سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 9, 2021
16:43 شنبه، 17ام مهرماه 1400
کد خبر: 129254

مایکل دل: استیو جابز به دنبال نصب مک او اس در کنار ویندوز روی کامپیوترهای دل بود

 
چند روز پیش دهمین سالگرد درگذشت استیو جابز بود و حالا مدیرعامل دل، «مایکل دل» از درخواست مدیرعامل سابق اپل برای نصب مک او اس روی کامپیوترهای این کمپانی سخن گفته. به گفته مایکل دل، استیو جابز به دنبال نصب مک او اس در کنار ویندوز روی کامپیوترهای دل بوده است.
 
در صحبتی که اخیرا مایکل دل با وب‌سایت CNET داشته، داستانی از یک درخواست استیو جابز را تعریف کرده. مدیرعامل سابق اپل می‌خواسته سیستم عامل مک او اس روی کامپیوترهای دل نصب شود، تصمیمی که احتمالا می‌توانست دنیای کامپیوتر را متحول کند.
 
جابز اولین بار پس از ترک اپل و تاسیس شرکت NeXT، چنین موضوعی را با دل مطرح کرده بود. جابز به دنبال استفاده دل از سیستم عامل NeXT روی کامپیوترهای خود بود و ادعا می‌کرد که این سیستم عامل بهتر از ویندوز است.
 
دل در آن زمان به جابز گفته بود که چنین اتفاقی بخاطر اینکه برنامه‌ای برای این سیستم عامل وجود ندارد و البته کاربران هم هیچ‌گونه علاقه‌ای به آن ندارند، شدنی نیست.
 
پس از اینکه جابز دوباره به اپل بازمی‌گردد، یکبار دیگر برای همکاری با دل تلاش می‌کند و می‌خواهد این کمپانی لایسنس مک او اس را تهیه کند. در آن زمان جابز به مایکل دل گفته بود که چگونه خریداران کامپیوتر می‌توانند بین نرم افزار اپل و سیستم عامل مایکروسافت یکی را انتخاب کنند:
 
«جابز گفته بود که این را نگاه کن. ما این دسکتاپ دل را گرفته‌ایم و در حال اجرای مک او اس است. چرا لایسنس مک او اس را نمی‌گیری؟»
 
دل در آن زمان چنین ایده‌ای را مناسب می‌دانست و می‌خواست برای فروش هر کامپیوتر با مک او اس، به اپل هزینه پرداخت کند. با این وجود جابز نگران این موضوع بود که کامپیوترهای ویندوزی به علت قیمت پایین‌تر، بازار را تصاحب کنند. به همین دلیل، جابز از دل خواست که مک او اس را در کنار ویندوز روی هر کامپیوتر نصب کند، که نتیجه‌اش هزینه صدها میلیون دلاری برای دل بود:
 
«حق استفاده‌ای که جابز از آن صحبت می‌کرد، به صدها میلیون دلار می‌رسید و چنین کاری معقولانه نبود چرا که اکثر مشتریان ما به خصوص مشتریان تجاری بزرگ، اصلا نیازی به سیستم عامل مک او اس نداشتند. پیشنهاد جابز جالب بود اگر تنها برای هربار استفاده از مک او اس هزینه پرداخت می‌کردیم اما نه اینکه چنین کاری را برای عدم استفاده از آن انجام می‌دادیم. این پیشنهاد تلاش خوبی از سوی استیو بود.»
 
پرداخت هزینه مربوط به حق استفاده و همچنین عدم تضمین برای دسترسی دل به مک او اس در سال‌های آینده باعث شد چنین توافقی صورت نگیرد. به گفته دل اگر توافقی صورت می‌گرفت، می‌توانست وضعیت ویندوز و مک او اس برای کامپیوترها را تغییر دهد. مایکل دل همچنین در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۵ گفته بود که اپل اگر سیستم عاملش را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهد، خوشحال می‌شود از آن استفاده کند، اما مک او اس منحصر به مک‌ها باقی ماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.