تلفن همراه

گوشی

September 28, 2021
16:17 سه شنبه، 6ام مهرماه 1400
کد خبر: 128934

برزیل فروش آیفون ۱۳ بدون شارژر را بررسی می‌کند: جریمه در کمین اپل

 
آژانس حمایت از مصرف‌کنندگان برزیل موسوم به Procon-SP که پیشتر اپل را به دلیل فروش آیفون ۱۲ بدون آداپتور ۲ میلیون دلار جریمه کرده بود، این بار نیز فروش نسل جدید آیفون بدون آداپتور را بررسی می‌کند تا به صورت قانونی به این موضوع رسیدگی شود.
 
این در حالی است که هنوز آیفون ۱۳ در برزیل عرضه نشده و در دسترس کاربران قرار نگرفته است، اما آژانس مربوطه می‌گوید رویکرد اپل مغایر حقوق مصرف‌کننده است.
 
اپل و سامسونگ گوشی‌های جدید خود را بدون آداپتور در دسترس کاربران قرار می‌‌دهند و در حال حاضر در جعبه محصولاتی همچون آیفون ۱۳، گلکسی زد فلیپ ۳ و گلکسی زد فولد ۳ خبری از آداپتور نیست.
 
این اولین باری نیست که Procon-SP در مورد فروش جداگانه شارژر آیفون، به اپل انتقاد می‌کند. اوایل سال جاری نیز این نهاد مستقر در ایالت سائوپائولو، اپل را به دلیل تبلیغات گمراه‌کننده و فروش دستگاه بدون شارژر، ۲ میلیون دلار جریمه کرد.
 
کوپرتینویی‌ها به بهانه کاهش انتشار کربن و استفاده کمتر از فلزات نادر، با رونمایی از آیفون ۱۲ شارژر را از جعبه این محصول حذف کردند. آژانس حمایت از مصرف کنندگان برزیل در دسامبر سال گذشته میلادی به اپل هشدار داد که فروش آیفون بدون آداپتور در برزیل مصداق نقض قوانین حمایت از مصرف‌کننده را دارد. اپل نیز در همان مقطع زمانی به این نکته اشاره کرده بود که بیشتر مشتریان آیفون حداقل یک آداپتور اضافی دارند و نیازی به خرید آداپتور نخواهند داشت.
 
«فرناندو کاپز»، مدیر اجرایی Procon-SP می‌گوید فروش موبایل و شارژر به صورت جداگانه مغایر قانون حمایت از مصرف‌کننده است و کاربران مجبور می‌شوند برای خرید آداپتور، جداگانه هزینه کنند. با وجودی که اپل قبلا در وب‌سایت خود اعلام کرده آیفون ۱۳ بدون آداپتور در جعبه عرضه خواهد شد، اما ظاهرا این نهاد می‌گوید این موضوع قانع‌کننده نیست.
 
 کمیسیون تجارت فدرال (FTC) همچنین می‌گوید که شرکت‌ها باید به صورت گسترده به مشتریان خود در مورد محصولات اطلاع‌رسانی کنند و اگر چنین اطلاعاتی از دید کاربران پنهان باشد، این مورد تخلف محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.