اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

November 20, 2021
14:23 شنبه، 29ام آبانماه 1400
کد خبر: 130582

۷۱ درصد آگهی‌های املاک تهران روی دیوار منتشر می‌شوند

 
در شش ماهه نخست امسال نزدیک به ۱۰ میلیون آگهی املاک در پلتفرم‌های مختلف آنلاین و آفلاین به ثبت رسیده است که از این تعداد پلتفرم‌های آنلاین بیشترین میزان از این آگهی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و دیوار همچنان سهم عمده این آگهی‌ها را در اختیار دارد.
 
 ملک رادار، موتور جست‌وجوی آگهی‌های املاک، گزارشی از وضعیت آگهی‌های این بازار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است که نشان از سلطه بی‌چون و چرای پلتفر‌م‌های آگهی آنلاین در بازار املاک دارد. در دوره‌های اخیر تعداد سایت‌های انتشاردهنده آگهی ملکی کم شده‌اند و اکنون ۳ سایت و دو روزنامه در این زمینه فعالیت می‌کنند که همچنان سهم پلتفرم دیوار از بقیه بیشتر است و در این گزارش عنوان شده این سهم نسبت به زمستان سال گذشته بیشتر شده است.
 
دیوار در صدر
طبق این گزارش در نقاط مختلف کشور مانند استان‌های تهران، البرز، خراسان و مناطق شمالی کشور پلتفرم‌های آنلاین دیوار بیشترین سهم آگهی‌ها را به سمت خود جذب کرده است. پس از دیوار نیز شیپور در رده بعدی قرار دارد. به عنوان مثال در این مدت ۷۱ درصد از آگهی‌های املاک استان تهران روی دیوار و ۲۵ درصد روی شیپور منتشر شده‌اند و تنها سهمی ۴ درصدی برای روزنامه‌های همشهری و خراسان و پلتفرم دلتا باقی مانده است.
 
ملک‌رادار ادعا می‌کند علیرغم کاهش کلی تعداد آگهی‌های ملکی نسبت به سال گذشته، سهم دیوار در این بازار به شکل چشمگیری افزایش یافته است و شیپور نیز موفق شده در استان البرز، سهم بیشتری از بازار را نسبت به زمستان سال گذشته تصاحب کند.
 
 
دیوار و شیپور بازار آگهی‌های آنلاین املاک را تصاحب کرده‌اند
 
کاهش تعداد آگهی‌ها همزمان با رکود بازار مسکن
رکود بازار مسکن طبیعتا روی تعداد آگهی‌های بازار نیز تاثیر گذاشته است. طی این شش ماه تعداد آگهی‌های استان تهران و البرز نسبت به شش ماه نخست سال ۹۹ نشان از کاهش دارند. در این مدت در استان تهران ۲۹۱ هزار عدد از آگهی‌های ملکی آنلاین نسبت به سال گذشته کم شده است. در منطقه خراسان نیز تعداد آگهی‌‌ها افزایشی جزئی داشته‌اند. داده‌های ملک‌رادار تعداد آگهی‌های استان‌های شمالی را نسبت به سال گذشته بیشتر نشان می‌دهد اما در این گزارش تنها آگهی‌های تابستان سال ۹۹ برای این استان‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است و نه کل شش ماه اول سال گذشته.
 
 
کاهش آگهی‌ها در شش ماه اول سال ۱۴۰۰
 
مستاجران در تهران کمتر جابه‌جا می‌شوند
آگهی رهن و اجاره در تهران ۱۸۰ هزار عدد کم شده‌اند. ملک‌رادار دلیل این امر را کاهش تمایل اجاره‌نشینان به جابه‌جایی، با توجه به همه‌گیری کرونا و افزایش اجاره‌ها می‌داند. از طرفی این آگهی‌ها در استان البرز افزایش یافته‌اند که علت آن را می‌توان تمایل مردم تهران به مهاجرت به این استان به دلیل افزایش اجاره‌های تهران دانست. در منطقه خراسان نیز تعداد آگهی‌های اجاره اندکی زیاد شده‌اند.
 
تمایل کمتر مردم به خرید و فروش
ملک‌رادار می‌گوید به طور معمول در استان تهران آگهی‌های فروش ۲ برابر آگهی‌های اجاره هستند اما در فصل‌های بهار و تابستان ۱۴۰۰، این نسبت به ۱/۷ برابر کاهش یافته است. همچنین در استان تهران، خانه‌های ۴۶ تا ۹۰ متری محبوب‌ترین خانه‌ها هستند و ۳۹ درصد آگهی‌ها را تشکیل می‌دهند. در استان‌های شمالی نیز نسبت آگهی‌های خرید به اجاره کاهش یافته و از ۱۰ برابر به ۷ برابر رسیده است. اما همچنان فروش ملک در این استان‌ها نسبت به مناطق دیگر کشور فاصله معناداری را نشان می‌دهد.
 
 
فروش کاهش یافته اما همچنان چند برابر آگهی‌های اجاره است
در این بازه، استان‌ مازندران با یک میلیون و ۹۴۰ هزار آگهی، بیشترین تعداد آگهی‌ (فروش و اجاره) را در میان استان‌های شمالی کشور به خود تعلق داده است. گیلان (یک میلیون و ۶۳۰ هزار) و گلستان (۲۳۷ هزار و ۷۰) در رده‌های بعدی منطقه شمالی کشور هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.