سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 3, 2021
12:44 جمعه، 12ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128116

اپل احتمالا در حال توسعه دستورالعمل‌های معماری مبتنی بر RISC-V است

 
شواهد نشان می‌دهد که اپل در حال توسعه مجموعه دستورالعمل‌های منبع باز RISC-V است و ظاهراً قصد دارد نیروهای خبره در این حوزه را جذب کند.
 
اپل مدت‌ها است از معماری و دستورالعمل‌های پایه آرم در تراشه‌هایش بهره می‌گیرد و سال گذشته پس از سال‌ها همکاری با اینتل، پردازنده و معماری اختصاصی این شرکت موسوم به x86 را به‌ نفع استفاده از معماری آرم کنار گذشت. غول دنیای فناوری در اواسط دوران گذار به تراشه‌های سفارشی ساخت خود است و احتمالاً به‌زودی تمامی محصولاتش را با این روند همراه خواهد کرد؛ اما بر اساس گزارشی جدید، کوپرتینویی‌ها در حال توسعه مجموعه دستورالعمل‌های اختصاصی مبتنی بر RISC-V هستند.
 
فهرست موقعیت‌های شغلی که هفته جاری در وب‌سایت اپل ارسال شد، از آن حکایت دارد که این شرکت در حال تحقیق در مورد مجموعه دستورالعمل معماری بر پایه RISC-V است که آن را می‌توان به‌منزله‌ی یک مهاجرت بزرگ دیگر در جاه‌طلبی تراشه‌های اختصاصی اپل در نظر گرفت. اپل تاکنون سه گذار بزرگ شامل مهاجرت از موتورولا ۶۸۰۰۰ به PowerPC در دهه‌ی ۱۹۹۰، سپس به معماری Intel x86 در دهه‌ی ۲۰۰۰ و اکنون مهاجرت به معماری آرم (ARM) و پردازنده‌های اختصاصی طراحی‌شده‌ی خود را تجربه کرده است. هیچ پلتفرم محاسباتی دیگری حتی در مقیاس مشابه، چنین اقدام پیچیده‌ای را حتی یک بار با موفقیت انجام نداده است و گویا اهالی کوپرتینو در حال پایه‌ریزی مقدمات چهارمین مهاجرت بزرگشان هستند.
 
گفته می‌شود اپل روز گذشته آگهی استخدامی با عنوان برنامه‌نویس مسلط بر RISC-V، در وب‌سایت مشاغل خود منتشر کرده و به دنبال برنامه‌نویس خبره و مسلط بر دانش RISC-V است. به‌ گفته اپل، یک کاندیدای ایده‌آل باید از معماری میکرو نئون در هسته‌های CPU آرم نیز آگاهی کافی داشته باشد. از قرار معلوم، برنامه‌نویسان استخدام‌شده برای این کار به گروه Vector and Numerics اپل ملحق خواهند شد که وظیفه طراحی و بهبود زیرسیستم‌های مختلف تعبیه‌شده سیستم‌عامل‌های این شرکت را بر عهده دارد.
 
در این گزارش آمده است که احتمالاً اپل در حال حاضر RISC-V را حداقل در داخل شرکت مورد استفاده قرار داده است؛ اما مشخص نیست ISA را در محصولات عرضه‌شده به کار گرفته است یا خیر. بخشی از بیانیه اپل به شرح زیر است:
 
… شما در یک تیم چندمنظوره SW و HW کار می‌کنید که راه حل‌های ابتکاری RISC-V و بالاترین سطح توسعه عمومی را اجرا می‌کند. این فهرست برای حمایت از محاسبات لازم برای مواردی مانند یادگیری ماشین، الگوریتم‌های بینایی، سیگنال و پردازش ویدئو است.
 
RISK-V یک معماری ISA (دستورالعمل‌های مرجع) متن‌ باز است که بر اساس اصول مبانی تنظیم‌شده بر معماری RISC توسعه یافته. ازآنجاکه این معماری تحت تملک هیچ شرکت یا ارگانی نیست، برای استفاده از آن نیازی به هزینه نخواهد بود. پروژه مذکور در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، همراه‌ با بسیاری از مشارکت‌کنندگان داوطلبان افتخاری آغاز شد؛ بنابراین، این مجموعه دستورالعمل نسبتاً نوپا است و معمولاً در برنامه‌های با عملکرد پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته باید به این نکته اشاره داشت که آرم نیز در ابتدا به شرایط و قدرت کنونی را نداشت و از سوی دیگر، چند سال اخیر مشارکت‌ در توسعه RISK-V به‌شدت افزایش یافته و به‌ تبع آن، معماری نیز پیشرفت کرده است.
 
در حال حاضر اهداف اپل در توسعه ISA مذکور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما قطعاً می‌تواند با اتخاذ معماری سفارشی خود از هزینه‌های صدور مجوز برای مجموعه دستورالعمل‌های آرم بکاهد؛ چراکه تمامی تراشه‌های اپل نظیر SoC-های (سیستم-روی-چیپ) سری A و M و همچنین SiP-های (سیستم‌-در-پکیج) سری S و… از ISA سفارشی‌شده آرم استفاده می‌کنند.
 
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته انویدیا برای خریداری شرکت آرم هولدینگ با سافت‌بانک به توافق رسید؛ اقدامی که با انتقاد بسیاری از شرکت‌های فناوری مواجه شده است. اپل تاکنون در این مورد اظهار نظری نداشته؛ اما کاملاً واضح است که پس از مشکلات تراشه‌های گرافیکی انویدیا در سال ۲۰۰۸ و کنار گذاشته شدن از زنجیره تأمین اپل، روابط این دو شرکت به‌هیچ‌وجه خوب نیست و شاید دلیل اپل برای توسعه ISA سفارشی همین موضوع باشد.
 
بعید است RISC-V حداقل در کوتاه‌مدت جایگزین معماری آرم شود. همچنین اپل سرمایه‌گذاری در خور توجهی در تراشه‌های سفارشی مبتنی بر آرم انجام داده و یک پلتفرم متعادل ایجاد کرده که از نظر کارایی و عملکرد بی‌نظیر است؛ ازاین‌رو به نظر نمی‌رسد به‌زودی معماری تراشه‌هایش را تغییر بدهد. البته اپل بارها نشان داده در حوزه فناوری‌های پردازشی بسیار جاه‌طلب است. این شرکت پس از ۱۵ سال همکاری، اینتل را کنار گذاشت؛ بنابراین شاید ۱۵ سال دیگر معماری آرم را در محصولاتش منسوخ کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.