اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 21, 2021
12:23 پنجشنبه، 29ام مهرماه 1400
کد خبر: 129649

جیتکس 2021 در میان بحران کرونا خوش درخشید

چهل ویکمین دوره نمایشگاه جیتکس از اکتبر(25مهرماه) آغاز شد و امروز 21اکتبر(29مهرماه) به‌کار خود پایان می‌دهد. این رویداد5روزه را می‌توان بزرگترین رویداد فناوری جهان دانست که از زمان آغاز پاندمی کرونا تاکنون به‌صورت حضوری و فیزیکی برگزار شده است و توسعه دهندگان بخش‌های مختلف تکنولوژی را در مرکز تجارت جهانی دوبی گرد هم آورده تا آخرین نوآوری‌های خود را به اشتراک بگذارند.
 
140کشور جهان در یک نمایشگاه
نمایشگاه جیتکس را برخی کامل ترین رویداد فناوری در جهان می‌دانند چراکه مبتکران بین‌المللی را در زمینه هوش مصنوعی، فناوری 5G، ابر، بیگ دیتا(ابرداده)، امنیت سایبری، بلاکچین، محاسبات کوانتومی و فین تک(Fintech) گرد هم می‌آورد. امسال بیش از 4هزار شرکت کننده از بیش از 140 کشور جهان در جیتکس 2021 حضور یافته‌اند که بر موضوعاتی همچون کاربرد هوش مصنوعی برای شهرهای دیجیتال، آموزش دیجیتال، سلامت، انرژی، اقتصاد داده، امنیت سایبری، استارتاپ‌ها، فین تک و بلاکچین تمرکز دارند. در این رویداد بزرگ خاورمیانه نام‌های بزرگی همچون مایکروسافت، اینتل، کمپانیDell، HP، اوراکل، توشیبا، اریکسون، سیسکو، آمازون و Thales دیده می‌شوند و هریک برترین محصولات خود را در زمینه فناوری‌های نوین به نمایش گذاشتند. حضور همین نام‌ها سبب شد با وجود شیوع کرونا، 145هزار بازدیدکننده راهی این نمایشگاه شوند. در نمایشگاه GITEX 2021 بیش از 450سخنران حضور یافتند که 40درصد آنها برای نخستین بار است از خاورمیانه بازدید می‌کنند و 35درصد این سخنرانان نیز زن هستند. همچنین بیش از 200 نهاد دولتی در این رویداد حضور پیدا کردند و تجربیات خود را در زمینه مدیریت الکترونیک به نمایش گذاشتند.نمایشگاه امسال شامل 6بخش جیتکس جهانی(Gitex Global)، همه چیز با هوش مصنوعی (Ai Everything)، ستاره‌های آینده جیتکس(Gitex Future Stars)، اجلاس بلاکچین آینده(Future Blockchain Summit)، اجلاس چشم اندازهای جهانی جیتکس(Gitex Global Visions Summit) و فین تک و بازاریابی بود و در آن کنفرانس‌ها و ورک شاپ‌های متعددی برگزارشد. در کنفرانس‌های امسال تجربیات کشورهای آفریقایی، عربستان سعودی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.
برنامه GITEX Future Stars به بیش از 700 استارتاپ از 60 کشور جهان این امکان را می‌دهد تا با بیش از 400 سرمایه‌گذار که به‌طور بالقوه می‌توانند یاریگر آنها در توسعه مشاغل کوچک خود باشند، ملاقات کنند و بخش‌هایی هم به جوانان اختصاص دارد تا با جمع کردن استعدادهای نوظهور در کنار یکدیگر، آنها را به اکوسیستم‌های بزرگ استارتاپی نزدیک کند.
حضور ایران در جیتکس
امسال پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایران نیز با حمایت صندوق نوآوری در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۱ دوبی برپا شد و ۲۰شرکت دانش بنیان به نمایش محصولات و عرضه توانمندی‌های خود پرداختند. همچنین ۴۱شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب هیأت تجاری و فناوری ایران در کشور امارات حضور دارند تا از نمایشگاه جیتکس، نمایشگاه اکسپو و پارک فناوری شارجه بازدید کنند. همچنین 7شرکت دانش بنیان این هیأت تجاری در بخش مسابقه سوپرنوا نمایشگاه جیتکس حضور یافته‌اند تا با استارتاپ‌های سایر کشورها به رقابت بپردازند.شرکت‌های دانش بنیان حاضر در پاویون نمایشگاه جیتکس۲۰۲۱ دوبی در حوزه تخصصی تولید محصولات صنعت مخابرات، صدا و تصویر ازجمله فشرده سازهای حرفه‌ای صدا و تصویر و گیرنده‌های صدا و تصویر ماهواره‌ای و زمینی و همچنین فناوری واقعیت مجازی در حوزه روان‌شناسی فعالیت دارند. برخی دیگر از این شرکت‌ها در حوزه ساخت دستگاه ضدعفونی کننده هوشمند دست مبتنی بر اینترنت اشیا، مرکز تماس سیموتل، راهکارهای مبتنی بر IMS، راهکار امنیت ویپ (SBC)، سافت فون اختصاصی، شارژینگ و بیلینگ، نرم افزار مرکز تلفن ابری و پلتفرم تله مشاور و پلتفرم پرداخت تلفنی فعال هستند. شرکت‌های فعال در زیرساخت مدل‌سازی و پردازش اطلاعات مکانی در حوزه کشاورزی (معیارهای بیوفیزیکی) مبتنی بر فناوری‌های سنجش از دور و هوش مصنوعی و همچنین نرم افزار بایگانی دیجیتال هوشمند اسناد نیز بخشی دیگر از شرکت‌های ایرانی حاضر در جیتکس محسوب می‌شوند. استارتاپ‌های فعال در مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بین‌المللی، اتوماسیون فروش سراسری خودرو، حوزه تخصصی توکن‌سازی، پلتفرم رأی‌گیری و انتخابات مبتنی بر بلاکچین، حوزه سلامت و… هم برخی دیگر از شرکت‌هایی هستند که در پاویون امسال حضور داشتند.
 
