است که تولید تراشه‌های سری M را آغاز کرده‌اند. اولین محصول از این سری تراشه M1 بود که پارسال روی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو جدید استفاده شد. حالا شایعاتی درباره تراشه M1X و M2 هم به گوش می‌رسد. M1X احتمالا تا چند ماه دیگر روی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی و M2 سال آینده در مک‌بوک ایر بعدی عرضه خواهد شد.
 
شرکت TSMC بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون موفقیت آیفون اپل بوده است. اگر این گوشی‌ها فروش خوبی داشته باشند، درآمد TSMC هم بالا می‌رود، بنابراین سرنوشت آیفون همواره اهمیت زیادی برای تایوانی‌ها داشته است. ولی این شرکت اخیرا دامنه همکاری‌های خود را با اپل افزایش داده و در تولید آیپد، مک و اپل واچ هم با کوپرتینویی‌ها همکاری می‌کند تا بر گستره وسیع‌تری از محصولات اتکا داشته باشد.
 
اپل تراشه‌ها را خودش طراحی می‌کند و صرفا وظیفه تولید آن‌ها را به TSMC می‌سپارد. این شرکت دارنده یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولید نیمه‌رساناهای دنیاست و اختلال در فعالیت آن‌ها بخش عمده زنجیره تامین جهانی را دچار مشکل می‌کند.
 
به دنبال موفقیت اپل در استفاده از تراشه‌های اختصاصی حالا شرکت‌های بیشتری در پی اتخاذ استراتژی مشابهی هستند. یکی از این شرکت‌ها گوگل است که می‌خواهد در پیکسل ۶ از تراشه اختصاصی تنسور استفاده کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.