اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 17, 2021
14:12 یکشنبه، 25ام مهرماه 1400
کد خبر: 129500

صیانت از وظایف حاکمیت هاست و نباید مغلوب عملیات روانی دشمن شویم

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی بر عزم جزم مرکز ملی فضای مجازی کشور برای اینکه سند صیانت از کودکان و نوجوانان صرفا به عنوان یک سند بالادستی باقی نماند، تاکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، قاسم خالدی – معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان گفت: تلاش کرده ایم تا مفاد آن را هم با تشکیل کارگروه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و هم با تشکیل کارگروه عملیاتی‌سازی این سند و البته در همکاری با نهادها و تقسیم وظایف بین آن‌ها اجرا کنیم.
وی افزود: توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان بخش مهمی از سند صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان است و طبق آن باید زمینه ایجاد زیست‌بوم ایده‌آل کودک و نوجوان و زیرساخت‌های مناسب برای زیست این قشر مهم جامعه که طبق آمارها قریب به یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، فراهم شود.
معاون مرکز ملی فضای مجازی بیان کرد: در مفاد مختلف سند صیانت، به این بخش خاص و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان اشاره و تأکید شده است. امروز متأسفانه تصویری که از فضای مجازی داریم، محل زیست مناسبی برای کاربران ما به ویژه کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر نیست. باید قبول کنیم امروز فضای مجازی جولانگاه انواع جرایم سایبری شده است که بی‌مهابا بستر آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی را گسترش می‌دهند و به تعبیر مقام معظم رهبری به قتل‌گاهی برای کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.
خالدی با بیان اینکه باید همه عزم خود را جزم کنیم تا این شرایط تغییر کند، تصریح کرد: صیانت یکی از وظایف حاکمیت‌ها است و ما نباید مغلوب عملیات روانی دشمن شویم؛ چراکه وظیفه صیانت در این حوزه با ماست و دولت‌ها، نهادها و سازمان‌ها باید به این موضوع ورود کرده و نقش صیانتی خود را به جد دنبال کنند. موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان امروز در بین دموکرات‌ترین کشورها نیز جزء اولویت‌های حاکمیت است و ما در کشور در رابطه با این موضوع با تأخیر ورود مواجه هستیم.
وی با اشاره به نقش بازیگران اصلی در این حوزه، اظهار داشت: تا زمانی که در کشور هرم مدیریت این فضا برای صیانت از قشر کودک و نوجوان معکوس نشود، توفیقی به دست نخواهیم آورد. باید هرم مربوط به این موضوع که از حاکمیت و دولت گرفته و به نهادهای مختلف و خانواده و مخاطب اصلی یعنی کودک و نوجوان ختم می‌شود، معکوس شود، یعنی باید بدانیم که نقش اول این عرصه بر عهده خود کودکان و نوجوانان است و خانواده نیز نقش کلیدی دارد. وظیفه نهادهای بالادستی نیز آموزش مهارت‌های لازم به خانواده و نوجوانان است.
معاون مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: چالش اصلی در این عرصه نیز بحث سواد فضای مجازی و مهارت‌افزایی است که باید در این رابطه برنامه‌های مختلف را با اقدامی جهادی و عملیاتی گسترده به پیش ببریم. باید یک بار دیگر مانند نهضت سوادآموزی در ابتدای انقلاب، نهضت سواد فضای مجازی را در کشور شکل دهیم.
خالدی در پایان سخنان گفت: باید صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را به طور جد عملیاتی کنیم که یکی از نکات خیلی مهم در سند صیانت نیز توجه ویژه به کسب و کارها و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کمک طلبیدن از این بخش است.
گفتنی است؛ در ابتدای جلسه دبیر شورای عالی فضای مجازی و دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنرانی کرده و در ادامه نمایندگان سازمان ها، انجمن ها و شرکت‌های فعال در حوزه فضای مجازی همچون سازمان سراج، انجمن ناشران دیجیتال کودک و نوجوان، شرکت های ایرانسل، آپارات، کافه بازار، دنیای نبات و … به ارائه نقطه‌نظرات خود در راستای اجرای هرچه بهتر سند صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در کشور پرداختند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.