امینت

تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 17, 2021
15:04 یکشنبه، 25ام مهرماه 1400
کد خبر: 129506

پژوهشی جدید از جاسوسی گوشی‌های اندرویدی از کاربران خبر می‌دهد

 
افراد بی‌شماری در سراسر جهان از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند و شاید برای بسیاری از آن‌ها این سوال پیش آمده که این محصولات تا چه اندازه امن هستند، البته در حقیقت بدون توجه به این موضوع همه ما روزانه یا هر ساعت از گوشی‌مان استفاده می‌کنیم. حالا پژوهشی جدید ادعا می‌کند که گوشی‌های اندرویدی چندان قابل اطمینان نیستند و از کاربران جاسوسی می‌کنند.
 
این پژوهش که از سوی محققان دانشگاه «ادینبورگ» اسکاتلند و «کالج ترینیتی دوبلین» در ایرلند صورت گرفته، گوشی‌های اندرویدی شرکت‌های سامسونگ، شیائومی، هواوی و ریلمی به همراه دستگاه‌های مبتنی بر LineageOS و سیستم عامل متن باز و امن e/OS را مورد بررسی قرار داده است.
 
این پژوهش نشان می‌دهد که حتی اگر گوشی در حالت بیکار (Idle) باشد، باز هم نسخه‌های سفارشی اندرویدی اطلاعات قابل توجهی را برای توسعه‌دهنده سیستم عامل و همچنین شرکت‌های شخص ثالث مانند گوگل و مایکروسافت که اپ‌هایشان بطور پیش فرض روی دستگاه نصب شده‌اند، می‌فرستد.
 
طبق این مطالعه، در حالی که اکثر نگرانی‌ها پیرامون برخی برنامه‌های خاص وجود دارد، باید توجه ویژه‌ای به خود سیستم عامل نشان داد. چرا که این پژوهش نشان داده که دستگاه‌ها حتی در حالت بیکار هم چندین گیگابایت داده به شرکت‌های دیگر ارسال می‌کنند.
 
 
طبق ادعای پژوهشگران، تمام شرکت‌ها لیستی از برنامه‌های نصب شده روی گوشی را جمع‌آوری می‌کنند که همین موضوع می‌تواند حریم خصوصی کاربران را زیرسوال ببرد چرا که برای مثال از علایق آن‌ها مطلع می‌شوند. ظاهرا راهی برای جلوگیری از چنین موضوعی وجود ندارد.
 
این پژوهش بطور خاص نشان می‌دهد که گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، هواوی و ریلمی داده‌های کاربران، پیکربندی دستگاه و ورود کاربران به حساب‌ها (به صورت تله‌متری) را جمع آوری می‌کنند.
 
به نظر می‌رسد دستگاه‌های شیائومی میزان استفاده از برنامه‌ها را برای این کمپانی ارسال می‌کنند. علاوه بر این، زمان و مدت زمان تماس‌های ویدیویی هم در معرض خطر قرار دارند. در سوی دیگر، در دستگاه هواوی کیبورد سویفت‌کی تمام اطلاعات استفاده از آن را در اختیار مایکروسافت قرار می‌دهد.
 
سامسونگ، شیائومی، ریلمی و گوگل شناسه دستگاه‌ها مانند شماره سریال سخت افزار و شناسه‌های تبلیغاتی قابل برنامه‌ریزی مجدد توسط کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. شماره سریال یک شماره منحصر به‌فرد برای شناسایی دستگاه است و برای هر دستگاهی فرق می‌کند.
 
طبق این پژوهش، کاربران برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌ها، می‌توانند از سیستم عامل e/OS استفاده کنند. این نسخه از اندروید مبتنی بر ماژولی است که امکان استفاده از سرویس‌های گوگل بدون ارسال اطلاعات شخصی را ممکن می‌کند. در این نسخه دسترسی به داده‌های شخصی برای گوگل و اپ‌ها یا سرویس‌های شخص ثالث مسدود شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.