امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 26, 2021
12:51 پنجشنبه، 4ام شهریورماه 1400
کد خبر: 127899

فعالان عرصه امنیت سایبری جذب کدام شهرها می شوند؟

روند رو به رشد حملات سایبری درجهان که از مدارس گرفته تا بیمارستان‌ها و حوزه‌های انرژی و…را تحت تأثیر قرار می‌دهند، موضوع امنیت سایبری را با یک چالش بی‌سابقه مواجه کرده است. به همین دلیل هم آموزش متخصصان به منظور پاسخگویی به نیازهای رو به رشد تهدیدات روزافزون حملات سایبری و به کار گرفتن آنها در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. اما کدام شهرهای جهان می‌توانند متخصصان این حوزه را بیشتر جذب کنند و کدام بخش‌های سایبری باید بیشتر در کانون توجه این افراد ماهر قرار گیرد؟
هر40ثانیه یک حمله سایبری
مطالعات مؤسسه Accenture نشان می‌دهد که هر 40 ثانیه یک حمله سایبری در نقطه‌ای از جهان رخ می‌دهد و هریک از این حملات به طور متوسط 13 میلیون دلار برای سازمان‌ها هزینه دربر داشته است. از سوی دیگر بسیاری، 6ماهه نخست 2021 را یک آزمون بزرگ برای صنعت امنیت سایبری در تاریخ می‌دانند که عملکرد مناسبی نداشته چراکه تعداد این حملات و زیان اقتصادی ناشی از آن به طور چشمگیری بالا رفته و ازسوی دیگر 22درصد از حمله‌های سایبری نیمه نخست 2021 ازنوع حملات باج افزاری بوده‌اند.
 با افزایش حملات سایبری، بیش از پیش کمبود نیروهای متخصص امنیت سایبری در جهان احساس می‌شود و مشاغل مرتبط با تأمین امنیت سایبری همچنان تقاضای زیادی در سراسر جهان دارند. از آنجا که در حملات هکری، فعالیت مجرمان سایبری که از ناحیه برخی دولت‌ها حمایت می‌شوند پیچیده‌تر می‌شود، برای شرکت‌ها بسیار مهم است که توانایی پاسخگویی خود را افزایش دهند و در این مسیر، استخدام نیروی کار ماهر سایبری در اولویت است. اما مشکل اینجاست که متأسفانه مشاغل سراسر جهان با کمبود فزاینده متخصصان امنیت سایبری روبه‌رو هستند و تازه‌ترین گزارش سالانه Cybersecurity Workforce نشان می‌دهد که این صنعت در حال حاضر به حدود 3 میلیون فعال امنیت سایبری خبره نیاز دارد. در این زمینه کشورهای مختلف برنامه‌ریزی‌های متفاوتی دارند وحتی برخی دامنه آموزش را به سنین بسیار پایین کشانده‌اند تا کودکان از سن کم با مفاهیم کلی امنیت سایبری، کدنویسی، مقابله با تهدیدات سایبری و… آشنا شوند و درصورت شناسایی استعدادهایی در این زمینه بلافاصله آنها را به سمت این حوزه و آموزش‌های مرتبط با آن هدایت کنند. به این ترتیب در آینده می‌توان تعداد زیادی متخصص حوزه امنیت سایبری با سابقه بالا در جهان داشت تا مقابل مجرمان سایبری قد علم کنند. اما برترین شهرها برای فعالان این حوزه کدام است؟
بهشت فعالان حوزه امنیت سایبری
با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های مختلف در زمینه امنیت سایبری، شرکت Techshielder مستقر در بریتانیا که در مورد امنیت و حریم خصوصی اینترنت مشاوره می‌دهد، یک نظرسنجی جهانی در مورد اینکه چگونه یک متخصص امنیت سایبری می‌تواند پیشنهاد شغلی پردرآمد دریافت کند، انجام داده است و در این میان معیارهای متعددی از جمله متوسط میزان حقوق، در دسترس بودن شغل و هزینه زندگی برای یافتن بهترین مکان برای زندگی متخصصان امنیت سایبری و همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای یادگیری در سال 2021 را مورد توجه قرار داده است.
 به هرحال با توجه به افزایش میزان حملات سایبری در جهان، دنیای امینت سایبری درحال رشد انفجاری است و این عرصه همچنان روبه توسعه و گسترش است به همین دلیل هم میزان تقاضا برای به کارگیری متخصصان حوزه مشاغل مرتبط با امنیت سایبری روبه فزونی است و در بیشتر نقاط جهان شاهد استقبال از فعالان این عرصه هستیم و تنها به شهرهای معرفی شده در این گزارش نباید بسنده کرد.
طبق این گزارش جهانی، واشنگتن دی سی، سنگاپور، برلین و لوکزامبورگ بهشت فعالان حوزه امنیت سایبری هستند و این افراد می‌توانند بسرعت کار مورد نیاز خودر ا با حقوقی مناسب پیدا کنند. حضور واشنگتن دی سی در صدر جدول چندان تعجب آور نیست زیرا پایتخت مقر ادارات دولتی امریکاست که بسیاری از متخصصان امنیت سایبری را استخدام می‌کنند. درحالی که این شهر با کسب نمره کلی 17.58 در جایگاه نخست جهان قرار گرفته برای فعالان حوزه امنیت سایبری میانگین حقوق 84هزارو 628 پوند را پرداخت می‌کند و متخصصان این حوزه به میزان بالایی به شغل‌های مرتبط با تحصیلات خود دسترسی دارند که این شاخصی بسیار مناسب است.
