اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 17, 2021
12:01 چهارشنبه، 26ام آبانماه 1400
کد خبر: 130502

پیام‌رسان‌های داخلی ماهانه ۳۴۱ مگابیت بر ثانیه اینترنت مصرف می‌کنند

 
پیام‌رسان‌های داخلی سروش، ایتا، گپ و آی‌گپ طبق گزارش ارائه شده مرکز ملی فضای مجازی به کمیسیون بررسی طرح صیانت ماهانه به صورت میانگین ۳۴۱ مگابیت بر ثانیه اینترنت مصرف می‌کنند.
 
 میزان مصرف اینترنت داخلی همین پیام‌رسان‌ها به صورت میانگین در طول ماه ۴.۱ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است این در حالی است که در این آمار قید شده گپ و آی‌گپ از اینترنت داخلی استفاده نمی‌کنند. یعنی نرخ مصرفی اینترنت این دو پیام‌رسان برابر با پیام‌رسان خارجی محاسبه می‌شود.
 
طبق قانون بودجه ۱۴۰۰ نرخ اینترنت مصرفی پیام‌رسان‌های داخلی یک پنجم پیام‌رسان‌های خارجی محاسبه می‌شود. در سال‌های گذشته نیز این رقم یک سوم بود.
 
با توجه به این گزارش و میزان مصرف اینترنت کاربران این پیام‌رسان‌ها به نظر می‌رسد یا کاربران این پیام‌رسان‌ها در خارج اقامت دارند یا هنگام استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به دلیل روشن بودن فیلترشکن آنها، همواره اینترنت مصرفی آنها با هزینه اینترنت خارجی محاسبه می‌شود.
 
 
از میان پیام‌رسان‌ها خارجی فقط پیام‌رسان گپ است که در خارج از کشور نیز سرویس می‌دهد. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به میزان مصرف اینترنت پیام‌رسان بله نشده است.
 
 
گزارش مرکز ملی فضای مجازی در خصوص وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی و مقایسه آنها با پیام‌رسان‌های خارجی روز گذشته توسط امیر خوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در کمیسیون بررسی طرح صیانت خوانده شد.
 
در این گزارش میانگین روزانه مصرف اینترنت این پیام‌رسان‌ها ۳۵۹.۴ مگابیت در ثانیه است. میزان مصرف پیام‌‌رسان آی‌گپ به صورت میانگین ماهانه طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی ۴ کیلوبیت در ثانیه است. همچنین میانگین روزانه مصرف اینترنت داخلی پیام‌رسان‌ها ۵.۴ مگابیت بر ثانیه است.
 
تعداد کل کاربران پیام‌رسان‌های داخلی
خوراکیان در گزارش روز گذشته خود به کمیسیون بررسی طرح صیانت، میزان کاربران پیام‌رسان‌های داخلی را با احتساب تکراری بودن کاربران در پیام‌رسان‌های مختلف در حدود ۲۰ میلیون کاربر اعلام کرد و تخمین زد که از این میزان فقط ۵ درصد کاربران فعال هستند. در این صورت تقریبا ۵ میلیون نفر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.
 
در این گزارش تعداد کاربران پیام‌رسان ایتا ۱۱ میلیون ۶۰۰ هزار نفر اعلام شد که از این تعداد ۳ میلیون ۳۸۰ هزار نفر آنها فعال هستند. همچنین تعداد کاربران پیام‌رسان سروش پلاش ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که از این تعداد نیز ۲ میلیون و ۳۰۰هزار نفر آنها فعال هستند.
 
طبق گزارش مرکز ملی فضای مجازی تعداد کاربران ثبت شده آی‌گپ به ۱۱ میلیون و ۳۹۹ هزار نفر می‌رسد که از این تعداد ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار نفر آنها به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.
 
 
در بخش تعداد کاربران برخلاف زمانی که میزان اینترنت مصرفی پیام‌رسان‌ها عنوان می‌شد به تعداد کاربران پیام‌رسان بله نیز اشاره شده است. در این گزارش تعداد کاربران ثبت شده بلکه ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر عنون شده که از این میزان فقط یک میلیون و ۳۸۲ هزار نفر فعال هستند.
 
از میان پیام‌سان‌ها فقط پیام‌رسان گپ است که بیش از نیمی از کاربران آن به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. مرکز ملی فضای مجازی تعداد کاربران ثبت شده گپ را ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده است که از این تعداد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آنها به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. تقریبا ۷۰ درصد کاربران این پیام‌رسان به صورت مرتب از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند و کاربران آن جزو کاربران واقعی به شمار می‌آیند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.