اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

November 16, 2021
14:03 سه شنبه، 25ام آبانماه 1400
کد خبر: 130467

مدیرعامل مخابرات: ۸۰۰ میلیارد تومان از املاک مخابرات با بدهی‌ها تهاتر شد/ قول زارع‌پور برای حل مشکل مخابرات/ تشکیل کمیته توسعه FMC

ICTna.ir – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با برگزاری مزایده فروش املاک شرکت مخابرات، بخشی از املاک را بابت بدهی‌ها واگذار کردیم و نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان از املاک مخابرات با بدهی‌های شرکت تهاتر شده است.

TCI Press Conference.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مجید سلطانی در نشست خبری امروز خود با بیان این مطلب افزود: بخشی از منابع حاصل از فروش املایک را هم در توسعه سرمایه‌گذاری کردیم. تا پایان شهریور ماه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان در توسعه سرمایه‌گذاری کردیم.

او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری از سمت اپراتورها یک الزام است و نه انتخاب، اظهار داشت: اما برای اینکه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور جهش داشته باشد، رقم سرمایه‌گذاری در این صنعت باید بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان باشد. ضمن اینکه وقتی درآمد مخابرات کاهش می‌یابد،  صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات جهش و توسعه نخواهد داشت.

زیان ۸ هزار میلیارد تومانی مخابرات از طرح هم‌کدسازی

سلطانی درخصوص درخواست این شرکت برای افزایش تعرفه تلفن ثابت توضیح داد: سال ۹۴ که طرح هم‌کدسازی مخابرات ابلاغ شد، برای مردم مزایایی داشت و چون میزان دریافت براساس مسافت و نرخ پالس بود، در هم‌کدسازی نرخ پالسی به طور کلی حذف شد.

او با اشاره به اینکه قرار شد در موضوع مدل تعرفه تغییری بدهند که زیان ناشی از هم‌کدسازی به مخابرات تحمیل نشود، افزود: حاکمیت نمی‌تواند به شرکت‌های خصوصی ماموریتی محول کند که برای شرکت‌ها زیان داشته باشد و منابع آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بر همین اساس، در موضوع اصلاح تعرفه اقدامی صورت گرفت ولی این اقدام بلافاصله بعد از اجرایی شدن توسط دیوان محاسبات ابطال شد.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در راستای اجرای طرح هم‌کدسازی ۸ هزار میلیارد تومان زیان به مخابرات وارد شد که تنها ۹۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد که جبران زیان وارده نبوده است و ۱۲ سال است که تعرفه تلفن ثابت ۴۵ ریال محاسبه می‌شود.

او گغت: با این قوانین و تعرفه‌های فعلی در کشور، مخابرات روی سیم مسی، رانژه و برق متضرر شده است اما اجازه تغییر تعرفه را نداشته است. اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم اما توجهی به آن نمی‌شود و بعد می‌گویند چرا توسعه نمی‌دهید و باید این درآمد از یک جایی مثل FCP، تعرفه، همراه و .. بیاید.

اجرای مصوبه بیت‌استریم با تغییر زیرساخت‌های نرم‌افزاری

سلطانی درخصوص اجرایی نشدن مصوبه بیت‌استریم از سوی این شرکت نیز توضیح داد: درمورد بیت‌استریم آسیب‌شناسی کردیم. با تعدادی از شرکت‌ها قرارداد هم بستیم اما باید در برخی سیستم‌ها مانند بیلینگ تغییراتی صورت بگیرد. زیرساخت‌های نرم‌افزاری باید تغییر کنند و دو طرف مخابرات و شرکت‌های متقاضی باید به صورت مشترک روی آن کار کنند.

او افزود: مقاومتی از طرف ما برای اجرای مصوبه بیت‌استریم وجود ندارد و تاکنون با هشت شرکت قرارداد بسته‌ایم.

افزایش ۱۰ هزار تومانی تعرفه تلفن ثابت

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: در بخش روستایی درآمد ما ۴۰ میلیون تومان است اما برای توسعه آن باید ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنم. ما نمی‌توانیم بگوییم در آن نقاط سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. وظیفه من است که سرویس بدهم اما حاکمیت هم باید از ما حمایت کند.

او افزود: وقتی شبکه زیرساختی کشور بازسازی نمی‌شود، مردم متضرر می‌شوند. این مساله در لایه‌های پنهان شبکه وجود دارد. درحالی که تعرفه انواع خدمات چندین بار افزایش یافته، افزایش رقم ۱۰ هزار تومانی تلفن ثابت چه تاثیری در هزینه‌های سبد خانوار دارد؟ با این نرخ تورم آیا افزایش ۱۰ هزار تومانی تعرفه تلفن ثابت، تاثیر زیادی در سبد خانوار دارد؟

سلطانی ادامه داد: نوسازی و توسعه شبکه ارتباطی مخابرات هزینه دارد و وقتی توازن بهم می‌خورد، مردم ضرر می‌کنند و این درحالی است که در فرایند توسعه، در بسیاری از مراکز استان‌ها، کافوهای مسی را به کافوهای نوری تبدیل می‌کنیم.

