امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 15, 2021
11:22 دوشنبه، 24ام آبانماه 1400
کد خبر: 130413

چالش حاکمیت سایبری پیش روی قانونگذاران در آمریکا

 
کارشناسان منتقد عملکرد شرکت‌های فناوری در آمریکا بر این باورند که اکنون زمان اتخاذ رویکردی جدید و آگاهانه در مقابل شرکتها فرا رسیده و باید اقدام به مقابله با رویکردهای انحصاری شرکت‌ها کرد.
 
 با اطلاع از وقایع اخیر و چالش‌های قرار گرفته پیش روی شبکه های اجتماعی، می‌توان نتیجه گرفت که شعار دیرینه فیس بوک «سریع حرکت کن و همه چیز را بشکن.»، رویکردی اشتباه برای ایجاد و مدیریت یک پلتفرم فعال در حوزه محتوا بوده است. در مقطع کنونی به نظر می‌رسد که برخی از اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا، با الهام از همین شعار، در پی وارد ساختن ضربه به انحصار و قدرت روزافزون فیس بوک هستند.
 
در حالی که بسیاری از هواداران شرکت‌های فناوری، رویکرد قانون گذاران آمریکا را نامعقول و عجولانه می‌دانند و مدعی هستند که مدافعان طرح‌های یاد شده به عواقب تصمیمات خود فکر نمی‌کنند؛ اما سناتورهای حاضر در کنگره بر تدوین، تصویب و اجرای قوانین ضد انحصار در راستای ایجاد رقابت پذیری و تضمین تأمین امنیت ملی ایالات متحده آمریکا تاکید دارند.
 
کارشناسان منتقد عملکرد شرکت‌های فناوری بر این باورند که اکنون زمان اتخاذ رویکردی جدید و آگاهانه فرارسیده است. به نظر می‌رسد آمریکا نیاز دارد مانند مقاطع تاریخی پیشین، یک بار دیگر اقدام به مقابله با رویکردهای انحصاری شرکت‌ها و صنایع بزرگ کند.
 
از سوی دیگر، راهبردهای حکمرانی فضای مجازی روسیه و چین نیز، موضوع دیگری است که تئوریسین‌های ایالات متحده، خطر ظهور و تقویت آن را احساس و درک کرده اند.
 
دولت ایالات متحده آمریکا که زمانی به واسطه فشار و انتقاد بین المللی در مورد در اختیار داشتن انحصار شبکه اینترنت طی سال‌های نخست ظهور این پدیده، قدرت و توان اعمال اراده خود بر این فضا را به شرکت‌های خصوصی فناوری تفویض کرده بود در مقطع کنونی، با بحران قدرت گیری بیش از حد پلتفرم‌های یاد شده، مواجه شده است.
 
امروزه، آلفابت، شرکت مادر گوگل با در اختیار داشتن ۲۳۶ شرکت فناوری و شرکت‌های مایکروسافت، اپل، آمازون و فیس بوک، به ترتیب با ۲۲۵، ۱۰۹، ۸۵ و ۷۹ شرکت زیرمجموعه، صنعت فناوری را به انحصار خود در آورده اند.
 
با این وجود، دیوید سیسلین و امی کلوبشار پیشنهاد دهندگان طرح مقابله با انحصار شرکت‌های فناوری با چالش‌هایی بیش از خرد کردن ابر شرکت‌های فناوری مواجه هستند. آنها بی شک پس از اجرای طرح یاد شده به نهادی برای نظارت مستقیم بر عملکرد صدها شرکت فناوری کوچک نیاز دارند و قطعاً افزایش تعداد فعالان این حوزه، شناسایی مشکلات و تخلفات را بسیار دشوار می‌سازد. این در حالی است که علاوه بر مشکلات و مسائل متناقض موجود در داخل ایالات متحده بر سر نظام حکمرانی فضای مجازی، گفتمان‌های حاکمیتی متفاوتی در دیگر نقاط دنیا در حال ظهور و پیشرفت است.
 
