تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 13, 2021
11:48 چهارشنبه، 21ام مهرماه 1400
کد خبر: 129390

۱۰۰ تیم تا پایان سال وارد فرآیند شتاب‌دهی وینوهاب می‌شوند

 
رئیس هیات مدیره هلدینگ پرسال از آغاز به کار شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب خبر داد و اعلام کرد تاکنون ۲۰ تیم از مناطق کم‌تر برخوردار کشور وارد فرایند شتاب‌دهی شده‌اند و تا پایان سال ۱۰۰ تیم به این فرایند وارد می‌شوند.
 
در اولین نشست خبری گروه سرمایه‌گذاری پرسال که امروز (۲۰ مهر) به صورت آنلاین برگزار شد، پدرام سلطانی رئیس هیات مدیره هلدینگ پرسال از راه‌اندازی شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب نیز خبر داد و گفت: «شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب مجدد فعال شده است و از ماه گذشته به صورت عمومی به ارائه سرویس می‌پردازد. ما تیم‌های زیادی را که در مرحله ایده بوده‌اند شتاب‌دهی‌ کردیم اما سرمایه‌گذاری روی آنها به این بستگی دارد که چقدر با راهبرد پرسال هم‌راستا باشند. یکی از دلایل اصلی ورود ما نگاه مسئولیت اجتماعی به این بخش است. باید به نسل بعدی کارآفرین‌ها کمک کنیم تا رشد کنند.»
 
ورود پرسال به حوزه استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان
پروا سلطانی، مدیرعامل پرسال در ابتدای این نشست در مورد فعالیت‌های عمده این شرکت در زمینه صادرات مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی توضیح داد و در ادامه گفت: «پرسال در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد. در حوزه محصولات کشاورزی و صادرات به کشورهای همسایه فعالیت‌های بسیار خوبی داشتیم اما به این بسنده نکردیم و در این بخش روی استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کردیم. پرسال از سال ۱۳۹۷ سرمایه‌گذاری جسورانه را آغاز کرد.»
 
او همچنین در مورد شبکه ارتباطی پرسال و فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی این شرکت گفت: «در این ۲۵ سال پرسال شبکه ارتباطی مناسبی در شرق آفریقا، چین، روسیه و اروپا و کشورهای همسایه دارد. فارغ از فعالیت‌های تخصصی، پرسال نگاه ویژه‌ای به بحث مسئولیت اجتماعی دارد. در حوزه آموزش، بهداشت، کارآفرینی بانوان، انتقال آنتن موبایل و… پرسال در تلاش است مسئولیت اجتماعی خود را در مناطق کم‌تر برخوردار ایفا کند. همچنین پرسال به عنوان یکی از متولیان اصلی پویش ایران من فعالیت می‌کند و بیش از ۱۲۰ مدرسه در مناطق کم‌تر برخوردار ساخته است.»
 
 
پروا سلطانی، مدیرعامل پرسال
پدرام سلطانی، رئیس هیئت مدیره پرسال نیز گفت: «پرسال یک شرکت کاملا خصوصی است و هیچ سهامدار خصولتی ندارد. در سال ۹۷ و ۹۸ جزو ۳۰۰ شرکت بزرگ کشور بوده است و می‌توان گفت اگر شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی را در نظر نگیریم جزو ۱۰۰ شرکت بزرگ بخش خصوصی هستیم.»
 
سلطانی در مورد حضور پرسال به اکوسیستم استارت‌آپی گفت: «پرسال برای برقراری ارتباط استارت‌آپ‌ها با حوزه‌های مختلف صنعت و تجارت در کشور قابلیت‌هایی سرآمدتر از مجموعه‌های دیگر دارد. ما به عنوان سرمایه‌گذار جسورانه در حوزه شرکتی پیشگام این حوزه هستیم. موج اول سرمایه‌گذاری جسورانه توسط VCها اتفاق افتاد ولی سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی (CVC) تفاوت‌هایی با وی‌سی‌ها دارد و هر بنگاهی نمی‌تواند خود را CVC بنامد. هر بنگاهی تجربه ویژه‌ای که عامل سرآمدی پرسال است را ندارد.»
 
 
پ
پدرام سلطانی، رئیس هیئت مدیره پرسال
رئیس هیئت مدیره این هلدینگ در ادامه با اشاره به اینکه تمرکز فعالیت‌های پرسال در حوزه‌های تجارت بین‌الملل، معدن، کشاورزی و کارافرینی اجتماعی است، افزود: «تمرکز سرمایه‌گذاری حوزه تجارت محدود به این بخش هم نیست. ما فرصت‌های خوب برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها را با دیدگاه خودمان دنبال می‌کنیم. در راستای استراتژی توسعه پرسال به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ نمی‌خواهیم تبدیل به یک دایناسور بشویم و به دنبال چابکی هستیم. چشم‌انداز پرسال برای پنج سال آینده نوآوری است. پرسال مبتنی بر نوآوری از خودش تخریب خلاق را آغاز خواهد کرد.»
 
مسائل مهم‌تری از تامین سرمایه برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد
مینا شاهویری، سرپرست سرمایه‌گذاری پرسال در ادامه به عنوان مقدمه به ارائه توضیحاتی درباره سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در اکوسیستم استارت‌آپی گفت: «در دهه گذشته تب و تاب ضهور استارت‌آپ‌ها بالا گرفت. یک سری سرمایه‌گذارها نیز با هیجان بالایی وارد این حوزه شدند ولی دل‌سرد شدند. بررسی‌های ما نشان داد سرمایه‌گذاران داخلی و خصولتی علاقه ندارند از تجارب رقبا استفاده کنند. سرمایه‌گذارها نیز مانند استارت‌آپ‌ها اگر کیفیت خدمات خود را ارتقا ندهند، شکست می‌خورند. قبل از هر چیز از تجارب سرمایه‌گذارهای داخلی و CVCهای خارجی استفاده کردیم و سعی کردیم ریسک‌پذیرتر باشیم. پرسال تمرکز را روی حوزه‌های زیرساختی مانند معدن، کشاورزی و تجارت بین‌الملل ببریم و بیشتر روی استارت‌آپ‌های این حوزه تمرکز کردیم.»
 