به گفته او، میزان سرمایه‌گذاری مخابرات در بخش تلفن ثابت در صورت اصلاح تعرفه‌ها، سه برابر خواهد شد.

قول مساعد وزیر ارتباطات برای برطرف شدن مشکلات مخابرات

مدیرعامل مخابرات، اخبار مخالفت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش تعرفه تلفن ثابت را نادرست خواند و گفت: ایشان قول مساعد دادند مسایل و مشکلات مخابرات برطرف شود و مخابرات از بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات، حمایت خوبی می‌شود.

او با اشاره به تشکیل تیم مشترک طراحی و مهندسی بین مخابرات و وزارت ارتباطات افزود: این تیم روی طراحی توسعه شبکه کار می‌کنند. برای تامین منابع مالی آن تیم تشکیل داده‌اند و پیشنهادات مختلفی مطرح شده است و مشکل به زودی حل می‌شود.

سلطانی خاطرنشان کرد: ما تابع مقررات هستیم و اگر تابع مقررات نبودیم، الان نباید به هیچ شرکت FCP سرویس می‌دادیم. بعضی از این شرکت‌ها بدهی زیادی به ما دارند و با همین تعرفه‌های سال‌های ۹۴ و ۹۵، ما باز هم به آنها سرویس می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه مخابرات یک شرکت حاکمیتی و مادر تخصصی است و هیچ وقت کاری خارج از مقررات و قوانین نخواهد کرد، افزود: مطمئنیم مسوولان هم اکنون عنایت خاصی به مخابرات دارند و از آقای زارع‌پور، وزیر ارتباطات تشکر می‌کنم که با دستورشان برای تشکیل کمیته‌ها مسایل را خوب پیش خواهیم برد.

سلطانی گفت: امروز هم با رییس جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جلسه داشتیم. روابط خوبی با رگولاتوری داریم و منطق خوبی در این سازمان حکمفرما شده است و امیدواریم با حمایت همه بازیگران صنعت، جهشی در ارایه خدمات داشته باشیم.

محاسبه سرقت تجهیزات مخابراتی در هزینه تمام شده

مدیرعامل شرکت مخابرات درخصوص سرقت تجهیزات مخابراتی اظهار داشت: با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی سیر صعودی در خسارات وارده به شبکه مخابرات بابت سرقت تجهیزات نداریم اما هماهنگی صورت گرفته تا کنترل شود و کار بسیار سختی است.

او افزود: به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد داده‌ایم بخشی از خسارت وارده از بابت این موضوع را در محاسبات خود لحاظ کنند.

پاسخ مخابرات به مشاور رگولاتوری وزیر ارتباطات

سلطانی درخصوص اظهارات حسین فلاح جوشقانی، مشاور تنظیم مقررات ارتباطات وزیر ارتباطات توضیح داد: روابط عمومی مخابرات بیانیه‌ای را در پاسخ به مشاور رگولاتوری وزیر ارتباطات آماده کرده تا مردم خودشان برای مسایل و مشکلات موجود قضاوت کنند.

او افزود: باید برای این مشکلات مخابرات راه‌حلی ارایه شود و با تشکیل کمیته مشترک با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم‌های خوبی ایجاد خواهد شد.

سلطانی با اشاره به اینکه دولت‌ها در بخش توسعه ارتباطات ثابت با فناوری فیبرنوری و FTTH به شرکت‌های خود کمک می‌کنند، گفت: علاوه بر این در حق تسهیم پایین پروانه نیز به اپراتورها کمک می‌کنند و اگر بخواهیم در بخش ارتباطات ثابت رشد داشته باشیم، باید در ارتباطات ثابت سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

او افزود: در بخشی از شهرها بخاطر فاصله منازل با مراکز مخابراتی مشکل کیفیت و کاهش سرعت داریم که برای رفع آن طرح داریم و می‌دانیم باید چکار کنیم که کیفیت سرویس مشترکین بالا برود اما بخاطر محدودیت مالی نتوانستیم پروژه‌ها را اجرا کنیم و کیفیت را افزایش دهیم.

تدوین نقشه راه توسعه FMC

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که برای همگرایی خدمات ثابت و سیار (FMC) میان شرکت مخابرات ایران و همراه اول چه اقدامی صورت گرفته است، گفت: برای توسعه FMC کمیسیون مشترکی تشکیل دادیم. نقشه راه آن تدوین شده و از حدود شش ماه قبل استارت آن را زدیم.

او افزود: مطالعات اولیه در گذشته شده بود اما موضوع مسکوت مانده بود و به صورت جدی دنبال نشده بود. موضوع در هیات مدیره مخابرات مطرح شد و در کمیته راهبردی طرح و نقشه راه پیاده‌سازی آن تدوین شد.

سلطانی گفت: درحال حاضر کمیته‌های مشترک فنی و تخصصی برای توسعه FMC با همراه اول تشکیل شده است اما در شبکه مخابرات، بین تکنولوژی‌ها در بخش ثابت و سیار در کشور تفاوت وجود دارد.

