سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 13, 2021
15:02 دوشنبه، 22ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128452

۱۳ سپتامبر یا ۲ به توان ۸: روز جهانی برنامه‌نویسان مبارک

 
دویست و پنجاه و ششمین روز از هر سال که با ۱۳ سپتامبر مصادف شده، به عنوان روز جهانی برنامه‌نویسان شناخته می‌شود. این روز زمان مناسبی برای قدردانی از کوشش‌های این قشر پرتلاش و اثرگذار است که اینترنت امروز بدون وجود آن‌ها به این شکل در نمی‌آمد.
 
۱۳ سپتامبر ۲۵۶ امین روز سال است و معادل عدد ۱۰۰ در مبنای شانزده و ۲ به توان ۸ در نظر گرفته می‌شود. این عدد نشانگر واحد بایت است که در دنیای برنامه‌نویسی اهمیت زیادی دارد. به‌علاوه، ۲۵۶ بالاترین توان عدد ۸ در بازه کمتر از ۳۶۵ است که همان تعداد رایج روزهای یک سال محسوب می‌شود.
 
نخستین بار دو کارمند شرکت Parallel Technologies به نام‌های «ولنتین بالت» و «مایکل چرویاکوف» در سال ۲۰۰۲ این روز را به عنوان روز برنامه‌نویس معرفی کردند و دولت روسیه اولین دولتی بود که ۱۳ سپتامبر را به عنوان روز رسمی برنامه‌نویسان شناخت.
 
۱۳ سپتامبر در سال ۲۰۰۷ به عنوان روز جهانی برنامه‌نویسان شناخته شد و از آن زمان تاکنون بسیاری از کشورها از جمله آلمان، آمریکا، کانادا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزلند، لهستان و بریتانیا این روز را جشن می‌گیرند. در ایران ۲۵۶ امین روز سال دهم آذر ماه است که هنوز به صورت رسمی به عنوان روز برنامه‌نویس معرفی نشده اما کارزارهایی برای معرفی این روز به عنوان روز ملی برنامه‌نویسان برگزار شده است.
 
همه برنامه‌هایی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید، از جمله مرورگری که در حال حاضر با آن این صفحه را می‌بینید، توسط برنامه‌نویسان ساخته شده‌اند. جهان اینترنت زیر سلطه این دسته از مهندسان قرار دارد و آن‌ها تحولات دنیای نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را رقم می‌زنند.
 
مردم معمولا در این روز سعی می‌کنند اطلاعات خود را درباره برنامه‌نویسان و برنامه‌نویسی افزایش دهند. پدر و مادرها فرزندان خود را با برنامه‌نویسی آشنا می‌کنند تا واکنش آن‌ها را نسبت به این حیطه کاری ببینند. برنامه‌نویسی به عنوان یکی از مشاغل آینده‌دار و پردرآمد حال حاضر دنیا شناخته می‌شود و به همین دلیل خیلی‌ها به دنبال یادگیری این حرفه هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.