تجارت الکترونیک

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 15, 2021
16:46 چهارشنبه، 24ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128549

نسخه جدید نرم‌افزار بیت کوین کور (Bitcoin Core) منتشر شد

 
نسخه ۲۲.۰ Bitcoin Core، نرم‌افزار اصلی و متن باز بیت کوین به‌طور رسمی منتشر شد. این نرم‌افزار محبوب‌ترین اجرای پروتکل بیت کوین است که اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد.
 
 
نسخه ۲۲.۰ Bitcoin Core، اولین نسخه اصلی این برنامه است که از به‌روز‌رسانی آینده پروتکل تپ روت پشتیبانی می‌کند.
 
به گزارش دیکریپت، تپ روت در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) فعال خواهد شد؛ اما در حال حاضر برخی از کارایی‌های ابتدایی آن، در نسخه جدید بیت کوین کور گنجانده شده است.
 
نسخه جدید نرم‌افزار بیت کوین کور را می‌توانید از طریق این آدرس دریافت کنید.

 
تپ روت چیست
گری‌گوری مکسول، توسعه‌دهنده نرم‌افزار بیت کوین کور، اولین بار در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) به‌روز‌رسانی تپ روت را به‌عنوان راهی برای انعطاف‌پذیری بیشتر قراردادهای هوشمند بیت کوین و افزایش مقیاس پذیری و حفظ حریم خصوصی کاربران پیشنهاد کرد.
 
تپ روت یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های بلاک چین بیت کوین در چند سال اخیر تلقی می‌شود. آخرین به‌روزرسانی مهم این بلاک چین تا قبل از تپ‌روت، شاهد جداشده (Segregated witness) یا سگویت (segwit) بود که در سال ۱۳۹۶ معرفی شد. سگویت قسمتی از داده‌های تراکنش‌ها را با هدف بالا بردن کارایی بلاک‌ها و افزایش تعداد تراکنش‌ها در آن‌ها حذف می‌کرد.
 
یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه تپ روت، مکانیسمی به نام امضاهای اشنور (Schnorr Signatures) است.
 
امضاهای اشنور جایگزینی برای مکانیسم والت چند‌امضایی کنونی بیت کوین است و کاربران می‌توانند از طریق آن تراکنش‌های پیچیده را به تراکنشی استاندارد و ساده تبدیل کنند و با کاهش حجم داده‌های پرداختی چندامضایی، ترافیک شبکه را به مقدار قابل توجهی از بین ببرند. منطق فعال‌سازی تپ روت در نسخه قبلی بیت کوین کور گنجانده شده بود؛ اما هنوز موانعی برای انجام به‌روزرسانی آن وجود داشت. 
 
پس از چندین ماه بحث و گفتگو، توسعه‌دهندگان بیت کوین با مهلتی سه‌ماهه برای فعال‌سازی تپ‌ روت با مکانیسمی به نام Speedy Trial به توافق رسیدند.
 
با وجود برخی مخالفت‌ها و حتی محکوم کردن Speedy Trial به‌عنوان حمله‌ای به بیت کوین، سرانجام در ماه ژوئن ماینرها با قفل کردن تعدادی بلاک مورد نیاز برای به‌روزرسانی، موفق به اجرای تپ روت شدند.

با پشتیبانی بیت کوین کور از تپ روت، پس از فعال شدن کامل تپ روت در ماه نوامبر (آذر)، قوانین جدید پروتکل در تأیید تراکنش‌ها اعمال خواهند شد.
 
پشتیبانی از والت سخت‌افزاری با رابط گرافیکی
نسخه جدید نرم‌افزار بیت کوین کور از رابط گرافیکی کاملی برای والت‌های سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند و اکنون کاربران می‌توانند والت بیت کوین کور خود را به دستگاه‌های دیگری مانند ترزور (Trezor)، لجر (Ledger) یا کلدکارت (Coldcard) متصل کنند.
 
والت‌های سخت‌افزاری بیت کوین به دلیل متصل نبودن به اینترنت، به عنوان والت‌ سرد نیز شناخته می‌شوند و کاربران می‌توانستند با ‌ذخیره آفلاین کلید خصوصی خود از این والت‌ها به‌عنوان فلش مموری برای ‌ذخیره رمزارزها استفاده کنند.
 
نرم‌افزار بیت کوین کور از نسخه ۰.۱۸.۰ به بعد، از والت‌های سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کرد؛ اما در آن زمان رابط گرافیکی مناسبی برای این والت‌های سرد وجود نداشت و کاربران مجبور بودند در محیط خط فرمان (Command Line) تراکنش‌های خود را انجام بدهند. با پشتیبانی نسخه جدید از رابط گرافیکی، کاربران تجربه بهتری هنگام استفاده از والت‌های سخت‌افزاری خود خواهند داشت.
 
یکی دیگر از تغییرات نسخه ۲۲.۰ بیت کوین کور این است که این نرم‌افزار دیگر از نسخه ۲ مرورگر تور پشتیبانی نمی‌‌کند و کاربران باید از نسخه ۳ این مرورگر استفاده کنند. با این اقدام حفاظت از حریم خصوصی کاربران افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که شبکه ارتباطی ناشناس و غیر متمرکزی به نام پروژه اینترنت نامرئی (Invisible Internet Project) هنگام انجام تراکنش‌ها از آدرس‌های IP حفاظت می‌کند.
 
این نرم‌افزار در ابتدا با نام Bitcoin-Qt توسط ولادمیر ون دِر لان منتشر شد و بیش از صدها نفر به‌طور مستقیم در راه‌اندازی آخرین نسخه آن مشارکت داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.