تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 26, 2021
17:12 یکشنبه، 4ام مهرماه 1400
کد خبر: 128880

بارگذاری روزانه بیش از ۳۰میلیون محتوا در فضای دیجیتال

 
دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان با بیان این‌که اقتصاد محتوا نیازمند محتوای کاربردی و قدرتمند است، از بارگذاری روزانه بیش از ۳۰ میلیون محتوا در فضای دیجیتال خبر داد و یادآور شد: راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری استفاده از ظرفیت‌های استانی حوزه صنایع فرهنگی را شتاب داده است.
 
 پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری در کلیپ ارسالی خود به مراسم پایانی بوت کمپ تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی که در خانه خلاق و نوآوری اروندتک برگزار شد، با اشاره به تاثیرات تولید محتوا در رسانه‌های دیجیتال و صنایع خلاق، گفت: در راه‌اندازی هر کسب و کاری ممکن است شکست بخوریم که ایرادی ندارد و هر شکستی مقدمه و پلی برای پیروزی است. شکست منجر به کسب تجربه و مهارت می‌شود و می آموزیم و یاد می گیریم. اما همواره باید به یاد داشته باشیم که داشتن هدف در زندگی و کار مهم است.
 
کرمی ادامه داد: تولید محتوا حوزه‌ای مهم و تاثیرگذار است و از آن به عنوان اقتصاد محتوا نیز یاد می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی نیز کسی قدرتمند است که محتوای کاربردی و قدرتمند تولید کند و برند سازمانی خود را ارتقا دهد. تاثیر محتوا در برندسازی برای اشخاص حقوقی و حقیقی بسیار بالا است. محتوا باید دارای استراتژی باشد.
 
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: هر محصول یا خدمتی قابلیت کپی برداری یا اصطلاحا مهندسی معکوس دارد، اما در تولید محتوا این موضوع متفاوت است و این تفاوت در تاثیر محتواست. آمارها می‌گوید روزانه بیش از ۳۰ میلیون محتوا در فضای دیجیتال بارگذاری می‌شود که خیلی از موارد می‌تواند به عنوان سرنخ برای ما عمل کند. آنها می‌توانند سرنخ‌هایی باشند برای جلب و جذب مشتری، معرفی کسب و کارها و موارد دیگر. همچنین اپلیکیشن‌ها، وب سایت‌ها و شبکه‌ها محلی برای عرضه محتوا هستند.
 
اقتصاد خلاق با گردش مالی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار
 
دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری در رابطه با سواد رسانه‌ای تاکید کرد: این دوره با سرفصل هایی که برگزار شده یک فرد را با تمام ویژگی‌های بازار محتوا آشنا می‌کند که این بازار هم در درون کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار بسیار خوبی دارد. اقتصاد خلاق با گردش مالی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار بازار خوبی را ایجاد کرده است و تولید محتوا نیز یکی از بخش‌های این بازار است.
 
وی همچنین بیان کرد: در کشور ژاپن و تنها در شهر توکیو ۲۶۰۰ استودیوی تولید انیمیشن وجود دارد. این میزان از تولیدات همه برای کشور ژاپن نیست؛ بلکه قطعا صادرات هم وجود دارد و بیشتر محصولات به سایر کشورها می‌رود. به عنوان مثال در ایران یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه کنیم این محصولات را می بینیم. آن هم از کشوری که از نظر فرهنگی و تمدن هیچ نزدیکی و قرابتی با ما ندارد، اما تولید محتوا برای ما انجام می‌دهد.
 
کرمی در ادامه گفت: چرا این توانمندی را به دست جوانان و کسب و کارهای حوزه تولید محتوا در داخل کشور نسپاریم. استودیوهای خوبی با حضور نیروی انسانی خلاق و کارآمد حتما در شکل اینفلوئنسر در کشور فعال هستند که می‌توانند به یک هاب منطقه ای تبدیل شوند. البته راه اندازی خانه های خلاق و نوآوری در شهرهای مختلف کشور و در حوزه‌های گوناگون می‌تواند بستر این کارها باشد، از جمله اقتصاد محتوا و انیمیشن. در حوزه انیمیشن نیز نویددهنده خبرهایی خوش از این حوزه هستیم. همچنین در استانهایی مانند تهران، همدان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان حرکت های خوبی آغاز شده است و شروع خوبی داشتند.
 
دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی با اشاره به اینکه نیروی انسانی خلاق و نوآور و مزیت‌ها و داشته‌های فرهنگی و تمدنی اساس اقتصاد خلاق را تشکیل می‌دهد، افزود: ایران ۷ هزار سال تمدن دارد، پس ظرفیت های بالایی در این حوزه داریم. مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. ما می‌توانیم از جاذبه‌های گردشگری و جغرافیایی و آثار میراثی و تمدنی کشور برای تولید محتوا استفاده کنیم و با پذیرش توریست اقدام به درآمدزایی کنیم. همچنین با ارائه آثار موزه‌ای و میراثی در حوزه تولید محتوا و موزه‌های مجازی می‌توان اقدامات گسترده‌ای انجام داد. اما شکل کار را باید تغییر دهیم.
 
کرمی، همچنین به بهره گیری از ادبیات کهن و اسطوره‌های ایران برای تولید محتوا اشاره کرد.
 
به گفته کرمی، در حال حاضر استارت‌آپ‌های خوبی با بهره گیری از فناوری‌هایی چون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در این حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند. پس با بهره گیری از خلاقیت، نوآوری و فناوری روز می‌توان اثربخش بود و علاوه بر اشتغال‌زایی برای کشور ثروت خلق کرد.
 
به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در این رویداد، آموزش به نیروهای خلاق و جوان در حوزه تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی دنبال شد. کمپ از سه بخش آموزش، سنجش و جذب به بازار تشکیل شد. آشنایی با فناوری‌های نوظهور، شناخت شبکه‌های اجتماعی، آشنایی با انواع محتوای شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای متنی، برندینگ در شبکه‌های اجتماعی، نحوه کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی و استراتژی بازاریابی محتوا برخی از آموزش‌هایی بود که به شرکت کنندگان در این رویداد داده شد و گامی برای توانمندسازی نیروی انسانی خلاق در حوزه تولید محتوا برداشته شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.