اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 23, 2021
17:08 شنبه، 1ام آبانماه 1400
کد خبر: 129705

ایلان ماسک از احتمال انجام اولین پرتاب مداری استارشیپ در ماه آینده میلادی خبر داد

 
راکت استارشیپ شرکت اسپیس ایکس همچنان در جنوب شرق تگزاس در دست ساخت است و پیشرفت چشمگیری در ساخت المان‌های اصلی آن یعنی برج پرتاب و نصب موتور رپتور خلا روی آن به وجود آمده است. حالا ایلان ماسک اعلام کرده که احتمالا استارشیپ تا ماه آینده میلادی آماده اولین پرواز مداری آزمایشی خود است، البته به شرطی که مجوز پرتاب اداره هوانوردی فدرال (FAA) را دریافت کند.
 
اسپیس ایکس برای پرتاب استارشیپ به مجوز رسمی از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا نیاز دارد و برای تمامی نمونه‌های قبلی این راکت این مجوز را دریافت کرده است. در واقع FAA باید مطمئن باشد که اسپیس ایکس تمامی اقدامات امنیتی را رعایت کرده و این پرتاب با حداقل خطرات و ریسک‌های موجود انجام می‌شود.
 
حتی در مرحله ساخت هم ممکن است اتفاقات ناخوشایندی بیفتد. در پروسه ساخت نمونه‌های قبلی استارشیپ شاهد بودیم که بعضی از آن‌ها کاملا ناگهانی در جای خود منفجر شدند و تمام سازه را از بین بردند. با این حال، نمونه‌های اولیه استارشیپ در بعضی پرتاب‌ها موفق بودند و پرتاب‌هایی مثل پرتاب آزمایشی ارتفاع بالا را در اتمسفر زمین به خوبی پشت سر گذاشتند و حتی با موفقیت روی زمین فرود آمدند.
 
گام مهم بعدی برای اسپیس ایکس، پرتاب نسخه کاملی است از آن چیزی که قرار است در آینده به نام راکت استارشیپ و بوستر فوق سنگین باشد و فواصل روی زمین و حتی بین سیاره‌ای را طی کند. ماسک گفت که اسپیس ایکس برای چنین کار مهم و بزرگی کاملا آماده است، اما صدور مجوز FAA ممکن است بیشتر از یک ماه طول بکشد.
 
در هفته گذشته مخالفان و موافقان پرتاب استارشیپ دور هم جمع شدند که هر دو گروه به مسائل جالب توجهی اشاره کردند و حالا FAA به همراه اسپیس ایکس باید با درنظر گرفتن این نظرات نتیجه نهایی را اعلام کنند و به مرحله بعدی صدور مجوز بروند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.