سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 19, 2021
12:59 جمعه، 28ام آبانماه 1400
کد خبر: 130556

مدیاتک از چیپ ۴ نانومتری دیمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد

 
مدیاتک سازنده تراشه مستقر در تایوان، از جدیدترین تراشه ۵G خود با نام دیمنسیتی ۹۰۰۰ رونمایی کرد که از ویژگی‌های بهبودیافته‌ای نسبت به تراشه‌های موجود در بازار بهره می‌برد.
 
دیمنسیتی ۹۰۰۰ اولین تراشه TSMC محسوب می‌شود که بر اساس فرآیند ۴ نانومتری ساخته شده است و در عین بهبود بازدهی قدرت، عملکرد بهتری نیز ارائه خواهد کرد. چیپست جدید زیر ۶ گیگاهرتز اولین تراشه موبایل محسوب می‌شود که از هسته Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰۵ گیگاهرتز و فناوری بلوتوث ۵.۳ استفاده می‌کند. علاوه بر این هسته، تراشه جدید مدیاتک از ۳ هسته فوق‌العاده Cortex-A710 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته کارآمد Cortex A510 با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز نیز بهره می‌برد.
 
 
چیپست مدیاتک همچنین از رم LPDDR5X با سرعت ۷۵۰۰ مگابیت بر ثانیه در موبایل پشتیبانی می‌کند و دارای ۱۴ مگابایت حافظه کش است که به گفته مدیاتک عملکرد را تا ۷ درصد و مصرف پهنای باند را تا ۲۵ درصد بهبود می‌بخشد.
 
ظاهرا امتیاز دیمنسیتی ۹۰۰۰ در تست‌های گیک‌بنچ اولیه خود از «پرچمداران اندروید» (احتمالا اسنپدراگون ۸۸۸) پیشی گرفته و امتیازی مشابه «پرچمدار ۲۰۲۱» به دست آورده که احتمالا منظور گزارش چیپست A15 Bionic اپل بوده است.
 
مدیاتک برای بخش گرافیکی تراشه خود نیز از پردازشگر گرافیکی جدید Mali-G710 با ۱۰ هسته بهره گرفته است که ویژگی جدید رهگیری پرتو را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا با وجود بهبودهای بصری این ویژگی به عملکرد گرافیکی در سطح رایانه‌ها نزدیک‌تر شوند.
 
همچنین با وجود فناوری بلوتوث ۵.۳ برخی از ویژگی‌های اتصال نیز برای اولین بار در تراشه‌های موبایل به‌روز شده است. از دیگر موارد قابل اشاره این تراشه در بخش اتصالات می‌توان به پشتیبانی از وای‌فا ۶E 2×2 و استاندارد جدید Beidou III-B1C GNSS اشاره کرد.
 
ISP یا پردازنده سیگنال تصویر دیمنسیتی ۹۰۰۰ از نظر تئوری می‌تواند ویدیوهای ۴K HDR را از سه دوربین به صورت همزمان ضبط کند. مدیاتک همچنین توضیح می‌دهد که با دریافت سه نورگیری به طور همزمان از سه دوربین، می‌تواند در مجموع ۲۷۰ فریم در ثانیه برای خروجی ویدیو ۱۸ بیتی ۴K HDR پردازش کند. این پردازشگر همچنین از سنسورهای دوربین تا ۳۲۰ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.
 
 
مودم ۵G تراشه نیز با استاندارد ۳GPP Release-16 مطابقت دارد. هرچند همچنان پشتیبانی از mmWave وجود ندارد، اما این مودم از شبکه ۵G زیر ۶ گیگاهرتز با حداکثر سرعت دانلود ۷ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. مودم تراشه همچنین مصرف انرژی بهبود یافته را برای اتصالات ۵G به ارمغان آورده است.
 
واحد پردازش واقعیت مجازی جدید نیز نسبت به نسل قبل از ۴ برابر عملکرد بهتر پشتیبانی می‌کند. مدیاتک ادعا دارد که دیمنسیتی ۹۰۰۰ در عملکرد هوش مصنوعی ۱۶ درصد از تراشه اختصاصی تنسور گوگل بهتر است.
 
در نهایت انتظار می‌کرد اولین گوشی مجهز به تراشه دیمنسیتی ۹۰۰۰ در اواخر سه ماهه اول وارد بازار جهانی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.