اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
11:35 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129098

لزوم ایجاد بسیج مردمی در فضای مجازی برای روشنگری و «جهاد تبیین»

 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در راستای فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای روشنگری، ایجاد بسیج مردمی در این فضا را برای «جهاد تبیین» الزامی دانست.
 
به گزارش  مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای روشنگری گفت: مقام معظم رهبری همه جوان‌ها را به خصوص در سال‌های اخیر خطاب قرار داده‌اند تا در این جنگ نرمی که از ویژگی‌های دهه‌های اخیر است از امکان و فرصتی که برای آحاد ملت وجود دارد و می‌توانند در سطح جهانی مخاطب گزینی کنند، برای روشنگری و تبیین استفاده کنند.
 
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی پوشش جهانی دارد و مخاطب در آن فعال است و می‌تواند مخاطب گزینی کند، افزود: تعبیرات مقام معظم رهبری در این حوزه قبلاً با عناوین «جنگ نرم» و «آتش به اختیار فرهنگی» مطرح شده و به این معنا است که همه موظف هستند تا در جهاد تبیین و توضیح گری مشارکت کنند و با تعبیر ایشان به جهاد، نوعی وظیفه شرعی بر گردن مؤمنین ایجاد شده تا در این فضا فعال و هوشیار باشند.
 
فیروزآبادی تاکید کرد: آنچه که مسلم است در فضای مجازی برخلاف فضای رسانه‌های جمعی که قبلاً وجود داشت و ارتباط یک طرفه بود، مخاطب، فعال و ارتباط شبکه ای است که این خصوصیات فضای مجازی مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در تبیین مسائل امروزه بهتر است که هر طبقه و صنفی مخاطب خود را در آن طبقه و صنف با توجه به ویژگی‌های آن طبقه (سنی، اجتماعی، فرهنگی و …) داشته باشد، ادامه داد: بر همین اساس به طور مثال دانش آموزان باید دانش آموزان را و معلمان باید معلمان را خطاب قرار دهند.
 
وی با تاکید بر اینکه جهاد تبیین نباید باعث کوتاهی مسئولیت مسئولان آن فضا در انجام تکالیفشان شود، تصریح کرد: در این فضا ما قابلیت این را داریم که همه به تکلیف تبیین گری در این فضا بپردازند و خوشبختانه آمارهایی که از میزان ضریب نفوذ کاربران فضای مجازی در کشور وجود دارد نشان دهنده آن است که همه طبقات اجتماعی ما به اندازه بسیار خوب و حتی در سطح کشورهای توسعه یافته، در این فضا فعال هستند.
 
فیروزآبادی به وظیفه مسئولان در خصوص انجام این جهاد اشاره کرد و افزود: وظیفه ما است تا به طرق مختلف همچون افزایش سطح سواد فضای مجازی در جامعه کمک کنیم تا مردم برای انجام تکالیفی که از سوی بزرگان در این حوزه مطرح می‌شود، کنشگری فعال داشته باشند و تولید محتوا کرده و مخاطب گزینی و مخاطب یابی کنند.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی بسیاری با سرمایه گذاری‌های بیگانگان و ده‌ها شبکه تلویزیونی ملت ایران را مورد آماج مطالب شبهه افکن و دلسرد کننده قرار می‌دهند گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری همه مردمی که در زیست بوم فضای مجازی زندگی می‌کنند نه به صورت یک فعالیت تشکیلاتی و سازمان یافته، بلکه به صورت شبکه ای و به میزان دانش، زمان بندی و شرایطی که دارند حضور یافته و فعال باشند و اجازه ندهند تا انتخاب شوند؛ بلکه باید گزینش کننده مطالب و کانال‌ها و وب‌سایت ها باشند و در هر شبکه ای که حضور یافتند وظیفه ملی و شرعی خود را که همانا فعال بودن است به انجام برسانند.
 
وی افزود: خوشبختانه تاکنون ملت عزیز ایران توانستند در این حوزه فعالیت خوبی به خصوص روی سکوهای خارجی که در کشور فعال است داشته باشند؛ تا جایی که این سکوها مجبور به حذف برنامه‌ها، کاربران و حتی برخی از مطالب کاربران ایرانی شدند که اینها همه نشان‌دهنده توفیقاتی است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به دست آمده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.