جایگاه دوم این لیست هم با نمره کلی 16.44 دراختیار سنگاپور قرار دارد. این شهر واقع در جنوب شرق آسیا البته ازنظر شاخص میزان دسترسی به شغل، از واشنگتن دی سی هم پیشی گرفته و با عدد 10، بالاترین امتیاز را از بین تمام شهرهای مورد بررسی دارد. با وجود این، دستمزد متوسط 55هزار و 577 پوند و هزینه بالای زندگی، این شهر را در رده دوم قرار می‌دهد. سنگاپور همچنین بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان را در زمینه امنیت سایبری دارد.
برلین هم با مجموع امتیاز 15.41 سومین شهر مناسب جهان برای فعالان حوزه امنیت سایبری به شمار می‌رود که عدد دسترسی آنها به شغل مرتبط، 3.18 و دستمزد متوسط آنها نیز 70هزارو 141پوند است. با وجود بالاتر بودن میزان درآمد، ولی شاخص‌های دیگر، رتبه کلی این شهر را پایین‌تر از سنگاپور و واشنگتن دی سی قرار داده است.
لوکزامبورگ هم درمجموع امتیاز 14.99 را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم ایستاده است. شغل‌های مرتبط با امنیت سایبری در این شهر از حقوق بالایی برخوردارند و متوسط حقوق فعالان این حوزه امنیت سایبری حدود 110هزار و 768پوند است اما ازآنجا که میزان دسترسی به این شغل‌ها وضعیت مناسبی ندارد و هزینه زندگی بالاست، این شهر در جایگاه چهارم قرار دارد.بروکسل در بلژیک هم با رتبه کلی 14.77 در رتبه پنجم قرار گرفته و پس از آن اوتاوا در کانادا و وین در اتریش جای گرفته است.
لندن هم با از دست دادن امتیاز به‌دلیل میانگین حقوق کمتر نسبت به سایر شهرها وهزینه بالای زندگی در رتبه هشتم جدول ایستاده است. ریاض، عربستان سعودی هم با امتیاز کلی 13.63 در رده نهم قرار گرفته و پس از آن توکیو ژاپن از نظر این شاخص در رتبه دهم جا خوش کرده است.
با وجود تلاش فراوان هند برای آموزش و توسعه امنیت سایبری اما دهلی با مجموع 12.99 امتیاز در رتبه 14 قرار دارد. گفتنی است با‌ وجود تلاش‌های صورت گرفته، همچنان کمبود متخصصان ماهر امنیت سایبری در هند 9 درصد بیشتر از میانگین جهانی است. اما تلاش‌هایی درحال انجام است تا برای آموزش و توسعه متخصصان به منظور رفع شکاف مهارت در امنیت سایبری، دولت، دانشگاه و صنعت همکاری کنند. آماده‌سازی بهتر فارغ‌التحصیلان جدید و تجهیز آنها به مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در حرفه امنیت سایبری هند در کانون توجه قرار گرفته است.
نیجریه و پاکستان در قعر جدول
در آن سوی دیگر این فهرست نام آبوجا ازشهرهای نیجریه را می‌بینیم که کمترین درآمد را برای فعالان این حوزه رقم می‌زند و متخصصان این حوزه علاقه چندانی به فعالیت در این شهر ندارند. اسلام آباد پاکستان هم از شهرهایی است که فرصتی بسیار محدود برای فعالان این حوزه دارد و درمجموع رتبه 1.01 را به خود اختصاص داده است که یکی از کمترین امتیازهای موجود است.
در این گزارش همچنین اشاره شده است که همزمان با شیوع کرونا، برزیل در زمینه تأمین امنیت سایبری کارمندان دورکار بسیار خوش درخشید و به برترین کشور جهان دراین زمینه تبدیل شد که بخش عمده آن را مدیون فعالان عرصه امنیت سایبری است. کلمبیا پس از برزیل ازنظر این شاخص در جایگاه دوم جهان قرار گرفت و پرتغال هم وضعیت نسبتاً مناسبی دارد.
مهارت‌های سایبری مورد نیاز 2021
اما بیشترین مهارت‌های مورد نیاز حوزه امنیت سایبری در سال 2021 کدامند؟ درحال حاضر جهان حداقل به 3میلیون فعال حوزه امنیت سایبری نیاز دارد و یکی از پرتقاضاترین مهارت‌های مورد نیاز دراین عرصه، تأمین امنیت شبکه است. پس از آن، شناسایی تهدیدات سایبری از اهمیت بالایی برخوردار است و تقاضا برای آن بالاست. توانایی ارزیابی تهدیدات احتمالی و ممانعت از موفقیت هکرها هم از نیازهای اصلی هرسازمان، کسب و کار و هر کاربر اینترنت به شمار می‌رود.
همچنین ازآنجا که تعداد زیادی از داده‌ها امروزه در فضاهای ابری ذخیره می‌شود، بنابراین ایجاد زیرساخت‌های ابری و تأمین امنیت آنها اهمیت زیادی دارد و فعالان حوزه سایبری در این فضا فرصت‌های شغلی ویژه‌ای دارند تا از نشت داده‌ها یا حذف و سرقت احتمالی دیتاها جلوگیری شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.