اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 21, 2021
16:31 سه شنبه، 30ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128723

ایران از نظر سرعت اینترنت موبایل و ثابت در چه جایگاهی قرار دارد؟

 
شاخص جهانی Speedtest (دنبال کننده سرعت اینترنت موبایل و ثابت در جهان) نشان می‌دهد که سرعت جهان آنلاین همواره در حال افزایش است. براساس این شاخص، سرعت اینترنت موبایل در کشور ایران عملکرد بهتری نسبت به سرعت اینترنت ثابت در ایران دارد؛ با این حال ایران در این رده‌بندی از لحاظ سرعت اینترنت موبایل، با یک پله سقوط در رده ۸۰ قرار دارد و از لحاظ سرعت اینترنت ثابت هم در جایگاه ۱۳۴ جهان است. در این مطلب نگاهی به گزارش Speedtest درمورد افزایش سرعت در چهار سال گذشته می‌اندازیم.
 
افزایش سرعت اینترنت موبایل و ثابت
به گزارش پیوست، طی یک سال گذشته میانگین سرعت دانلود اینترنت همراه و ثابت جهان به ترتیب ۵۵.۰۷ و ۱۰۷.۵۰ مگابیت بیشتر شده است. براساس شاخص جهانی Speedtest تا جولای ۲۰۲۱، سرعت اینترنت موبایل در مقایسه با جولای سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد (۵۹.۵ درصد) افزایش داشته و سرعت اینترنت ثابت هم حدود ۳۲ درصد (۳۱.۹) درصد در همین بازه زمانی سریع‌تر شده است.

افزایش سرعت اینترنت موبایل و ثابت در یک سال گذشته
اگر بازه زمانی را بزرگ‌تر کنیم، میانگین سرعت اینترنت موبایل در جهان در جولای ۲۰۲۱ نسبت به جولای ۲۰۱۹، حدود ۹۹ درصد، نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۱۴۱ درصد و در مقایسه با ژوئن ۲۰۱۷ هم که شاخص جهانی Speedtest شروع به کار کرد، ۱۹۴ درصد سریع تر شده است. در دو سال گذشته سرعت دانلود اینترنت همراه تنها در یک بازه دو ماهه فوریه و مارس ۲۰۲۰ روند صعودی نداشته است. پس از این وقفه دو ماهه سرعت دانلود دوباره در آوریل ۲۰۲۰ روند افزایش به خود گرفت اما تا ماه می ۲۰۲۰ طول کشید که کاهش سرعت در آن بازه دو ماهه جبران شود. این دوره زمانی همزمان با قرنطینه‌های کرونا در ۱۹ کشور جهان است.
 
اینترنت ثابت هم در جولای ۲۰۲۱ نسبت به جولای ۲۰۱۹ حدود ۶۸ درصد و نسبت به جولای ۲۰۱۸ و ژوئن ۲۰۱۷ به ترتیب حدود ۱۳۱ و ۱۹۶ درصد سریع‌تر شده است. سرعت اینترنت ثابت هم در ماه مارس ۲۰۲۰ همانند اینترنت همراه کم کاهش یافت. اما دوباره در ماه آوریل ۲۰۲۰ سرعت اینترنت ثابت شروع به رشد کرد.
 
با این حال اطلاعات Speedtest نشان می‌دهد که سرعت اینترنت ثابت در ایران در همین بازه زمانی تغییر چندانی نداشته است و میانگین سرعت از جولای ۲۰۲۰ تا جولای ۲۰۲۱ از «۲۰.۵۸» مگابیت به «۲۱.۳۵» مگابیت بر ثانیه رسیده و ایران بدون تغییر جایگاه، در رتبه ۱۳۴ جهان قرار دارد.
 
سرعت اینترنت موبایل هم با وجود افزایش جزئی تعریف چندانی ندارد و ایران در این رده‌بندی حتی یک پله هم سقوط کرده و به رتبه ۸۰ رسیده است. میانگین سرعت اینترنت موبایل براساس این شاخص از جولای ۲۰۲۰ تا جولای ۲۰۲۱ از «۲۷.۹۱» مگابیت به «۳۲.۳۰» مگابیت بر ثانیه رسیده است.

میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران
آمریکا و کانادا جایگاه خود را در بین ۱۰ کشور سریع جهان از دست دادند
کشور‌هایی که ۱۰ جایگاه برتر را در شاخص جهانی Speedtest در اختیار دارند تقریبا ثابت هستند. با این حال این لیست برای اینترنت موبایل و ثابت بسیار متفاوت است و فقط کره جنوبی در هر ۲ لیست در بین ۱۰ کشور برتر قرار دارد.

