سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 27, 2021
12:59 دوشنبه، 5ام مهرماه 1400
کد خبر: 128892

سامسونگ روی توسعه تراشه‌‌ای با الهام از مغز انسان کار می‌‌کند

 
محققان سامسونگ و دانشگاه هاروارد روی توسعه فناوری برای کپی برداری از شبکه عصبی مغز انسان و سپس انتقال نقشه کپی برداری شده به تراشه سه بعدی کار می‌کنند تا چیپ مذکور بتواند از قابلیت‌های مغز بهره ببرد. در این صورت، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رفتاری مشابه مغز واقعی خواهد داشت و از ویژگی‌هایی نظیر انعطاف پذیری، قدرت یادگیری،‌ سازگاری با محیط اطراف و شناخت بهره خواهد برد.
 
براساس مقاله جدیدی که توسط دانشگاه هاروارد منتشر شده، سامسونگ ادعا می‌کند که می‌تواند نقشه عصبی مغز را مستقیما روی تراشه سه بعدی کپی کند. تحقیقات جدید سامسونگ و دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد ظاهرا توسعه تراشه حافظه با الهام از مغز امکان پذیر است.
 
در مقاله منتشر شده در نشریه Nature Electronics، محققان سامسونگ و دانشگاه هاروارد می‌گویند می‌توان نقشه اتصال عصبی مغز با استفاده از آرایه نانوالکترود کپی کرد. آنها تصریح می‌کنند که آرایه نانوالکترود می‌تواند برای ضبط سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط تعداد زیادی از سلو‌های عصبی موجود در مغز مورد استفاده قرار گیرد.
 
پس از کپی کردن این نقشه عصبی، می‌توان آن را رروی یک شبکه سه بعدی با چگالی بالا از حافظه حالت جامد مانند حافظه فلش مورد استفاده در درایوهای حالت جامد یا RAM جایگذاری کرد. به گفته محققان، در نهایت این تراشه حافظه حاوی ویژگی‌هایی الگوبرداری شده مغز مانند قدرت یادگیری، سازگاری با محیط و شناخت خواهد بود.
 
در مقاله همچنین به این نکته اشاره شده که یکی از راه‌های در دسترس برای سرعت بخشیدن به جایگذاری نقشه عصبی، آپلود مستقیم نقشه روی یک تراشه حافظه است.
 
یکی از محققان از پژوهش می‌گوید: «چشم اندازی که ارائه می‌دهیم بسیار بلند پروازانه است، اما تلاش برای دستیابی به چنین هدفی می‌تواند مرزهای هوش ماشینی، علوم اعصاب و فناوری نیمه هادی را جابه‌جا کند.»
 
سامسونگ ظاهرا قصد دارد تحقیقات خود را در زمینه مهندسی نورومورفیک به عنوان بخشی از توسعه نیمه هادی‌های هوش مصنوعی ادامه دهد. باید دید این پروژه چه زمان به سرانجام خواهد رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.