او افزود: اگر الان یک اپراتور با فناوری روز FMC را اجرا کند، راحت است اما چون ما تفاوت تکنولوژی بین ثابت و سیار داریم، پیچیدگی فنی دارد که حتما باید درنظر گرفته شود. ضمن اینکه این پروژه را در سطح هسته شبکه یا مارکتینگ جلو ببریم، در دستور کار هیات مدیره مخابرات و همراه اول قرار دارد.

مدیرعامل مخابرات معتقد است: اگر الان یک اپراتور با فناوری روز FMC را اجرا کند، راحت است اما چون ما تفاوت تکنولوژی بین شبکه ثابت و سیار مخابرات داریم، پیچیدگی‌های فنی دارد که حتما باید درنظر گرفته شود.

قوانین بالادستی اجازه آزادسازی نیروی انسانی را نمی‌دهد

مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به نقدی که به روند مدیریت و بهره‌وری این شرکت می‌شود، اظهار داشت: شرکتی که از بخش خصوصی به دولتی می‌آید، بحث چابک‌سازی و بهره‌وری آن مطرح است اما آیا قوانین کشور اجازه آزادسازی نیروی انسانی را به ما می‌دهد؟ آیا در شرایط اقتصادی فعلی من می‌توانم کارمند خود را بیکار کنم؟

او درباره عدم آزادسازی نیروی انسانی با گذشت پنج سال از واگذاری شرکت مخابرات و سپری شدن مهلت قانون تجارت افزود: طی سه سال قبل از مسوولیت من، مدیریت و اداره مخابرات دست چه کسی بوده است؟ مگر مستقیما دست خود وزارتخانه نبوده است؟

سلطانی گفت: قوانین بالادستی اجازه آزادسازی نیروی انسانی را به ما می‌دهد یا نه؟ قوانین اجازه چابک‌سازی به ما نمی‌دهد. شرکت‌هایی که با این مدل خصوصی شدند، دست و بال‌شان بسته است.

او با اشاره به اینکه یک شرکت تازه وارد حداکثر مدل بهره‌وری را می‌تواند پیاده‌سازی کند، افزود: اما وقتی شاکله‌ای را تحویل گرفتیم، تغییر و تحول در این شاکله مخصوصا با حدود ۵۰ هزار نیروی انسانی به سادگی نیست و به تدریجی باید انجام شود.

سلطانی از دستگاه‌های قانون‌گذار خواست تا به این مساله توجه داشته باند و تا بنگاه‌ها را به سمت بهره‌وری و چابک‌سازی هدایت کنند.

پیشنهاد تعرفه حداقل ۱۶ هزار تومانی به ازای هر خط تلفن ثابت

نادر صابری‌وند، معاون تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران درباره مدل تعرفه‌گذاری تلفن ثابت در شورای رقابت توضیح داد: شورای رقابت دو بخش ثابت و متغیر را برای تعرفه تلفن ثابت در نظر گرفته است.

او در جمع خبرنگاران افزود: بخش متغیر این تعرفه براساس میزان مصرف کاربر محاسبه می‌شود و بخش ثابت، بخش آماده‌سازی خطوط برای فعال نگه داشتن آنها است.

او با اشاره به اینکه متوسط هزینه نگه‌داری خطوط تلفن ثابت در سال ۹۹ برای هر خط ۲۱ هزار تومان بوده است، گفت: پیشنهاد ما متعادل‌سازی رقم ثابت هر خط تلفن ثابت و درنظر گرفتن تعرفه ۱۶ هزار تومانی برای این بخش بود.

صابری‌وند با اشاره به اینکه با این تعرفه در بخش هزینه‌های شبکه تلفن ثابت سر به سر خواهیم شد، افزود: بیش از پنج  ماه از مصوبه شورای رقابت گذشته و پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، عملیاتی خواهد شد.

اعلام آمادگی مخابرات برای اجرای تعرفه سال ۸۲

داوود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز در این نشست گفت: درمورد تغییر تعرفه تلفن ثابت اعلام آمادگی کردیم که مصوبه سال ۸۲ را اجرا کنیم و به دولت اعلام کردیم اگر مدعی افزایش تعرفه هستید، ما هنوز هم حاضریم به تعرفه سال ۸۲ برگردیم.

او با اشاره به اینکه در زمان خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران تعداد پورت‌های اینترنت پرسرعت واگذار شده، ۱۰۰ هزار پورت بود، افزود: اکنون این رقم به ۱۰ میلیون پورت رسیده است.

زارعیان نیز درباره اجرای مصوبه بیت‌استریم توضیح داد: برای اجرای آن به ۱۰ شرکت قرارداد را ارسال کردیم فقط یک شرکت که به مخابرات بدهکار بود، آن را امضا نکرده بود که آن هم امروز صبح امضا کرد.

او، سهم درآمدهای مخابرات از ارایه خدمات تجاری را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد عنوان کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.