اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 17, 2021
11:45 چهارشنبه، 26ام آبانماه 1400
کد خبر: 130498

هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران؛ جلسه گلایه‌ها و مخالفت‌ها

 
کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در حالی هشتمین جلسه خود را پشت سرگذاشت که این بار میزبان مهمانان گلایه‌مند و مذاکرات پر بحث و جدل اعضای کمیسیون بود.
 
 هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در حالی برگزار شد که نمایندگان برخی از دستگاه های مرتبط و بخش های خصوصی ذی‌نفع در این جلسه حاضر شدند و به طرح دغدغه و مطالبات خود نسبت به این طرح پرداختند.
 
در ابتدا نماینده مرکز ملی فضای مجازی به ارائه گزارشی از وضعیت اینترنت کشور، فعالیت پیام رسان های داخلی، ترافیک اینترنتی کشور و مشکلات و چالش‌های این فضا پرداخت، وی که در ارائه گزارش خود به آماری از مخاطبان پیام‌رسان ها داخلی اشاره کرد با انتقاد جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت روبه‌روشد، رشیدی کوچی در این خصوص میزان عضویت مردم در پیام رسان های داخلی گفت که اینجانب در پیام رسان «بله» عضویت نداشتم ولی هنگامی که در آن عضو شدم مشاهده کردم که خیلی ها برای من در این پیام‌رسان پیش‌تر از اینکه عضو شوم پیام ارسال کرده اند.
 
نماینده مرکز ملی فضای مجازی در خصوص این موضوع توضیح داد: خیلی از پیام رسان ها تمایلی نداشتند که عضو بیشتر داشته باشند و دلیل آن وجود مشکلات ترافیکی بود؛ البته در روزهای ابتدایی کار خود شاید اقدامات تشویقی انجام داده باشند ولی دلیلی ندارند بخواهند کسی را خودشان عضو کنند.
 
اما در ادامه غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در تذکری  مطرح کرد که «خبرنگاران به غیر از خبرنگار خبرگزاری خانه ملت اجازه حضور در جلسه کمیسیون مشترک را نداشتند، این در حالی است که قرار بود رسانه ها و خبرنگارانی که اجازه حضور در مجلس را دارند بتوانند در جلسات کمیسیون نیز حاضر باشند؛ پس باید به منتقدین حق بدیم که با تردید به این جلسات نگاه کنند،» اما این تذکر انتقاد رضا تقی‌پور رییس کمیسیون را هم در پی داشت؛ رییس جلسه در پاسخ به اظهرات نوری‌قزلجه گفت: شما با عنوان تذکر ایجاد شبهه می کنید، چه کسی اجازه نداده است که خبرنگاران در جلسات حاضر نشوند؟ این درحالی است که جلسات به صورت زنده پوشش داده می‌شود، این شبهه چگونه قابل توجیه است؟ با اینکار به شفافیت لطمه می زنید، این اظهارات شما کذب است و این را پیگری خواهم کرد، متاسفم که یک نماینده به هیات رییسه کمیسیون چنین کذبی را نسبت دهد، از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این اظهارات شما را پیگیری می کنم، شما به عنوان تذکر  شبهه مطرح کردید، چه کسی خبرنگاران را راه نداده است؟ علیه او شکایت خواهم کرد.
 
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه نیز خطاب به رییس جلسه در تذکری عنوان کرد: آقای نوری یا هر شخصی که صحبت می کند حق اظهار نظر دارد، بارها در صحن مجلس علیه آقای قالیباف مطالبی را مطرح کردند، مخاطب اظهارات ایشان همه اعضای کمیسیون هستند، می‌تواند بعد از اینکه ایشان اظهارات خود را مطرح کردند، پاسخ خود را مطرح کنید برای مثال بگویید که ما گفته بودیم همه خبرنگران که مجوز ورود به مجلس دارند می توانند در جلسات کمیسیون مشترک حاضر شوند و ما این موضوع را از بخش خبر مجلس پیگیری می‌کنیم.
 
مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون نیز دراین خصوص عنوان کرد: حفاظت مجلس دست ما نمی‌باشد و روال خودش را دارد؛ بنابراین اگر مسئله ای بوده کمیسیون در خصوص آن اختیاری ندارد ولی باید پیگیری شود.
 
نوری قزلجه نیز در ادامه بیان کرد: در پیشنهادات خود  ملاحظات حفاظت مجلس را هم مطرح کرده بودم، اکنون هم هیچ اتهامی بیان نکردم، آیین نامه اخیرا به اداره اخبار فرستاده شده است و مشکل حل شد که اینکار باید زودتر انجام می‌شد، اما تذکر دیگر من این می‌باشد که قرار بود از بخش‌های خصوصی برای حضور در جلسات دعوت شود، ولی با دعوت یکی از بخش‌های خصوصی که با طرح مخالف بود مخالفت شد.
 