خودروی مفهومی مرسدس بنز
جیتکس 2021 به توسعه دهندگان اصلی فناوری جهانی فرصتی داد تا جدیدترین دستگاه‌ها و فناوری‌های هوشمند خود، از جمله روبات‌ها و پیشرفته‌ترین تلفن‌ها و رایانه‌هایی را که همه می‌خواهند امتحان کنند، به نمایش بگذارند.
در نمایشگاه جیتکس امسال یک خودروی مفهومی که با الهام از فیلم سینمایی «آواتار» ساخته شده و قرار است با کنترل ذهن حرکت کند نگاه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. مرسدس بنز با طراحی Vision Avtr، یک خودرو مجهز به دستگاه رابط کامپیوتری مغز(Brain-Computer-Interface) در این نمایشگاه خوش درخشید. راننده باید در داخل خودرو این رابط را به تن کند تا خودرو تنها با استفاده از امواج مغزی وی بتواند تصمیمات وی را پیش‌بینی کند. در صورتی که روزی این خودروی مفهومی پس از تست نهایی در خیابان‌ها تردد کند می‌تواند امواج مغزی راننده را برای شروع حرکت، توقف و کل مراحل رانندگی بخواند و آن را ثبت کند. پیام کلیدی فیلم آواتار این بود که بشر باید با طبیعت هماهنگ باشد و حالا مرسدس بنز هم در تلاش است تا این خودرو را از موتورهای احتراقی به خودروهای تمام برقی تبدیل کند و دوستدار محیط زیست باشد. دو سال برای طراحی این خودرو تلاش شده و فرمان معمولی خودرو در آن دیده نمی‌شود چراکه هدف نهایی، ایجاد خودرویی کاربردی است که با دستور مغزی کنترل می‌شود. این خودرو لاستیک‌های بزرگی دارد و گفته می‌شود به گونه‌ای طراحی شده که فشار هوای پایین تری داشته باشد تا آسیب کمتری به سطح جاده‌ها وارد کند. همچنین ازآنجا که در ساخت این خودرو به محیط‌ زیست توجهی ویژه شده، برای ساخت بیشتر فضای داخلی آن از پلاستیک‌های رهاشده در اقیانوس‌ها و همچنین چرم وگان که از مواد بازیافتی تهیه می‌شود، استفاده شده است. گفتنی است امارات متحده عربی سومین کشور جهان است که این خودرو در آن به نمایش گذاشته شده است.
 
