امنیت

اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 6, 2021
16:49 شنبه، 15ام آبانماه 1400
کد خبر: 130124

خطرناک‌ترین آسیب‌پذیری‌های سخت‌افزاری در ۱۲ ضعف امنیتی

 
مرکز افتا اعلام کرد: لیست ۱۲ ضعف امنیتی که متداول‌ترین و حیاتی‌ترین خطاهایی است که به آسیب‌پذیری‌های سخت افزاری جدی منجر می شود، در اختیار مدیران و کارشناسان IT سازمان ها قرار گرفته است.
 
به گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتا، مؤسسه MITER ، فهرست این آسیب پذیری‌ها را برای افزایش آگاهی از ضعف‌های رایج سخت‌افزاری و آموزش برنامه‌نویسان و طراحان در مورد چگونگی حذف خطاهای «حیاتی» (Critical) در طول توسعه محصول ارائه کرده است تا از مشکلات امنیتی و آسیب‌پذیری‌های سخت‌افزاری جلوگیری کنند.
 
مهاجمان اغلب می‌توانند از این ضعف‌ها برای کنترل سیستم آسیب‌پذیر سوءاستفاده و به اطلاعات حساس یا حیاتی دست پیدا کنند یا به بروز اختلال در سرویس‌دهی (Denial-of-Service – به اختصار DoS) منجر شوند.
 
این ۱۲ ضعف امنیتی، متداول‌ترین و حیاتی‌ترین خطاهایی است که به آسیب‌پذیری‌های سخت‌افزاری جدی، منجر می‌شود. آسیب‌پذیری‌های خطرناک اعلام شده، در کدهای برنامه‌نویسی، طراحی یا معماری سخت‌افزار وجود دارند.
 
علاوه بر آموزش طراحان و برنامه‌نویسان در مورد چگونگی حذف خطاها در طول توسعه محصول، اعلام و آشنایی با ۱۲ ضعف امنیتی می‌تواند به تحلیلگران و مهندسان کمک کند تا از آن در آزمایش، بررسی و ارزیابی امنیتی محصولات استفاده کنند.
 
این ۱۲ مورد از مهم‌ترین آسیب‌پذیری‌های امنیتی سخت‌افزاری از میان ۹۶ ضعف سخت‌افزاری موجود، شناسایی شده‌اند و لیست آنها به همراه راهنمایی‌های لازم در پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت راهبردی افتا در اختیار مدیران، کارشناسان و متخصصان IT سازمان‌ها و دستگاه‌های دارای زیرساخت حیاتی قرار گرفته است.
 
محققان بر این باورند که ترتیب ضعف‌های سخت‌افزاری اعلام شده، اولویتی نسبت به هم ندارند و همه آن‌ها باید مدنظر قرار بگیرند.
 
کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا می‌گویند: مدیران ارشد فناوری می‌توانند از فهرست ۱۲ ضعف امنیتی، به‌عنوان معیار سنجش پیشرفت تلاش‌های خود برای ایمن کردن منابع سخت‌افزاری سازمان استفاده و مشخص کنند که منابع را برای توسعه ابزارهای امنیتی یا فرایندهای خودکار، به‌درستی به کار گرفته‌اند و این‎که آیا در حال کاهش بخش وسیعی از آسیب‌پذیری‌ها هستند یا خیر؟
 
پیش از این نیز ۳۵ ضعف رایج، مهم و خطرناک که در طول ۵ سال گذشته در نرم‌افزارهای مختلف وجود داشته است، در فواصل مختلف به متخصصان IT معرفی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.