تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 21, 2021
12:02 پنجشنبه، 29ام مهرماه 1400
کد خبر: 129644

چین از مک‌دونالد خواست آزمایش یوان دیجیتال را تا پیش از المپیک توسعه دهد

 
چین از فست‌ فود زنجیره‌ای مک‌دونالد خواسته تا آزمایش سیستم پرداخت‌های یوان دیجیتال را پیش از المپیک زمستانه پکن توسعه دهد.
 
طرح ارز دیجیتال بانک مرکزی‌ (CBDC) چین که با نام‌های مختلفی از جمله یوان دیجیتال، e-CNY، e-RMB، e-renminbi و DCEP (ارز دیجیتال، پرداخت الکترونیکی) شناخته می‌شود قرار است تا المپیک زمستانی پکن در فوریه ۲۰۲۲ به طور کامل اجرایی شود.
 
کیف‌ پول‌های یوان دیجیتال فعلا در یک طرح آزمایشی در ۲۷۰ شعبه مک‌دونالد در شانگهای برای پرداخت استفاده می‌شوند.
 
حالا منابع فایننشال تایمز می‌گویند که دولت چین از این شرکت خواسته تا این سیستم پرداختی را توسعه دهد و از سوی دیگر پکن به دنبال مشارکت خرده فروشانی مثل نایک و ویزا هم هست. نایک و ویزا هنوز اظهار نظری در این باره نکرده‌اند اما سخنگوی مک‌دونالد می‌گوید: «شانگهای شهری است که برای آزمایش این طرح استفاده کردیم و از واکنش مشتریان نسبت به این طرح آموخته‌های بیشتری به دست می‌آوریم.»
 
طبق گفته یک منبع نزدیک به رگولاتوری‌های مالی چین، بانک چین که یکی از اسپانسر‌های بازی‌های المپیک است در تلاش است تا فروشگاه‌های شانگهای را به استفاده از یوان دیجیتال دعوت کنند. البته به گفته منبع این فروشگاه می‌توانند درخواست بانک را رد کنند.
 
یوان دیجیتال چیست؟
یوان دیجیتال که طرحش اولین بار در سال ۲۰۱۷ پیشنهاد شد از سال ۲۰۲۰ در مرحله آزمایشی است و بانک مرکزی چین (PBoC) میلیون‌ها یوان دیجیتال را در این آزمایش‌ها به صورت رایگان به شهروندان ارائه کرده است.تا جولای ۲۰۲۱، بیش از ۲۰ میلیون کیف پول یوان دیجیتال تنظیم شده‌اند و چین قرار است این طرح را نزدیک به المپیک زمستانی ۲۰۲۲ به طور کامل اجرایی کند.
 
این طرح در حال حاضر یکی از پیشرفته‌‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی در جهان است. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شبیه به رمزارزهای پایدار ارزشی همسان با ارز رایج (Fiat) دارند و تفاوت اصلی حمایت دولت‌ها از CBDCها است.
 
این ارزهای دیجیتالی با رمزارز تفاوت دارند و معمولا براساس بلاکچین نامترمکز نیستند. دفتر کل این ارزها که تراکنش‌ها در آن ثبت می‌شود در کنترل بانک مرکزی است. در واقع، برخی تحلیلگران می‌گویند که حمله چین به بیت‌کوین در واقع برای از بین بردن رقبای یوان دیجیتال بود.
 
واکنش‌های مختلفی به ارز دیجیتال چین منتشر شده است. در آمریکا، چند تن از سناتور‌ها معتقدند که کمیته المپیک و پارا الکمپیک باید «ورزشکاران آمریکایی را از دریافت یا استفاده از یوان دیجیتال در طول المپیک پکن منع کند.» آنها به خطر نظارت دولت چین بر شهروندان و توریست‌های این کشور اشاره دارند.
 
در عین حال حامیان «دلار دیجیتال» هم از آمریکا خواسته‌اند تا طرح CBDC خاص خود را ارائه ده و «نقش مهم دلار آمریکا در اقتصاد جهانی» را حفظ کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.