اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

October 12, 2021
12:18 سه شنبه، 20ام مهرماه 1400
کد خبر: 129352

مجلس به دنبال اتمام اختلاف وزارت ارشاد و صداوسیما برای نظارت بر VODها

 
اختلاف وزارت ارشاد و ساترا در زمینه نهاد ناظر بر تولید و پخش محصولات نمایش خانگی هنوز به پایان نرسیده که مجلس نیز تصمیم گرفته است در این زمینه تصمیم‌گیری کند. هرچند همه نمایندگان نظر یکسانی ندارند و برخی از آنها می‌خواهند نظارت بر VODها را به وزارت ارشاد بازگردانند و برخی دیگر به قدرتمندتر کردن ساترا فکر می‌کنند. در این زمینه به تازگی اختیارات ساترا نیز تهدید شده و تشکیل شورای محتوایی صدور مجوز تولیدات حرفه‌ای در زیرمجموعه ریاست سازمان صداوسیما بخش از کار را از ساترا گرفته است.
 
 اوایل مهرماه و زمانی که علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی از بررسی این کمیسیون برای بازگشت نظارت‌‎ بر شبکه نمایش خانگی از ساترا به وزارت ارشاد خبر داد، موضوع نهاد ناظر بر این تولیدات دوباره داغ شد. هرچند محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرد موضعی جدی در این رابطه نگیرد و گفت: «این موضوع باید بدون جنجال رسانه‌ای حل شود.» او همچنین از برگزاری جلسات با صدا و سیما و شورای عالی فضای مجازی و نهایی شدن تصمیم‌ها در این زمینه خبر داد که تاکنون خبری از این جلسات منتشر نشده است.
 
بازگشت نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی به وزارت ارشاد نظر مثبت همه نمایندگان را به همراه ندارد. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع در گفت‌گو با پیوست با بیان اینکه وزارت ارشاد از ابتدا تا امروز نشان داده که توان اداره فضای مجازی را ندارد، گفت: «از ابتدا تاکنون نظارت بر نمایش خانگی و VODها به عهده وزارت ارشاد بوده، آیا تا امروز قانونی در این حوزه تدوین کرده است؟ ساترا توانست در این حوزه مقررات‌گذاری کند، مجوز برای vodها صادر کند، شیوه اقدام و نظارتی تعیین کند. البته من نمی‌گویم که در این حوزه کاملا موفق بوده و این نهاد می‌توانست موفق‌تر عمل کند؛ اما در مقابل ارشاد هم در این زمینه گامی برنداشته است، هم بلد نیست، هم تخصص و برنامه و نیروی کافی ندارد.»
 
سیاهکلی که پیش از نمایندگی مجلس، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود با تاکید بر اینکه فضای مجازی نیاز به متولی دارد، بیان کرد: «در مورد موجودیت ساترا اختلاف‌هایی وجود دارد. مجلس می‌تواند به این حوزه وارد و این اختلاف را حل کند. در کل فضای مجازی در مورد محتوا باید متولی و مسئول داشته باشد. مسئول آن یا باید ارشاد باشد یا ساترا. این موضوع را مجلس می‌تواند مشخص کند. فعلا با دستور رهبری حوزه صوت و تصویر فراگیر و نه همه بخش‌های فضای مجازی زیر نظر ساترا است. آنهایی که طرفدار این موضوع هستند که نظارت نمایش خانگی به وزارت ارشاد برگردد، به ما بگویند این وزارت‌خانه در حوزه‌های دیگر فضای مجازی چه کاری انجام داده؟»
 
 
لطف الله سیاهکلی،عضو کمیسیون صنایع
سیاهکلی در پاسخ به این سوال که تا به حال مجلس در این زمینه چه اقدامی انجام داده، گفت: «به احتمال زیاد در طرح صیانت به این موضوع بپردازیم. البته باید ببینیم در این طرح، نمایندگان به چه حوزه‌هایی از فضای مجازی می‌خواهند وارد شوند. چون این طرح تنها بخشی از فضای مجازی است و همه را دربرنمی‌گیرد.»
 
سیاهکلی معتقد است که پس از تدوین قانون، نیازمند تنظیم مقررات و نظارت و اداره و هدایت فضای مجازی هستیم و اگر ارشاد می‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد، لایحه به مجلس ارائه دهد و مجلس از این موضوع استقبال می‌کند. او همچنین بیان کرد: «دولتی‌ها لایحه نمی‌آورند. چون این کار سخت است و به دانش و تخصص نیاز دارد. به جای اینکه مجلس در این مورد تعیین تکلیف کند، دولت لایحه بیاورد.»
 
او در ادامه درمورد عملکرد ساترا گفت: «ساترا نهاد جوانی است و تازه راه‌اندازی شده. ما هم در فضای مجازی دانش لازم را نداشتیم. به نظر من ساترا بهتر از این می‌تواند عمل کند و هنوز به آن جایگاه خوب خود نرسیده است.»
 
 
مجید نصیرایی،سخنگوی کمیسیون فرهنگی
در مقابل مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه هنوز این موضوع در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار نگرفته اما دغدغه نمایندگان است، به پیوست گفت: «ما نسبت به نحوه نظارت ساترا بر شبکه‌های نمایش خانگی انتقاد داریم و آن نظارتی که باید انجام شود، نشده است. در این زمینه خلأ و ضعف‌های جدی وجود دارد. در این مورد دوستان در وزارت ارشاد علاقمند هستند حوزه نظارت‌ها به وزارت‌خانه برگردد.»
 
او ادامه داد: «در هفته‌های آتی در این مورد در کمیسیون بحث خواهیم کرد. موافقان و مخالف را دعوت می‌کنیم تا نظراتشان را بشنویم و پس از آن کمیسیون فرهنگی، نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.