تلفن همراه

گوشی

August 30, 2021
16:48 دوشنبه، 8ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128016

کاهش بیش از ۵۰ درصدی واردات موبایل‌های شیائومی به کشور در مرداد

 
آمارهای انجام واردکنندگان موبایل نشان می‌دهد که فعالین این حوزه از بازار موبایل به خاطر مشکلاتی که بر سر واردات برخی مدل‌ها از برند شیائومی پیش آمده، کمتر به واردات این کالا اقدام کردند و کاهش بیش از ۵۰ درصدی در واردات این برند رخ داده است.
 
به گزارش دیجیاتو و بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، واردات موبایل‌های شیائومی در مرداد به ۳۰۱ هزار واحد رسید در حالی که این آمار در تیر ماه به ۶۱۳ هزار موبایل رسیده بود و این موضوع یعنی کاهش بیش از ۵۰ درصد واردات موبایل برند شیائومی در کشور. گفته می‌شود مشکلات ترخیص و وجود بحث ممنوعیت واردات برخی مدل‌های خاص از برند شیائومی عامل این افت بوده است.
 
چندی پیش بود که انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که رگولاتوری تاکید کرده که یک سری از مدل‌ها در برخی برندهای موبایل در بازار مانند شیائومی و ریلمی و آلکاتل و… به خاطر عدم امکان تماس با شماره‌های ضروری داخلی، وارداتشان ممنوع شده است. با اینکه گمرک کشور کمی بعدتر اعلام کرد که ممنوعیتی اعلام نشده اما انجمن واردکنندگان موبایل بار دیگر تاکید کرد که چنین اتفاقی رخ داده و واردات برخی مدل‌ها با مشکل مواجه شده است.
 
«محمدرضا عالیان» روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید این خبر می‌گوید که در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان برند شیائومی مجبور به مرجوع کردن برخی بارهای خود در گمرک شدند و ضررهای مالی زیادی محتمل شدند: «خارج از این موضوع، زمانی که موبایل‌ مورد نیاز بازار تامین نشود، قطعا مصرف کنندگان نهایی یعنی همان مردم نیز با مشکل مواجه خواهند شد و بازار دچار اختلال خواهد شد.»
 
او می‌گوید واردکنندگان موبایل به سختی و با دور زدن بسیاری از موانع اجناس را وارد کشور می‌کنند: «آنها مستقیما کالاها را از خود شرکت تولیدکننده نمی‌خرند که بتوانند به راحتی آنها را مرجوع کنند و ضرر خاصی محتمل نشوند و فرایند پیچیده‌ای را برای این واردات انجام می‌دهند. این در حالیست که حالا در گمرک انواع مدل‌های گوشی پس از وارد شدن به کشور توسط نمایندگانی از دولت تست می‌شوند تا امکان توانایی تماس با شماره‌های ضروری را داشته باشند و اگر مدلی این امکان را نداشت، وارداتش به مشکل می‌خورد.»
 
عالیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر مذاکراتی با شیائومی برای حل این مساله صورت گرفته و امکان حل شدن آن به زودی وجود دارد به دیجیاتو می‌گوید که تغییر دولت در این مدت باعث شد که این مذاکرات به کندی پیش برود و مشکلات دیگری نیز به وجود بیاید: «در بحبوحه تغییر دولت هستیم و امیدواریم که با ثبات دولت جدید و شروع فعالیت دولتمردان جدید، این چالش که حل شدنی است به زودی برطرف شود تا هم بازار ضرر نبیند و هم واردکنندگان بتوانند به کار خود ادامه دهند و این مدل‌های محبوب و با قیمت اقتصادی که می‌توانند نیاز مردم را برطرف کنند بار دیگر وارداتشان افزایش پیدا کند.»
 
با شروع فصل آموزش و برقراری آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و مدارس، وجود موبایل‌های قدرتمند و با قیمت اقتصادی برای بازار ضروری به نظر می‌رسد. مشاهدات دیجیاتو نیز نشان می‌دهد قیمت گوشی‌های شیائومی در روزهای اخیر افزایش بیش از حدی داشته است. عالیان در این رابطه می‌گوید که این مدل‌ها، مدل‌های محبوب و با قیمت اقتصادی در بین کاربران هستند و حالا که وارداتشان با اختلال همراه است به احتمال زیاد بازار عرضه و تقاضا نوسان پیدا می‌کند و قطعا تاثیر این عدم واردات در بازار دیده خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.