شرکت‌هایی چینی چون تنسنت و بایت دنس از یک سو و وی‌کی و یاندکس در روسیه، از سوی دیگر، با حمایت مستقیم دولتی و سرعتی شگفت آور در حال پیشرفت هستند و همین امر، سبب مواجه شدن دولت آمریکا با چالش‌های بین المللی متعدد بر سر راه احیای خود به عنوان رهبر حوزه فناوری جهان، می‌شود.
 
از همین روی، لیندسی مارک لوئیس، مدیر و عضو سابق هیئت مدیره مؤسسه مطالعاتی «PPI»، طی یادداشتی در وبگاه «The Hill»، به ارائه دیدگاه‌های خود در راستای بهبود طرح یاد شده پرداخته است. بی شک نگاهی گذرا به دیدگاه متخصصان حوزه فناوری آمریکا و توصیه‌های کارشناسان به سیاستمداران این کشور، می‌تواند ما را در درک بهتر اولویت‌های حاکمیتی ایالات متحده و جزئیات تلاش این کشور برای تغییر شرایط به نفع خود، یاری کند.
 
به عقیده وی، به جای وارد کردن ضرباتی کاری مانند خرد و تقسیم کردن شرکت‌های بزرگ، به راه‌های هوشمندانه‌تری برای تسهیل حکمرانی فناوری در داخل و خارج نیاز است. وی در این مورد می‌نویسد: «اولین و حیاتی‌ترین قدمی که کنگره می‌تواند بردارد، تصویب یک قانون جامع حریم خصوصی است که بر اساس مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) و قانون اخیر حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده ایالت ویرجینیا طراحی و اجرا شود. با این اقدام، اطمینان حاصل شود که آسیب‌هایی که از فیس‌بوک دیده‌ایم دیگر تکرار نخواهند شد.
 
وی در ادامه مقاله خود، به موضوع حکمرانی در لایه محتوا نیز پرداخته است: «در مورد حاکمیت محتوا ما باید از کودکان و خانواده‌های آنلاین محافظت کنیم و آنها را در زمینه درک و ارزیابی نحوه مدیریت مسئولانه محتوا و نشر داده‌های جعلی، توانمند سازیم. کنگره و دولت بایدن با برداشتن گام‌های مثبت در این زمینه، می‌توانند اثری عمیق را برای مقابله با محدودیت‌های فناوری اتحادیه اروپا ایجاد کنند و به بقیه جهان نشان دهند که یک جایگزین فناورانه و دموکراتیک برای رویکردهای دیگر کشورهای جهان چون چین و روسیه، هستند.»
 
سرمایه گذاری در زمینه «زنجیره تأمین فناوری ایالات متحده» نیز یکی دیگر از توصیه‌های این کارشناس حوزه فضای مجازی به سیاست گذاران آمریکا است. لوئیس معتقد است که هدایت سرمایه گذاری کلان موجود به حوزه‌هایی چون رایانش کوانتومی، نیمه هادی‌ها و هوش مصنوعی، می‌توانند بار دیگر فاصله آمریکا با رقبای دیرینه چون چین را افزایش دهند.
لیندسی مارک لوئیس در بحث پایانی خود، به موضوع دیپلماسی سایبری نیز اشاره کرد و نوشت: «کنگره و دولت بایدن باید در زمینه مقابله با تهدیدات امنیت سایبری و ایجاد یک محیط نظارتی برای محافظت از زیرساخت‌های دیجیتالی، با اتحادیه اروپا و سایر دموکراسی‌ها همکاری کنند.»
این پیشنهاد در حالی مطرح شد که اخیراً خبری مبنی بر عزم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برای ایجاد اتحادی با کشورهای قدرتمند اروپایی، جهت توافق برای آینده حکمرانی اینترنت، منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.