اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 24, 2021
11:42 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127830

تعداد کاربران جهانی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ۱۰۰ هزار نفر رسید

 
 
مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک در توییتی اعلام کرده که این کمپانی تا به امروز توانسته ۱۰۰ هزار ترمینال استارلینک بفروشد و حالا در ۱۴ کشور سرویس می‌دهد.
 
طبق برداشتی که از این توییت ماسک می‌شود، استارلینک تنها در مدت ۳ هسته توانسته ۱۰ هزار مشترک جدید جذب کند. در اوایل مرداد ماه اسپیس ایکس از رسیدن تعداد کاربران استارلینک به ۹۰ هزار نفر خبر داده بود.
 
اسپیس ایکس از طریق پروژه استارلینک و هزاران ماهواره اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در اواخر سال ۲۰۲۰ این کمپانی شروع به عرضه سرویس بتای استارلینک کرد. هزینه ماهانه این سرویس ماهانه ۹۹ دلار است، البته باید کیت آن را با هم با هزینه ۴۹۹ دلار تهیه کنید. کیت این سرویس شامل ترمینال کاربر یا همان دیش، روتر وای فای، منبع تغذیه، کابل‌ها و تجهیزات نصب دیش می‌شود.
 
اسپیس ایکس با ارسال بیش از ۱۷۰۰ ماهواره به فضا به چنین تعداد کاربری دست پیدا کرده و می‌خواهد در آینده تعداد آن‌ها را بطور چشمگیری افزایش دهد و به نزدیک ۳۰ هزار ماهواره برساند.
 
اسپیس ایکس با اینکار می‌تواند اینترنت را با سرعت بالا و تاخیر کم در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهند، البته اسپیس ایکس باید از کشور مقصد مجوزهای لازم را دریافت کند. علاوه بر این، افزایش تعداد ماهواره‌ها خطر رویارویی‌های نزدیک را افزایش می‌دهد.
 
استارلینک یک پروژه بزرگ با هزینه‌های میلیارد دلاری است که انتظار می‌رود در همین ماه یعنی شهریور به پوشش جهانی برسد.
 
اسپیس ایکس در کنار ارائه اینترنت به کاربران خانگی، می‌خواهد آن را در اختیار مسافران هواپیماها، کامیون‌ها و کشتی‌ها هم قرار دهد. میانگین سرعت جهانی استارلینک از ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه عبور کرده و سرعت آن در کشورهای اروپایی از اینترنت ثابت بیشتر است.
 
ایلان ماسک قبلا گفته بود تا یکسال آینده تعداد کاربران استارلینک از نیم میلیون نفر فراتر می‌رود که با توجه به سرعت بالای رشد این سرویس، انتظار می‌رود چنین هدفی به واقعیت تبدیل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.