سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 26, 2021
11:14 سه شنبه، 4ام آبانماه 1400
کد خبر: 129761

عملکرد پایین‌تر گوگل تنسور از اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ در بنچمارک گیک‌بنچ

 
اولین تراشه مخصوص موبایل گوگل به نام تنسور در گوشی‌های سری پیکسل ۶ مورد استفاده قرار گرفته و حالا نتایج اولیه بنچمارک این گوشی‌های هوشمند منتشر شده که از عملکرد ضعیف‌تر این چیپ نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ خبر می‌دهد.
 
تراشه تنسور از پیکربندی متفاوتی نسبت به چیپ‌های اندرویدی موجود در بازار بهره می‌برد. گوگل در این تراشه‌اش از دو هسته Cortex-X1 به همراه دو هسته Cortex-A76 و ۴ هسته Cortex-A55 استفاده کرده که هسته‌های Cortex-A76 مربوط به سال ۲۰۱۸ هستند.
 
هسته Cortex-X1 در تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ هم مورد استفاده قرار گرفته و تمام آن‌ها با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده‌اند. حالا بنچمارک‌های اولیه گوشی‌های پیکسل ۶ منتشر شده که از عملکرد تک هسته‌ای مشابه با گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ خبر می‌دهد.
 
 
 
 
 
با وجود چنین شباهتی، در بخش چند هسته‌ای با تفاوت عملکرد تقریبا چشمگیری روبه‌رو هستیم. پیکسل ۶ و ۶ پرو در بخش چند هسته‌ای به ترتیب امتیازهای ۲۸۱۲ و ۲۸۵۵ را کسب کرده‌اند، در حالی که امتیاز اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ به ترتیب برابر ۳۷۴۱ و ۳۳۰۲ است.
 
با توجه به چنین اختلافی و البته معرفی نسل بعدی تراشه‌های کوالکام و سامسونگ در آینده نزدیک، تنسور شکست سنگینی را در بازار متحمل خواهد شد. نسل بعدی چیپ‌های اسنپدراگون و اگزینوس از هسته‌های Cortex-X2 و A710 استفاده خواهند کرد که قدرت بالایی دارند.
 
در بخش پردازش گرافیکی، GPU مورد استفاده در تنسور یعنی Mali-G78 قدرت بالایی دارد و می‌تواند با بهترین تراشه‌های اندرویدی رقابت کند. با این حال نتایج بدست آمده در بنچمارک‌های گرافیکی چندان پایدار نیستند.
 
در نهایت گوگل از واحد پردازش تنسور (TPU) در تراشه‌اش استفاده کرده که عملکرد یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی‌اش را افزایش می‌دهد. بنابراین شاید در دنیای واقعی گوشی‌های جدید گوگل عملکرد مشابه با دیگر پرچمدارهای بازار داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.