سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 15, 2021
16:56 چهارشنبه، 24ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128551

درایورهای جدید پردازنده‌ها و گرافیک‌های AMD با پشتیبانی از ویندوز ۱۱ منتشر شدند

 
ویندوز ۱۱ رسما از تاریخ ۱۳ مهر ماه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. حالا تولیدکنندگان مختلف سعی دارند به موقع درایورهای خود را برای پشتیبانی از این سیستم عامل آماده کنند. AMD یکی از شرکت‌هایی است که به‌تازگی درایور کارت‌های گرافیک رادئون و چیپست‌های رایزن را برای ویندوز ۱۱ منتشر کرده است.
 
شرکت AMD اخیرا چند درایور را برای چیپست‌های رایزن، رادئون و رادئون پرو منتشر کرده تا امکان پشتیبانی از ویندوز ۱۱ را داشته باشند. درایورهای رایزن و رادئون تمام قابلیت‌های قبلی این محصولات را روی ویندوز ۱۱ ممکن می‌کنند. برای مثال مثل گذشته می‌توانید به ویژگی Anti-Lag و Image Sharpening دسترسی داشته باشید.
 
این آپدیت‌ها مشکلات احتمالی ویندوز ۱۱ روی چیپست سری ۴۰۰ و ۳۰۰ را هم برطرف می‌کنند. AMD در بیانیه‌ای می‌گوید: «چیزی تا عرضه ویندوز ۱۱ باقی نمانده و می‌دانیم که کاربران زیادی از طریق برنامه ویندوز اینسایدر به بیلدهای اولیه این سیستم عامل دسترسی دارند. اگر شما هم یکی از همین افراد هستید، اکنون می‌توانید به همه ویژگی‌های نرم‌افزاری رادئون دست یابید.»
 
 
اگر می‌خواهید این درایورها را نصب کنید، کافیست به وب‌سایت رسمی AMD بروید. البته شایان ذکر است که پشتیبانی از ویندوز ۱۱ روی کامپیوترهای ناسازگار با این سیستم عامل فعال نمی‌شود. AMD همچنین درایور Radeon Software Adrenalin 21.9.1 را با پشتیبانی از قابلیتی موسوم به Smart Access Memory برای کارت‌های گرافیک رادئون RX 5000 منتشر کرده است.
 
همان‌طور که احتمالا می‌دانید، نصب ویندوز ۱۱ به پیش‌نیازهای سخت‌افزاری خاصی وابسته است. برای مثال این سیستم عامل روی پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل یا پردازنده‌های قدیمی‌تر از رایزن ۲۰۰۰ نصب نمی‌شود. با این حال، برای دسترسی به نرم‌افزارهای بهینه‌ای که باگ‌هایشان برطرف شده، همچنان می‌توانید این درایورها را نصب کنید.
 
ایسوس هم مشغول آزمایش پشتیبانی از بایوس و درایور ویندوز ۱۱ روی پردازنده‌های ناسازگار (پردازنده‌های نسل ۶ و ۷ اینتل) است. این شرکت پیش‌تر گفته بود در حال آزمایش پشتیبانی از ویندوز ۱۱ روی مادربردی است که از پردازنده‌های سری Kaby Lake و Celeron G3900 پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه می‌توانیم احتمال دهیم برخی مادربردهای قدیمی که با پردازنده‌های ناسازگار اینتل و AMD کار می‌کنند هم در آینده امکان اجرای ویندوز ۱۱ را داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.