لیست ۱۰ کشور برتر از نظر سرعت اینترنت موبایل
امارات متحده عربی و کره جنوبی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رده‌های اول و دوم را به خود اختصاص دادند و چین و قطر در رده سوم و چهارم این رده‌بندی جابه‌جا شدند. جالب اینکه با وجود افزایش قابل توجه سرعت اینترنت در استرالیا و کانادا در سه سال گذشته، این کشور‌ها در رده‌بندی جهانی سقوط کرده‌اند. تکنولوژی ۵G زمین بازی را به طور کلی دگرگون کرده است و کشور‌های مجهز به تکنولوژی ۵G هم برای حفظ جایگاه خود باید سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهند؛ در غیر این صورت جایگاه خود را به کشور دیگری که سرمایه‌گذاری بیشتری دارد خواهند داد.

لیست ۱۰ کشور برتر از نظر سرعت اینترنت ثابت
رده‌بندی در بخش اینترنت پهن‌باند ثابت تحولات بیشتری نسبت به اینترنت موبایل داشته است. برای مثال کشور موناکو تغییرات زیادی را در این رده‌بندی تجربه کرده است؛ این کشور از رتبه ۶ در سال ۲۰۱۹ به رده دهم در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد و حالا در سال ۲۰۲۱ جایگاه اول را در اختیار دارد. سنگاپور در طول این سه سال همواره رده اول یا دوم را در اختیار داشته است و هنگ‌کنگ نیز همیشه در جمع چهار کشور برتر بوده است. رومانی در این سه سال جایگاه پنجم خود را حفظ کرده در حالی که کره جنوبی هر سال در این رده‌بندی سقوط کرده است. شیلی و دانمارک هر دو در سال ۲۰۲۱ به جمع ۱۰ کشور برتر پیوستند و ایالات متحده جایگاه خود را در این رده‌بندی از دست داد.
 
۱۰ کشور برتر اینترنت موبایل و ثابت عملکرد خوبی دارند
در این گزارش بررسی کردیم که آیا کشور‌هایی که در لیست ۱۰ کشور برتر از لحاظ سرعت اینترنت موبایل قرار دارند، در لیست کشور‌های برتر اینترنت ثابت هم قرار دارند و برعکس. برای بررسی این موضوع ما درصد تفاوت سرعت دانلود موبایل را در مقابل سرعت دانلود اینترنت ثابت قرار دادیم. توجه داشته باشید که میانگین جهانی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته و لیختن‌اشتاین و موناکو از آنجایی که نمونه کافی برای حضور در هر دو لیست را نداشتند از این مقایسه حذف شدند.

نمودار مقایسه سرعت اینترنت موبایل و ثابت کشور‌های برتر
اکثر کشور‌هایی که در جولای ۲۰۲۱ در لیست ۱۰ کشور برتر اینترنت موبایلی یا ثابت قرار گرفتند در هر دو حوزه عملکرد بهتری نسبت به میانگین جهانی داشتند. کره جنوبی و امارات متحده با سرعت دانلودی ۲۴۰ درصد بهتر از میانگین جهانی و سرعت پهن‌باندی ۷۰ درصد سریع‌تر از میانگین جهانی عملکرد چشمگیری داشتند. سرعت دانلود موبایل در چین ۱۸۰ درصد سریعتر از میانگین جهانی است و سرعت پهن‌باند ثابت این کشور هم ۷۰ درصد سرعتر از میانگین جهانی است. سرعت اینترنت موبایل و ثابت سوییس نزدیک به ۱۰۰ درصد سریعتر از میانگین جهانی است.
 
شیلی و تایلند اما وضعیت متفاوت دارند؛ آمار نشان می‌دهد که این دو کشور با وجود عملکرد بهتر از میانگین در زمینه اینترنت ثابت، در جولای ۲۰۲۱ عملکردی ضعیف‌تر از میانگین جهانی از لحاظ سرعت اینترنت موبایل دارند. استرالیا، بلغارستان، قبرس و عربستان سعودی اما وضعیتشان عکس بود و با وجود اینکه سرعت اینترنت موبایل‌شان بهتر از میانگین بوده اما سرعت اینترنت ثابت‌شان پایین‌تر از میانگین جهانی بوده است.
 
میانگین سرعت دانلود براساس آخرین آمار Speedtest برای اینترنت ثابت ۱۱۰.۲۴ مگابیت و اینترنت موبایل ۵۶.۷۴ مگابیت بر ثانیه است و بر این اساس ایران با سرعت دانلود ۲۱.۳۴ مگابیت برای اینترنت ثابت و ۳۲.۳۰ مگابیت در اینترنت موبایل، فاصله زیادی با میانگین جهانی دارد. با این حال سرعت اینترنت موبایل در ایران عملکرد بهتری نسبت روسیه‌ای دارد که رده ۵۰ اینترنت ثابت را با سرعت دانلود ۹۳.۳۷ مگابیت (حدود چهل مگابیت بیشتر از سرعت ایران) در اختیار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.