اپراتورها

تلفن همراه

November 21, 2021
14:47 یکشنبه، 30ام آبانماه 1400
کد خبر: 130626

خروج MTN از خاورمیانه با فروش اپراتوری یمن کلید خورد

برنامه عملی گروه MTN برای خروج از بازار خاورمیانه با فروش کسب و کار اپراتوری موبایل این گروه در کشور یمن کلید خورد.

MTN Yemen.jpeg

این گروه اعلام کرده است عمده سهام خود در MTN یمن را به گروه سرمایه‌گذاری Emerald International Investment، یکی از شرکت‌های عمانی وابسته به شرکت زبیر منتقل کرده است.

براساس آخرین گزارش سالانه منتشر شده، MTN در اپراتور یمنی ۸۳ درصد سهام را در اختیار داشته است.

رالف موپیتا، مدیرعامل گروه MTN در این باره گفت: تصمیم برای خروج از بازار یمن به منظور بهبود پورتفولیو و تمرکز منابع محدودمان روی استراتژی توسعه بازار آفریفا صورت گرفت.

هنوز درباره ارزش سهام واگذار شده صحبتی نشده است اما براساس ارزش دارایی‌های MTN که پیش از این منتشر شده بود، تحویل سهام کار دشواری نبوده است.

درحالیکه MTN یمن، در کل سال ۲۰۲۰ درآمد ثابتی داشته است اما در شرایط سخت جنگی، یک درصد درآمدهای گروه را به خود اختصاص داده بود. در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ نیز مجموع درآمدهای MTN از بازار یمن حدود ۰.۳ درصد بوده است.

براساس اعلام MTN، ضریب نفوذ بازار موبایل در یمن ۴۳ درصد است و فرصت رشد بسیار خوبی در این کشور وجود دارد اما اگر فضای کلان اقتصادی و سیاسی این کشور مانع سرمایه‌گذاری حتی یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای تلفن همراه مانند MTN شود، درحال حاضر هیچ فرصت واقعی برای دیگران نیز وجود ندارد.

موپیتا با ابراز قدردانی از ۷۱۹ نیروی انسانی مشغول به کار در MTN یمن طی چند سال گذشته و اعتماد ۴.۷ میلیون مشترک به این برند، گفت: ما امیدواریم گروه Emerald نیز در فازهای بعدی توسعه بتواند به خوبی با تیمی که با MTN در سال‌های گذشته کار کردند، شبکه را توسعه دهد.

گفتنی است، تصور فاز بعدی توسعه این اپراتور کار سختی است چراکه مهلت پروانه اپراتوری 2G آن نیز تا پایان سال میلادی به اتمام می‌رسد و برنامه شفافی برای عرضه سرویس‌های موبایل در کل بازار این کشور وجود ندارد.

برای MTN خروج از بازار یمن بخشی از برنامه خروج از بازار خاورمیانه است که در آگوست سال ۲۰۲۰ اعلام شد و به معنی تغییر شرایط اپراتوری سایر واحدهای تجاری آن در این منطقه است.

تجارت رها شده سوریه

در همین حال، این گروه مخابراتی نتوانست فروش 75 درصدی سهام خود در MTN سوریه را نهایی کند که در نهایت در اوایل سال جاری تحت قیمومیت قضایی قرار گرفت و ارزش اپراتوری آن به صفر کاهش یافت. همین امر موجب شد تا چاره‌ای جز دور شدن از این بازار برای MTN باقی نماند و همچنان نیز روی موضوع کناره‌گیری از این بازار در حال کار است.

مذاکره با خریداران بین‌المللی برای فروش اپراتوری افغانستان

اپراتوری MTN در خاورمیانه شامل مالکیت کامل MTN افغانستان نیز می‌شود که به طور کلی سهم کمی در این کسب و کار دارد. این گروه درحال ارزیابی گزینه‌های خروج از این بازار نیز است و شایعات رسانه‌ای نیز مبنی بر برگزاری جلسات مذاکره فروش نیز وجود دارد. بطوریکه در ماه سپتامبر، بلومبرگ گزارش داد MTN درحال مذاکره با تعدادی از خریداران بین‌المللی بالقوه برای فروش اپراتوری خود در افغانستان است.

آینده مبهم اپراتوری در ایران

شراکت ۴۹ درصدی MTN در سهام ایرانسل نیز بخش دیگری از کسب و کار این اپراتور آفریقایی در بازار خاورمیانه است اما تصمیم‌گیری‌های آتی درباره آن هنوز روشن نیست. چراکه وضعیت کسب و کار این اپراتور در ایران مطلوب است و پس از اینکه MTN در سال گذشته برنامه خروج خود از خاورمیانه را اعلام کرد، فوری در بیانیه‌ای جداگانه تصریح کرد که هیچ عجله‌ای برای ترک ایران ندارد.

MTN قصد دارد فعالیت‌های اپراتوری خود در بازار تلفن همراه را بر بازار آفریقای جنوبی متمرکز کند که فرصت‌های رشد بسیاری در آن بازار در انتظارش خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.