تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 14, 2021
14:26 سه شنبه، 23ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128487

تسویه آنی پول خلافی، محل اختلاف راهور و استارتاپ‌ها

 
قطع سرویس پرداخت خلافی خودرو در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت موجب نارضایتی مردم و کسب‌وکارها شده است؛ حال رئیس پلیس راهور ناجا اعلام می‌کند که قطع این سرویس به دلیل نگهداری مبلغ خلافی‌ها در حساب‌های کسب‌وکارها است هرچند این گفته از سوی کسب‌وکارها تکذیب نمی‌شود اما مدیران این اپلیکیشن‌ها می‌گویند که مبلغ جریمه در یک دوره زمانی خیلی کوتاه نزد آنان نگهداشته می‌شود و پس از آن به سرعت به حساب پلیس راهور واریز می‌شود و برخی دیگر نیز اعلام می‌کنند که آنان مبلغ جریمه را به سرعت به حساب بانک واریز می‌کنند و بانک به صورت مستقیم با پلیس راهور در ارتباط است.
 
یک ماه است که سرویس استعلام خلافی و پرداخت آن در پلتفرم‌هایی که تا پیش از این خدمات را ارائه می‌دادند، توسط پلیس راهور قطع شده است. در آن زمان راهور دلیل این قطعی را ارائه سرویس جدید در حوزه خلافی آنلاین عنوان کرده بود، اما خبری از این سرویس جدید نشد و حالا پلیس راهور دلیل قطع شدن این سرویس را نگه داشته شدن مبلغ جریمه‌ها نزد پلتفرم‌ها و واریز آن پس از چند روز  عنوان کرد.
 
رئیس پلیس راهور ناجا، کمال هادیان‌فر به باشگاه خبرنگران جوان اعلام کرد: «شهروندان به راحتی می‌توانند از درگاه ۱۲۰ یا درگاه بانک‌های معتبر جریمه خود را پرداخت کنند؛ شرکت‌های خصوصی  یکسری خدمات را  ایجاد کرده‌اند که بیشتر برای آنان کسب درآمد دارد؛ من در بازدید‌هایی که از مراکز شماره گذاری داشتم، مکرر دیدم کسانی را که از طریق این آپ‌ها جریمه پرداخت کرده اند و بعد از ۵ روز به مرکز شماره گذاری آمده‌اند و نتوانستند خدمت بگیرند.»
 
او گفته بود: «شرکت‌های خصوصی جریمه‌ها را نزد حساب بانکی خودشان سپرده می‌کنند و از سودش بهره می‌برند و بعد از چند روز به حساب خزانه واریز می‌کنند؛ ما دسترسی این شرکت‌ها به سامانه را قطع کردیم و مردم جریمه خود را از طریق آپ و قبضینو پرداخت نکنند، این درگاه ها مورد تایید پلیس راهور نیست و از درگاه‌های رسمی استفاده کنند.»
 
 
علی عباسی، مدیرعامل قبضینو
علی عباسی، مدیرعامل قبضینو در گفت‌وگو با پیوست با بیان اینکه علی‌رغم اینکه پلیس راهور در یک ماه گذشته برای ما محدودیت‌هایی ایجاد کرد ما سرویس را بالا نگه داشتیم و قطع نشده اما به صورت محدود فعالیت می‌کند، می‌گوید: «شما حتی اگر مبلغ خلافی را از خود سایت‌های معرفی شده توسط راهور پرداخت کنید، در مرحله آخر پرداخت به شما گفته می‌شود تسویه کامل قبوض ۴۸ ساعت طول خواهد کشید.»
 
او معتقد است این فرایند قبل‌تر از این حتی تا بیش از یک هفته هم طول می‌کشید و اخیرا به ۴۸ ساعت تقلیل یافته است. عباسی تنهار راه جلوگیری از این تاخیر را مراجعه حضوری به پلیس +۱۰  می‌داند.
 
عباسی با اشاره به اینکه این مسئله قابل انکار نیست و برخی شرکت‌ها به ناچار برای جلوگیری از بعضی مشکلات پول را به صورت موقت به حساب خود منتقل کنند، می‌گوید: «بعضی از شرکت‌ها پول را به ناچار وارد حساب خود کرده و سپس سریع اقدام به تسویه می‌کنند؛ درواقع پول اصلا نباید وارد حساب شود اما به دلیل برخی مشکلات این اتفاق می‌افتد و ممکن است چند روز طول بکشد.»
 
او یکی از مشکلات را نیازمندی به دریافت یک رمز پویا به ازای هر تراکنش عنوان کرده و می‌گوید: «در حال حاضر شما پس از استعلام، ممکن است چندین خلافی دریافت کنید و در زمان پرداخت باید برای تمام آنها رمز پویا دریافت کنید. بعضی از شرکت‌ها برای حل این مشکل، مبلغ همه آنها را دریافت کرده و در حساب خودشان می‌برند و بعد با راهور تسویه می‌کنند.»
 
مدیرعامل قبضینو با بیان اینکه این کار به هیچ عنوان در قبضینو انجام نمی‌شود، توضیح می‌دهد: «ما پول را وارد حساب‌های خودمان نمی‌کنیم و اگر در قبضینو استعلام کنید و به سمت درگاه پرداخت بروید، می‌بینید که باید به ازای همه خلافی‌ها رمز پویا دریافت کنید و درحالی‌که کاربران ما برای دریافت رمزپویاهای متعدد اذیت می‌شوند، ما خود را ملزم به رعایت آن می‌دانیم.»
 
او ادامه می‌دهد: «ما پس از مصاحبه رئیس پلیس راهور ناجا نیز  به راهور نامه زده و گفتیم چنین چیزی درباره قبضینو صحت ندارد و پول دریافت شده مستقیم وارد شبکه بانکی می‌شود؛ با این حال ما برای شفاف‌سازی آماده هستیم و راهور می‌تواند هر زمان که تمایل داشت، حساب‌های شرکت را بررسی کند.»
 
علیرضا هوشمندی، مدیر توسعه کسب‌وکار همراه کارت نیز در این باره به پیوست می‌گوید: «ما قراردادهای مشابهی با شهرداری داریم و همگی این‌ها به صورت روزانه تسویه می‌شوند. در واقع روال ما این است که مبلغ اصلا وارد حساب ما نمی‌شود و به PSPها و بانک‌ها منتقل می‌شود و آنها با راهور طرف حساب هستند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.