اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

November 30, 2021
16:56 سه شنبه، 9ام آذرماه 1400
کد خبر: 130916

مدیرعامل آسیاتک:‌ کمبود و واردات طولانی تجهیزات دلیل کیفیت پایین اینترنت است

 
مدیرعامل شرکت اینترنتی آسیاتک، اعلام می‌کند که اختلال یا کیفیت پایینی که این روزها کاربران تجربه می‌کنند، به دلیل کمبود تجهیزات و واردات طولانی همین تجهیزات برای توسعه ظرفیت شبکه شرکت‌های اینترنتی است.
 
تقریبا دوماه از دستور وزیر ارتباطات برای رفع اختلال و کیفیت پایین اینترنت می‌گذرد، ولی همچنان کاربران از وضعیت بی‌کیفیت اینترنت شکایت دارند. ۱۱مهر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات با دریافت شکایت مردم از طریق سامانه ۱۹۵ و شبکه‌های مجازی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را موظف کرد که با همکاری مدیرعامل شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارش‌ها مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
 
گزارشی که حالا بعد از گذشت ۲ ماه منتشر نشده است. البته حسین فلاح جوشقانی، رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که بعد از شکایت کاربران درمورد کاهش کیفیت اینترنت، شبکه بررسی شده و ۵۰ لینک به پهنای باند کشور اضافه شده است. به گفته جوشقانی شبکه به صورت مستمر در حال بهبود است. این اظهارات در حالی مطرح شد که کاربران همچنان از سرعت اینترنت خود انتقاد می‌کنند.
 
مشکل تجهیزات برای توسعه شبکه
اگرچه کیفیت اینترنت در ایران همیشه حال مریضی داشته است؛ اما از شهریور ماه امسال اختلال و کیفیت پایین اینترنت چند برابر شده است. زومیت در پیگیری که در مورد علل وضعیت وخیم شبکه ثابت و همراه انجام داده به دو دلیل برای ایجاد مشکلات برای شبکه اینترنت کشور رسید. ابتدا اپراتورهای اینترنت ثابت در گفت‌وگو با زومیت اعلام کردند که مشکل کاهش سرعت و افت کیفیت اینترنت در کشور مربوط به این شرکت‌ها نیست و به‌خاطر کمبود پهنای باند در کشور است. دومین دلیل هم براساس بررسی زومیت به این عامل ختم شد که؛ بستن پروتکل‌های مربوط به استفاده از فیلتر‌شکن‌ها عامل کندی اینترنت در برخی از نقاط و ساعات در کشور شده است.
 
در تازه‌ترین اتفاق شرکت‌های اینترنتی اعلام می‌کنند که به خاطر کمبود تجهیزات و دیر رسیدن تجهیزات، آن‌ها نتوانسته‌اند شبکه خود را توسعه دهند. در این زمینه محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت اینترنتی آسیاتک و رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صفنی رایانه‌ای تهران، در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید که به دلیل تأخیر در واردات تجهیزات و کمبود تجهیزات، بسیاری از شرکت‌های اینترنتی نتوانسته‌اند پهنای باند شبکه خود را توسعه دهند.

 
یوسفی‌زاده در این زمینه به زومیت توضیح می‌دهد: «در شبکه ما دلیل اینکه نتوانستیم ظرفیت پهنای باند شرکت خود را توسعه دهیم، به این خاطر بوده که نتوانستیم تجهیزات مربوط به شبکه را افزایش دهیم. ولی این مشکل تا یک هفته یا نهایتا ۱۰ روز دیگر حل خواهد شد.» براساس گفته‌های او این مشکلی است که گریبان‌گیر اکثر شرکت‌های اینترنتی شده است. او اعلام می‌کند تجهیزاتی که در اوایل سال سفارش داده بودند به‌تازگی به دست آن‌ها رسیده و آن‌ها در حال نصب این تجهیزات هستند تا در قدم بعدی بتوانند میزان پهنای باند خود را افزایش و جوابگوی نیاز کاربران باشند. او وعده می‌دهد که با نصب این تجهیزات طی یک هفته یا ۱۰ روز دیگر کیفیت اینترنت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
 
او در پاسخ به این سؤال که آیا میزان پهنای بین‌الملل و توزیع آن در بین شرکت‌ها هم دچار مشکل شده می‌گوید:
پرشدن لینک‌های پهنای باند بین‌الملل هم وجود دارد ولی این بخش توسط زیرساخت تأمین می‌شود. البته الان که نصب تجهیزات شرکت تمام نشده، تا در مرحله بعد از زیرساخت پهنای باند بگیریم، با قطعیت نمی‌توانم بگویم که توزیع پهنای باند از طرف شرکت زیرساخت با مشکل مواجه است. وقتی تمام تجهیزات را نصب و نتوانستم پهنای باند مورد نیاز را از زیرساخت تهیه کنم آنوقت می‌توان گفت میزان واردات پهنای باند از سمت زیرساخت هم دچار مشکل شده است.
 
یوسفی‌زاده تأکید می‌کند که به دلیل شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ میزان استفاده از اینترنت در کشور چند برابر شده و این شرکت در همان ابتدای شیوع این ویروس با کمک وزارت ارتباطات توانسته چندین بار ظرفیت خود را افزایش دهند تا کاربرانش برای اتصال به اینترنت دچار مشکل نشوند. او توضیح می‌دهد این افزایش ظرفیت هم با سختی صورت می‌گیرد.
 
یوسفی‌زاده در این مورد می‌گوید: «در دوران کرونا تولید تجهیزات سخت شده و در کنار آن واردات تجهیزات هم سخت شده است. برای مثال ما در اوایل بهار از تأمین‌کننده خود درخواست واردات تجهیزات کردیم و درحالی‌که باید نهایتا تا تابستان این تجهیزات به ما می‌رسید، حالا تجهیزات را دریافت کرده‌ایم.» او تأکید می‌کند که گران شدن ارز و نوسانات در این بازار واردات تجهیزات را هم سخت کرده است.
 
درحالی یوسفی‌زاده مشکل تأمین تجهیزات را باعث کاهش کیفیت سرویس ارائه شده خود می‌داند، که وزیر ارتباطات در حاشیه یکی از برنامه‌های خبری در پاسخ به زومیت درمورد مشکل سرعت و بی‌کیفیتی اینترنت اعلام کرد که مشکل اصلی عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های ارتباطی در چند سال اخیر روی توسعه شبکه اینترنت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.