از دوربین‌ «های تک» تا روبات‌های پیشرفته
دوربین «های تک» که می‌تواند با کمک هوش مصنوعی دوچرخه سواران بدون کلاه ایمنی را شناسایی کند هم در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است. ازآنجا که مسئولان شهری دوبی درتلاشند تا این شهر را به شهر دوستدار دوچرخه و ایمن تبدیل کنند این فناوری در جیتکس 2021 بشدت مورد توجه قرار گرفته است.این دوربین‌ها سرعت و تعداد دوچرخه سوارانی را که کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، مشخص می‌کند چراکه طبق قانون در این شهر دوچرخه سواران موظف به استفاده از این کلاه هستند.
پیک‌های روباتیک هم در این نمایشگاه مورد توجه هستند. این روبات‌ها می‌توانند نقش حیاتی در مقابله با ترافیک دوبی ایفا کنند و امسال روبات Neolix از چین و Yandex از روسیه و همچنین روبات‌های پیک از ایتالیا، فرانسه، اتریش و امریکا راهی جیتکس شده‌اند. در دوران کرونا استفاده از روبات‌ها به‌عنوان پیک برای ارسال محموله‌هایی همچون غذا و سبزیجات در جهان مورد توجه قرارگرفت و امارات متحده عربی نیز ازاین قاعده مستثنی نبوده است، طوری که دوبی می‌خواهد تا سال 2030 حدود 25درصد سفرهای مربوط به ارسال کالا را خودران کند. این روبات‌ها با سرعت 8کیلومتربرساعت در خیابان‌های شهری حرکت می‌کنند ولی در جاده‌ها سریع‌تر می‌توانند حرکت کنند. این روبات‌ها 6چرخ دارند که هریک حدود 1.5کیلووات انرژی تولید می‌کنند و مردم می‌توانند از 3کیلومتری رستوران یا آشپزخانه غذا را توسط این روبات‌های مجهز به سنسور دریافت کنند.
شرکت Neura Robotics هم روبات‌هایی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت که می‌توانند درست مانند انسان فکر کنند، بشنوند، ببینند و احساس کنند و همچنین در انجام کارهای خانه کمک کنند. این روبات‌ها با سنسورهای 360درجه می‌توانند تفاوت بین انسان و اشیا را درک کنند و به همین دلیل نخستین روبات‌های جهان با این توانمندی محسوب می‌شوند. این روبات دستیار خانه می‌تواند پس از فکرکردن، با کمک هوش مصنوعی بسیاری موارد را پیش‌بینی کند بنابراین با دادن اطلاعاتی به این روبات به‌عنوان مثال در زمینه تمیزکردن خانه، جابه جایی وسایل سنگین، پر کردن ماشین لباسشویی، گردگیری، جارو و… بدون اینکه دائم به روبات گوشزد کنید، همه کارها را انجام می‌دهد؛ کاری که پیش از این هیچ روباتی در جهان انجام نداده است. این روبات که با وزن 16کیلوگرم می‌تواند براحتی در خانه حرکت کند و اجسام تا 6کیلوگرم را بلند کند، از فوریه 2022 در بازار ارائه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.