رضا تقی پور در ادامه اظهرات نوری قزلجه بیان کرد: آقای نوری متاسفم، این اظهارات قابل پیگیری است، شما اتهام وارد می کنید، آیا در جلسه پیشین کمیسیون نماینده بخش خصوصی حاضر بود یا خیر؟ آقای نوری قزلجه شرکت خاصی را برای دعوت معرفی کردند، اما هیات رییسه کمیسیون معتقد است اگر قرار باشد تک تک شرکت ها را دعوت کنیم باید هزاران شرکت را برای حضور در جلسات دعوت کنیم؛ البته اینجانب شخصا با خیلی از شرکت‌ها جلسه غیررسمی داشته و دغدغه آن ها را شنیده‌ام که البته درخواست کرده بودند که نام آنها مطرح نشود.
 
اما در بخش دیگری از جلسه کمیسیون، مرکز ملی فضای مجازی در ادامه به ارائه توضیحات خود پرداخت و درباره لزوم خوداتکایی به سرویس های داخلی در عین توجه به تعاملات با سرویس های خارجی گفت: ما در استفاده از سرویس های داخلی و خارجی سیاست خود اتکایی داریم ولی چون فضای مجازی یک فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات است نمی توان استفاده از سایر سرویس های خارجی را حذف کرد؛ شخصی هم دنبال چنین کاری نیست، صرفا تلاش بر این است سرویس های داخلی پاسخگوی نیازهای ما باشند؛ به دنبال این نیستیم که استفاده از سرویس های جهانی و ارتباطات بین المللی محدود و یا مسدود شود، بارها هم به دنبال تعامل با سرویس های خارجی بوده ایم ولی آن ها به بهانه تحریم هیچ همکاری نداشتند، گاهی سرویس های خارجی مانند مسیریاب ها خودشان ما را محدود می کنند ولی چون مانند آن سرویس را در داخل داشته ایم مشکلی رخ نداد.
 
در ادامه نماینده اتاق بازرگانی به اظهارات نماینده مرکز ملی فضای مجازی واکنش نشان داد و گفت: «در خصوص مسیر یاب‌ها در ابتدا فیلترینگ اتفاق افتاد که استفاده از آن کاهش پیدا کرد» اما این گفته نماینده اتاق بازرگانی تکذیب و پاسخ نماینده مرکز ملی فضای مجازی را مبنی بر این که «چنین چیزی نبوده و ما مستندات آن را به شما ارائه خواهیم داد» به دنبال داشت.
 
در ادامه نیز رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب و کارهای مجازی گفت: با کلیات این طرح مخالف هستیم، دغدغه دوستان را درک کرده و با ولنگاری فضای مجازی هم مخالفیم، ولی با این روش راه به جایی نمی‌رود؛ مانند تجربه فیلترینگ تلگرام که با اینکار خیلی از اقشار مانند نوجوانان را با موضوع vpn آشنا کردیم؛ برخی نمایندگان می گویند ما طرح را مطالعه نکرده‌ایم، در صورتی که اینگونه نیست، برخی نیز ما را با معاندین در یک سو می دانند در صورتی که ما هم دغدغه‌مند هستیم و از پیام رسان داخلی حمایت می کنیم، اما با محدودیت و مسدود شدن پیام رسان های خارجی مخالف هستیم، بگذارید خود مردم میان سرویس های داخلی و یا خارجی انتخاب کنند، نیاز است که این طرح، حمایتی شود؛ یعنی از کسب و کارهای موجود حمایت کنید؛ برای مثال سرویس هایی چون دیجی‌کالا یا اسنپ می توانند پیام رسان ایجاد کنند ولی چون در کار کنونی خود دچار مشکلات زیادی هستند و هر روزه به دادگاه خوانده می‌شوند چنین اقدامی نمی کنند، از هنگامی که این طرح صیانت بدون اغناسازی مردم مطرح شد، مسئله مهاجرت برای فعالین کسب و کارهای مجازی جدی شده است.
 
رییس کمیسیون نیز در پاسخ به اظهارات الفت‌نسب در خصوص فیلترینگ پیام رسان تلگرام بیان کرد: فیلتر تلگرام ارتباطی به طرح حمایت ندارد، این طرح هنوز تصویب نشده است.
 
در پایان جلسه نیز رضا تقی پور رییس کمیسیون با بیان اینکه قرار بود برابر آیین نامه در این جلسات موافقین و مخالفین کلیات طرح اظهارات خود را بیان کنند و کلیات را به رای بگذاریم گفت که این موضوع به دلیل نبود وقت در جلسات بعدی کمیسیون انجام خواهد شد.
 
به گفته رییس کمیسیون، جلسه بعدی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی متعاقبا اعلام خواهد شد ولی به احتمال زیاد این جلسه روز دوشنبه ۸ آذرماه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.