اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 22, 2021
11:38 دوشنبه، 1ام آذرماه 1400
کد خبر: 130648

روسیه اینترنت ماهواره ای راه اندازی می کند

 
طی سال های گذشته بحث اینترنت ماهواره ای مورد توجه کشورها و سازمان های مختلفی قرار داشته و حتی شرکت های خصوصی مانند اسپیس ایکس نیز به طور جدی در این حوزه ورود کرده اند. در همین راستا به تازگی روسیه نیز خبر از راه اندازی اینترنت فضایی خود داد.
 
 دیمیتری روگوزین، مدیر عامل شرکت فضایی دولتی روسیه، روسکوسموس اعلام کرد که این کشور در حال راه اندازی برنامه ای موسوم به Sphere است که این امکان را برای روسیه فراهم می کند تا اینترنت را از فضا دریافت کند.
 
روگوزین در این رابطه گفت: اگر پیشرفت‌ این طرح طبق برنامه‌ ریزی های انجام شده پیگیری شود، روسیه تا سال ۲۰۲۴ قادر به راه اندازی سامانه فضایی ماهواره ای خود بوده و کاربران این کشور می توانند اینترنت مورد نیاز خود را به صورت ماهواره ای و  از فضا دریافت کنند.
 
به گفته این مقام ارشد سازمان فضایی روسیه، شرکت دولتی مجری پروژه فوق الذکر،  قبلاً اولین بودجه مرتبط با توسعه فناوری اینترنت فضایی را تحت برنامه ای جهت انجام تحقیقات و تلاش های فنی دریافت کرده است. 
 
علاوه بر این بودجه، هفت میلیارد روبل (معادل ۹۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار) برای برنامه Sphere در سال آینده اختصاص خواهد یافت. به گزارش سیناپرس، روگوزین در این رابطه گفت: این بودجه برای توسعه دو نمونه اولیه فضاپیمای پرنده – Skif  جهت ارایه اینترنت و Marathon برای راه اندازی اینترنت اشیا هزینه خواهد شد. یکی از این فضاپیما ها در سال ۲۰۲۲ و دیگری در سال ۲۰۲۳ به مدار زمین پرتاب خواهند شد.
 
بخش دوم این پروژه به تهیه فضاپیماهای ویژه حمل و انتقال ماهواره به مدار زمین اختصاص دارد. این سیستم ماهواره ای با نام Express-RV  معرفی شده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۴ به بهره برداری برسد.
 
به این ترتیب به نظر می رسد در اینده ای نه چندان دور، سیستم های اینترنتی در گوشه کنار جهان دیگر به کابل های دریایی و زمینی متکی نبوده و امکان ارائه خدمات ارتباطی در تمامی نقاط دورافتاده با سرعت زیاد فراهم شود. این موضوع علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، موجب افزایش کیفیت دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.