اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

September 21, 2021
16:52 سه شنبه، 30ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128728

ادعای پرداخت الکترونیکی سداد: به اپراتورهای موبایل کُر ۵G‌ می‌دهیم

شرکت پرداخت الکترونیک سداد مدعی است با فراهم کردن کُر شبکه ۵G می‌خواهد این فناوری را در اختیار اپراتورهای تلفن همراه و ارائه‌دهندگان اینترنت داخلی قرار دهد و نام خود را در کنار ارائه‌دهندگان فناوری ۵G در دنیا ثبت کند. در شرایطی مدیرعامل پرداخت الکترونیکی سداد این ادعا را مطرح می‌کند که تاکنون این فناوری فقط در اختیار دو کشور آمریکا و چین بود و بسیاری ریشه اختلاف و جنگ سرد میان آمریکا و چین را بر سر این فناوری می‌دانند.
 
مدیرعامل پرداخت الکترونیکی سداد اعلام کرد که صنعت مخابرات در دنیا در انحصار دولت‌های خاصی است از همین رو اپراتورهای ما با وجود اینکه طی سال‌های گذشته سعی کرده‌اند این فناوری ۵G را از تامین‌کنندگان تجهیزات خریداری کنند اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این شرکت‌ها که غالبا چینی بودند حاضر به فروش و عرضه محصولات خود به ایران نشدند.
 
محسن علیپور حال می‌گوید که این شرکت موفق شده با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان پلتفرمی را طراحی کند که براساس آن خدمات ۵G را بومی‌سازی شده و کاملا داخلی در اختیار شرکت‌های متقاضی این فناوری قرار دهد. او این سوال پیوست را که چه شرکتی برای ایجاد این فناوری و آماده‌سازی این پلتفرم با شما همکاری کرده است پاسخ نداد و آن را منوط به اعلام بیانیه‌ای از سوی روابط عمومی شرکت کرد.
 
طبق اعلام او این پلتفرم و کُر در اصل به‌روزرسانی شده کر ۴G اپراتورها است. او اعلام کرد این فناوری کاملا مطابق با استانداردهای ITU فراهم شده است از همین رو به سادگی قابلیت تطبیق با شبکه فعلی اپراتورها را خواهد داشت و اپراتورها نیازی به تغییر شبکه خود نخواهند داشت.
 
علیپور از آمادگی این شرکت برای ارائه این زیرساخت به اپراتورها و شرکت‌های خارجی خبر داد. طبق گفته او از ۵G ایرانی اپراتورهای خارجی نیز می‌توانند بهره برند.
 
او در پاسخ به این سوال پیوست که آیا این شرکت پیش از اینکه اقدام به ایجاد و فراهم کردن این زیرساخت کند با اپراتورهای موبایل مذاکره کرده است و آیا اپراتورها برای استفاده از ۵G ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند گفت: «این محصول هم‌اکنون معرفی شده است و از این پس مذاکره با اپراتورها را آغاز خواهیم کرد و امروز جلسه معرفی این محصول است.»
 
علیپور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اپراتورها از این محصول استقبال خواهند کرد گفت: «اپراتورها تاکنون موفق به تهیه این فناوری از تامین‌کنندگان خارجی نشده‌اند از همین رو طبیعی است که آنان از این فناوری استقبال خواهند کرد همچنین با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات ما مطمئن هستیم که این وزارتخانه از این محصول حمایت خواهد کرد.»
 
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد همچنین در پاسخ به سوال دیگر پیوست که چرا یک شرکت ارائه دهنده خدمات پرداختی باید اقدام به آماده‌سازی این زیرساخت کند، گفت: «بسیاری از شرکت‌های پرداخت وارد حوزه‌های مختلف فناوری شده‌اند از سویی سداد به عنوان بازوی فناوری بانک ملی به صورت جدی با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌کند.» او با اشاره به اینکه بانک ملی به صورت مستقل ۱۵ هزار نقطه اتصال به شبکه اینترنت دارد افزود: «طبیعی است که اگر امکان فراهم کردن این زیرساخت و استفاده از آن فراهم شود در هزینه‌های بانک ملی به صورت جدی صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت و از سویی این اقدام به صورت مستقیم روی تحول دیجیتال بانک ملی تاثیرگذار خواهد بود.»
 
او تاکید کرد که این فناوری به سادگی قابل پیاده‌سازی در اپراتورها خواهد بود و از زمانی که اپراتورها با آنها قرار داد منعقد کنند می‌توانند ظرف ۲ تا ۳ ماه سرویس فایوجی را به مشترکان خود ارائه دهند.
 
او یکی از مزیت‌های ۵G بومی را امنیت این شبکه اعلام کرد چرا که طبق گفته او اطلاعات و داده‌ها در داخل شبکه ایران باقی می‌ماند و از ایران خارج نمی‌شود و در اختیار شرکت‌های خارجی قرار نمی‌گیرد.
 
سخنان علیپور در حالی مطرح می‌شود که پیش از مدیران همراه اول و ایرانسل در گفت‌وگو با پیوست عنوان کرده‌اند کر شبکه خود را به ۵G‌ به‌روزرسانی کرده‌ و آماده ارائه سرویس هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.