اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 12, 2021
17:08 سه شنبه، 20ام مهرماه 1400
کد خبر: 129372

رییس هیات مدیره شاتل درباره افت کیفیت اینترنت: ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است

 
رییس هیات مدیره شرکت شاتل امشب (۱۹ مهر) در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی با دیجیاتو، ضمن اشاره به افت کیفیت اینترنت در کشور و اعتراض‌های مردم نسبت به این موضوع، اعلام کرد که از دو ماه پیش و زمان شروع فعالیت وزیر ارتباطات جدید تا به امروز پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته است. او گفت مجوز این افزایش ظرفیت پهنای باند، باید از سمت شورای عالی فضای مجازی صادر شود و چنین اتفاقی تا امروز رخ نداده است.
 
به گفته «محمدحسن شانه‌ساز زاده» این موضوع می‌تواند به طرح صیانت مرتبط باشد. او تاکید کرد که آنها برای حل این چالش درخواست ملاقات با وزیر جدید ارتباطات داشته‌اند اما «عیسی زارع پور» فعلا با هیچ یک از شرکت‌های اینترنتی جلسه‌ای نداشته است.
 
«محمدحسن شانه ساززاده» که مهمان برنامه لایو اینستاگرامی «آنتک» دیجیاتو بود ضمن تایید افت کیفیت اینترنت در کشور آن را مربوط به کم آوردن پهنای باند در اینترنت بین‌الملل دانست و تاکید کرد هیچ محدودیتی برای ترافیک داخل به وجود نیامده و تمام محدودیت‌ها مربوط به اینترنت بین‌الملل است. او در پاسخ به پرسش دیجیاتو گفت: «در زمان‌های پیک تایم پهنای باند زیرساخت پر می‌شود و هفته پیش با رگولاتوری جلسه داشتیم و این مشکل را به آنها گفتیم. ظاهرا آپگرید پهنای باند دو ماهی است که در زیرساخت انجام نشده و همه سرویس‌دهنده‌ها با پر شدن ظرفیت اینترنت در زیرساخت مواجه هستند.»
 
به گفته شانه ساز زاده، ترافیک اینترنت در کشور بین هفت تا ده درصد به طور ماهیانه افزایش پیدا می‌کند و ظاهرا افزایش پهنای باند باید با مجوز نهادهای بالا دستی مثل شورای عالی فضای مجازی صورت بگیرد: «این آپگرید هنوز انجام نشده و کسی نمی‌داند مجوز آن کی صادر می‌شود.»
 
او به دیجیاتو گفت هیچ توضیحی به اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت داده نشده که چرا این مجوز صادر نمی‌شود اما حدس می‌زند که این موضوع به خاطر طرح صیانت است: «برای اینکه ممکن است سیاست به این سمت برود که ترافیک اینترنت محدود شود و ترافیک اینترنت بین‌الملل زیاد رشد نکند.»
 
به گفته شانه‌ساز این آپگرید در پهنای باند کشور معمولا هر سه ماه یکبار رخ می‌داد تا ارائه دهندگان اینترنت با محدودیت سرعت مواجه نشوند: «این درست که طرح صیانت هنوز تایید نشده اما این طرح بیشتر یک ایدئولوژی است که پشت آن این تفکر وجود دارد که اینترنت بین‌الملل با محدودیت مواجه شود. این طرز تفکر چند سالی است که وجود دارد و قبلا این اتفاق رخ نمی‌دهد اما وزیر جدید که روی کار آمدند شاید هنوز وقت نکردند به این جزییات بپردازند. ما خیلی وقت است که از وزیر ارتباطات خواستیم تا جلسه‌ای داشته باشیم اما هنوز جوابی به ما ندادند و با اینکه با استارتاپ‌ها جلسه گذاشتند اما با FCPها جلسه‌ای نداشتند اما معاون ایشان یعنی فلاح جوشقانی در جریان این مشکلات هستند.»
 
شانه ساز زاده در پاسخ به این پرسش که آیا FCPها به خود شورای عالی فضای مجازی مراجعه کردند یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «این موضوع دست ما نیست و خود زیرساخت باید پیگیری کند و این کار از دست ما خارج است.» او بار دیگر تاکید کرد که وزیر ارتباطات هنوز به آنها هیچ زمانی برای برقراری جلسه اعلام نکرده است: «ما خدمت وزیر به عنوان شرکت نماوا حضور داشتیم اما به عنوان FCP شاتل هنوز جلسه‌ای با ایشان نداشتیم و نزدیک یک ماه است که درخواست کتبی ما برای برگزاری یک جلسه، بی‌پاسخ باقی مانده است.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.