سرپرست سرمایه‌گذاری پرسال به اهمیت مسائلی مانند مشاوره توسعه کسب‌وکار در کنار تامین سرمایه نیز پرداخت و گفت: «ما متوجه شدیم کم‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین خدمت برای یک استارت‌آپ، تزریق سرمایه است. البته استارت‌آپ بدون پول شکست می‌خورد ولی هر کسی این پول را تزریق می‌کند. برای همین سعی کردیم خدمات ارزشمندتری ارائه دهیم. فارغ از مشارکت، ما فقط ارزیاب سرمایه‌گذار نیستیم و مثل یک مشاور توسعه کسب‌وکار به استار‌ت‌آپ کمک می‌کنیم. حتی شاید سرمایه‌گذاری از سمت ما صورت نگیرد ولی این خدمات ارائه می‌شود.»
 
او افزود: «ما به استارت‌آپ‌ها به کمک می‌کنیم که مسیر درست توسعه را طی کنند. همه محاسبات را نیز به صورت شفاف در اختیار قرار می‌دهیم. اگر از تمام این مسیرها عبور کنند و وارد پرتفوی ما شوند به عنوان یک شریک تجاری عمل می‌کنیم نه سرمایه‌گذاری که بخواهد مچ استارت‌آپ را بگیرد تا استارت‌آپ بتواند از تمام امکانات زیرساختی و شبکه‌ای پرسال استفاده کند.»
 
 
مینا شاهویری، سرپرست سرمایه‌گذاری پرسال
شاهویری در مورد اقدامات دیگر پرسال گفت: «انجام مطالعات تحقیق و توسعه، مطالعات زیست‌محیطی و مدیریت ریسک با دو هدف انجام می‌شود. نخست پیدا کردن کسب‌وکارهای ارزنده و دیگری کمک به استارت‌آپ‌های پرتفو برای عبور از بحران‌ها.»
 
او همچنین خبر از ایجاد بستری به عنوان دایره‌‌المعارف سرمایه‌گذاری جسورانه خبر داد و بیان کرد: «بستری در حال ایجاد است که می‌شود از آن به عنوان دایره‌‌المعارف فارسی سرمایه‌گذاری جسورانه نام برد. در حال تولید و تجمیع ادبیات، دانش و مهارت‌های سخت و نرم مورد نیاز استارت‌آپ‌ها و انتشار آن روی سایت و شبکه‌های اجتماعی پرسال هستیم.»
 
راه‌اندازی شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب
پدرام سلطانی از راه‌اندازی شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب نیز خبر داد و گفت: «شتاب‌دهنده مجازی وینوهاب مجدد فعال شده است و از ماه گذشته به صورت عمومی به ارائه سرویس می‌پردازد. ما تیم‌های زیادی را که در مرحله ایده بوده‌اند شتاب‌دهی‌ کردیم اما سرمایه‌گذاری روی آنها به این بستگی دارد که چقدر با راهبرد پرسال هم‌راستا باشند. یکی از دلایل اصلی ورود ما نگاه مسئولیت اجتماعی به این بخش است. باید به نسل بعدی کارآفرین‌ها کمک کنیم تا رشد کنند.»
 
سلطانی اضافه کرد: «۲۰ تیم با یک سری شاخص‌ها از مناطق کم‌تر برخوردار کشور که بعضی از آنها نیازمندان جسمی بودند با هزینه پرسال وارد فرایند شتاب‌دهی شده‌اند و تا پایان سال ۱۰۰ تیم به این فرایند وارد می‌شوند. تمایل داریم در این شرایط سخت که سرمایه بسیاری از کشور خارج می‌شود اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم.»
 
حوزه معدن و تجارت مانند پلتفرم‌‌های آنلاین اشباع نشده‌اند
پدرام سطانی در مورد وضعیت حوزه‌های تخصصی مانند کشاورزی و معدن نیز گفت: «اکوسیستم کشاوری معدن و تجارت بین‌الملل به اندازه پلتفرم‌های آنلاین اشباع نشده‌اند؛ این یعنی ما به موقع ورود کرده‌ایم. در حوزه کشاورزی از آب تا میز غذا را رصد می‌کنیم. نگاه ما فقط معطوف به رشد انفجاری و لگاریتمی نیست بلکه در حوزه آب نگاه مسئولیت اجتماعی نیز داریم.»
 
سلطانی ادامه داد: «بعضی از وی‌سی‌ها با عجله وارد اکوسیستم شدند ولی در ادامه حدی از بلوغ در اکوسیستم به وجود آمد. موج اول بحرا‌ن‌ها درون سیستم بود. الان خارج از سیستم است. امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور با افت سرمایه‌گذاری مواجه شده است.»
 
نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در مورد مصادره اکوسیستم استارت‌آپی نیز هشدار داد: «بحران مصادره اکوسیستم استارت‌آپی به وسیله بنگاه‌های خصولتی وجود دارد. در شرایط کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی این‌ها وارد می‌شوند و نمودهای آن نیز در اکوسیستم مشاهده شده است.»
 
او همچنین گفت: «یکی از نقاط قوت ما این است که در خارج از کشور نیز حضور داریم و یکی از مزیت‌هایی که استارت‌آپ‌ها برای ما دارند توانایی حضور آنها در بازارهای خارج از کشور است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.