اپراتورها

تلفن همراه

September 5, 2021
15:25 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128183

ایستنا برای نخستین بار منتشر کرد: مصوبه شورای رقابت برای محاسبه آبونمان تلفن ثابت

ICTna.ir – مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت در ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ با موضوع دستورالعمل تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت که صبح امروز در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران نیز به تصویب رسید، منتشر شد.

PSTN.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در راستای ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، موضوع اختیارات شورای رقابت در تعیین مصادیق رویه‌های ضدرقابتی و باتوجه به اینکه بازار تلفن ثابت توسط شورای رقابت بازاری انحصاری تشخیص داده شد، در اجرای بند ۵ ماده ۵۸ قانون فوق‌الذکر، اعضای شورای رقابت با رعایت آرای مربوط هیات عمومی دیوان عدالت اداری و مقررات قانونی ذی‌ربط، به اتفاق آرا دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت را تصویب کردند.

در ماده یک این مصوبه به تعریف واژگان و اصطلاحات پرداخته شده و در ماده دو نحوه محاسبه سقف خدمات مکالمه صورتی ماهانه مشترکین تلفن ثابت به صورت زیر تعیین شده است:

BV=max(an ,Ztiri)

BV: سقف مبلغ ماهانه خدمات مکالمه صوتی تلفن ثابت هر مشترک، (بدون احتساب استفاده از خدمات ارزش افزوده)

a: دقایق مکالمه‌ای که توسط کمیسیون معین می‌شود و می‌تواند برحسب نوع مشترک و مناطق شهری و روستایی تعیین شود.

ti: کل زمان مکالمات صوتی استفاده شده توسط مشترک درون شبکه (به تفکیک درون استانی، بین استانی، همراه) و برون شبکه و بین‌الملل مشترک را شامل می‌شود.

i: از عدد ۱ تا n متغیر و i=1 درون شبکه استانی، i=2 درون شبکه بین استانی، i=3 همراه خواهد بود.

ri‌: نرخ‌های مکالمه که بر حسب i متغیر است و در این فرمول نرخ‌های مصوب کمیسیون ملاک است. n نرخ هر دقیقه مکالمه درون استانی است.

ماده (۳): رابطه (فرمول) موضوع ماده ۲ این دستورالعمل برای سال‌های بعد از سال ۱۴۰۰ با تایید شورای رقابت به روش سقف قیمت (price cap) با تاکید بر کیفیت خدمات، بهره‌وری و تورم بخشی تعدیل خواهد شد. به منظور در دسترس بودن اطلاعات لازم برای محاسبه ضریب a، شرکت مخابرات موظف است با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده نظام حسابداری خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام شده هر یک از خدمات خود را محاسبه و در صورت‌های مالی حسابرسی شده درج کند. اعمال مفاد این ماده منوط به گزارش مستند شرکت مخابرات و تایید شورای رقابت است.

تبصره: هرگونه تعدیل سقف قیمتی منوسط به رعایت مصوبات شورای رقابت و کمیسیون درخصوص بهبود فضای رقابت خواهد بود.

ماده (۴): مبالغ مربوط به عام (a) در فرمول فوق در صورتی از مشترکین قابل وصول است که با تصویب رکن ذیصلاح شرکت مخابرات ایران و رعایت مقررات مربوط از طریق تقسیم سود خالص به حساب اندوخته سرمایه‌ای شرکت منظور و صرفا برای سرمایه‌گذاری در امر ارتقای فناوری و توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص یابد. اعمال مفاد این ماده منوط به گزارش سازمان تنظیم مقررات مستند به صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران است.

ماده (۵): این دستورالعمل در ۵ ماده و یک تبصره و سه بند به تصویب رسیده و پس از ابلاغ به کمیسیون و شرکت مخابرات ایران لازم‌الاجرا است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.