اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 27, 2021
17:16 چهارشنبه، 5ام آبانماه 1400
کد خبر: 129839

مدیرعامل مکتب‌خونه: با مکتب‌لایو، گامی برای تبدیل شدن به هلدینگ آموزشی برداشتیم

 
مکتب‌لایو پلتفرم تدریس آنلاین است که توسط مکتب‌خونه راه‌اندازی شده است تا پاسخ‌گوی نیاز افراد به آموزش مجازی و آنلاین باشد. به گفته مدیرعامل مکتب‌خونه، آن‌ها با مکتب‌لایو یک گام دیگر در راستای تبدیل شدن به یک هلدینگ آموزشی مجازی را برداشته‌اند.
 
پلتفرم تدریس آنلاین مکتب‌لایو حدود یک ماهی است که فعال شده و فعلا در آن دوره‌های خصوصی آموزش زبان برگزار می‌شود. این پلتفرم از دل تیم مکتب‌خونه به وجود آمده که این مجموعه سابقه‌ای چندین ساله در حوزه ارائه محتواهای آموزشی دارد.
 
«مصطفی حسینی»، مدیرعامل مکتب‌خونه در گفتگویی با دیجیاتو درباره چرایی راه‌اندازی مکتب‌لایو و ساز و کار آن توضیح می‌دهد و اعلام می‌کند مکتب‌خونه به دنبال تبدیل شدن به هلدینگ آموزشی مجازی است و راه‌اندازی مکتب‌لایو در این راستا صورت گرفته است.
 
مکتب‌لایو مکمل دوره‌های مکتب‌خونه
حسینی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه ایده راه‌اندازی مکتب‌لایو از کجا آمد، با بیان اینکه بخش کلاس‌های آنلاین مکتب‌خونه در این پلتفرم ارائه می‌شود، گفت:
 
«با شیوع کرونا علاوه بر مدارس و دانشگاه‌ها، کلاس‌های حضوری آموزشگاه‌ها نیز لغو و دوره‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. از همین روی ما نیز به سمت برگزاری کلاس‌های آنلاین حرکت کردیم. کلاس‌ها و دوره‌های مکتب‌خونه، ضبط شده و به نوعی آفلاین هستند و مکتب‌لایو عملا مکمل این کلاس‌هاست.»
 
به گفته وی این پلتفرم در ابتدا در حوزه آموزش زبان فعالیت خود را آغاز کرده است اما قرار نیست صرفا محدود به این حوزه باشد و به زودی دوره‌های متنوعی در آن ارائه خواهد شد.
 
اما چرا مکتب‌لایو در قالب پلتفرمی مجزا از مکتب‌خونه راه‌اندازی شد؟ حسینی علت این موضوع را متفاوت بودن این دو محصول عنوان می‌کند: «فرآیند تجربه کاربری، پروفایل اساتید و … در این دو پلتفرم متفاوت از هم است به همین دلیل طبیعتا امکان پیاده‌سازی مکتب‌لایو در دل مکتب‌خونه وجود نداشت.»
 
تفاوت‌های مکتب‌خونه و مکتب‌لایو
مدیرعامل مکتب‌خونه در ادامه به تفاوت‌های این دو پلتفرم اشاره کرده و به دیجیاتو گفت:
 
«مکتب‌لایو یک پلتفرم باز است که هر مدرس می‌تواند در آن ثبت‌نام و پس از تایید، برای خود پروفایل ایجاد کرده و دانشجو جذب کند. متقاضیان دوره‌های آموزشی نیز می‌توانند به پروفایل تمامی اساتید دسترسی داشته و با مقایسه و ارزیابی، مدرس مورد نظر خود را انتخاب کنند.»
 
او در ادامه با بیان اینکه مکتب‌لایو و مکتب‌خونه مخاطب‌های متفاوتی دارند به مزیت‌های هر یک اشاره کرده و گفت:
 
«با توجه به برگزاری کلاس آنلاین در مکتب‌لایو، تعامل مدرس با دانشجو بیشتر بوده و امکان شخصی‌سازی وجود دارد. استاد نیز با شناخت خود از دانشجو، مطابق با سطح فرد سیلابس درسی را ارائه می‌کند که طبیعتا چنین امکانی در کلاس‌های آفلاین وجود ندارد. در مقابل نیز یکی از مزیت‌های اصلی کلاس‌های آفلاین، امکان استفاده از دوره در هر ساعت شبانه‌روز است و فرد محدود به زمانی خاص نمی‌شود.»
 
همچنین با توجه به اینکه دوره‌های مکتب‌لایو به صورت خصوصی برگزار می‌شود، امکان ارائه مدرک در این پلتفرم وجود ندارد.
 
به گفته حسینی در حال حاضر فقط امکان برگزاری دوره‌های خصوصی در مکتب‌لایو میسر است اما در آینده مدل‌های دیگری برای برگزاری کلاس‌ها در دسترس قرار خواهند گرفت.
 
پروسه عضویت اساتید در مکتب‌لایو
اما مدرسین مکتب‌لایو بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟ مدیرعامل مکتب‌خونه در پاسخ به این سوال دیجیاتو به فرآیند انتخاب اساتید اشاره کرده و گفت:
 
«صفحه‌ای برای ثبت‌نام اساتید در نظر گرفته شده که افراد می‌توانند با تکمیل فرم و ثبت اطلاعات خود، برای برگزاری کلاس در مکتب‌لایو درخواست دهند. سپس با بررسی‌ پروفایل اساتید و رزومه وی توسط تیم ارزیابی، مدرسین تایید شده و می‌توانند جهت جذب دانشجو و برگزاری کلاس اقدام کنند.»
 
هر مدرس در صفحه پروفایل خود می‌تواند ویدئویی از معرفی خود، نمونه تدریس و تقویمی از ساعت خالی برای برگزاری کلاس قرار دهد. همچنین هزینه دوره‌ها توسط خود اساتید تعیین شده و هیچ سقف و کفی از سوی مکتب‌لایو برای آن تعریف نشده است.
 
دانشجویان نیز می‌توانند پس از ارزیابی پروفایل‌های اساتید، هزینه هر دوره و برگزاری یک جلسه آموزشی رایگان، اقدام به ثبت‌نام کنند. لازم به ذکر است دوره‌های مکتب‌لایو در بستر همین پلتفرم برگزار شده و نیاز به نصب هیچ اپلیکیشنی وجود ندارد.
 
به گفته حسینی در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ استاد در مکتب‌لایو فعال هستند و طی یک ماهه گذشته، حدود ۴۰۰ کلاس برگزار شده است، که برای شروع آماری قابل قبول است.
 
او در پایان به برنامه‌های خود برای آینده اشاره کرده و می‌گوید به دنبال تبدیل مکتب‌خونه به یک هلدینگ آموزشی مجازی هستند که سرویس‌های متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌کند. مکتب‌لایو دومین سرویس این مجموعه بوده و در آینده از سرویس‌های دیگری نیز رونمایی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.